Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ROTOGRAWIURA WKLĘSŁODRUK SKŁAD REPRODUKCJA UNIKAT

21-02-2014, 20:22
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3962012417
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 13   
Koniec: 21-02-2014 19:45:00

Dodatkowe informacje:
Rok wydania (xxxx): 1972
Okładka: twarda z obwolutą
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

WKLĘSŁODRUK
skład i reprodukcja
ZBIGNIEW ZADROŹNY
WYDAWNICTWA NAUKOWO-TECHNICZNE WARSZAWA 1972
Opiniodawca
inż. ADAM WANAT
Redaktor naukowy
int. ZOFIA RADKOWSKA
Redaktor techniczny
ANNA NAPIÔRKOWSKA
Obwolutę, okładkę i karty tytułowe projektował
KRZYSZTOF DOBROWOLSKI
Zdjęcia na obwolutę wykonał
JANUSZ SOBOLEWSKI





Praca zapoznaje Czytelnika z czynnościami przygotowawczymi do druku, jak: skład ze szczególnym uwzględnieniem składu fotograficznego, reprodukcja ilustracji czarno-białych i wielobarwnych, retusz, montaż oraz projektowanie pomieszczeń reprodukcyjnych. Treść oparto na najnowszych osiągnięciach w zakresie technologii oraz budowy maszyn i urządzeń, wskazując na możliwości programowanego sterowania i automatyzacji wielu procesów.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla personelu inżynieryjnego zakładów wklęsłodrukowych. Może stanowić pomoc dla studentów Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej oraz uczestników kursów szkolenia zawodowego. Wiele interesujących zagadnień znajdą w niej również fachowcy z zakładów dysponujących techniką offsetową czy wypukłodrukową.





SPIS TREŚCI

Wprowadzenie............... 9
1. Skład..................... II
1.1. Przekształcanie składu ołowiowego na diapozytywy tekstowe 11
1.1.1. Odbitki celofanowe i kredowe ............ 12
1.1.2. Metoda Cronapress................. 14
1.1.3. Metoda Scotchprint................. 16
1.2. Skład fotograficzny ................ 17
1.2.1. Urządzenia do składu fotograficznego sterowane mechanicznie 19
1.2.2. Elektroniczne urządzenia do składu fotograficznego ... 27
1.2.3. Zastosowanie do składu fotograficznego matematycznych maszyn cyfrowych................... 60
1.2.4. Fotograficzny sk'ad tytułów............. 65
1.2.5. Materiały światłoczułe do składu fotogtaficznego .... 69
1.2.6. Montaż i korekta ................. 69
1.2.7. Przygotowanie maszynopisu do składu fotograficznego ... 73
2. Reprodukcja ................... 77
2.1. Charakterystyka oryginałów............. 77
2.1.1. Oryginały kreskowe ................ 77
2.1.2. Oryginały półtonowe............ 80
2.2. Sensytometria w zastosowaniu do programowania reprodukcji 83
2.3. Programowanie reprodukcji............. 88
2.3.1. Metody obliczania danych oraz stosowane przyrządy ... 90
2.3.1.1. Nomogramy, tarcze obliczeniowe, suwaki i systemy przysłon 90
2.3.1.2. Urządzenia elektroniczne............... 96
2.3.1.3. Programowanie naświetlania za pomocą komputera .... 99
2.4. Aparatury i urządzenia reprodukcyjne oraz sprzęt pomocniczy 100 2.4.1. Aparaty reprodukcyjne............... 100
2.4.1.1. Budowa i obsługa aparatów reprodukcyjnych....... 100
2.4.1.2. Rodzaje aparatów reprodukcyjnych.......... ill
2.4.1.3. Wyposażenie specjalne aparatów reprodukcyjnych .... 124
2.4.3. Kopiarki stykowe......%....... 136
2.4.4. Źródła światła stosowane w reprodukcji........ 138
2.4.4.1. Lampy łukowe.................. 141
2.4.4.2. Lampy ksenonowe...............: : 142
2.4.4.3. Lampy błyskowe.................. 146
2.4.5. Przyrządy kontrolno-pomiarowe i inne......... 150
2.4.5.1. Densytometry.................... 150
2.4.5.2. Dozowniki światła.................. 155
2.4.5.3. Urządzenia do kontroli barw............. 157
2.4.5.4. Skale szarości oraz kontrolne............. 160
2.4.5.5. Systemy pasowania wyciągów i masek......... 163
2.5. Materiał światłoczuły oraz jego obróbka chemiczna .... 166
2.5.1. Filmy do reprodukcji kreskowej............ 166
2.5.2. Filmy półtonowe.................. 170
2.5.3. Teoria naświetlania oraz obróbki materiałów światłoczułych 178
2.5.4. Wywoływanie................... 188
2.5.4.1. Wywoływacze................... 188
2.5.4.2. Wywoływanie w kuwecie............. 196
2.5.4.3. Wywoływanie w tankach.............. 199
2.5.4.4. Maszyny do wywoływania.............. 204
2.5.5. Kąpiel przerywająca............... 213
2.5.6. Utrwalanie..................... 214
2.5.7. Płukanie końcowe................. 216
2.5.8. Osłabianie.................... 217
2.5.9. Wzmacnianie.................... 221
2.5.10. Materiały światłoczułe i wywoływacze typu lith..... 221
2.6. Technologia reprodukcji czarno-białej......... 224
2.6.1. Zdjęcia kreskowe ................. 224
2.6.2. Zdjęcia półtonowe................. 228
2.6.3. Zastosowanie filmów specjalnych........... 234
2.7. Technologia reprodukcji wielobarwnej......... 238
2.7.1. Podstawy teoretyczne................ 238
2.7.2. Wykonywanie barwnych wyciągów w sposób tradycyjny . . 246
2.7.3. Retusz fotomechaniczny........... 251
2.7.3.1. Filmy korekcyjne................. 253
2.7.3.2. Technologia retuszu fotomechanicznego......... 256
2.7.3.3. Obróbka chemiczna filmów korekcyjnych oraz kontrola wykonania masek i wyciągów.............. 260
2.8. Technologia wykonywania pozytywów......... 267
2.9. Elektroniczne urządzenia do korekcji barw (skanery) . . . 270
2.9.1. Zasada działania skaneró-w oraz ich stosowanie...... 270
2.9.1.1. Działanie skanerów ................ 270
2.9.1.2. Stosowanie skanerów................ 279
2.9.2. Konstrukcja poszczególnych typów skanerów ...... 281
2.9.3. Porównanie retuszu elektronicznego z innymi metodami korekcji barw.................... 298
2.10. Normalizacja reprodukcji przez zastosowanie systemu Gevarex 299
3. Retusz...................... 306
5.1. Retusz reprodukcji czarno-białych........... 308
3.2. Retusz reprodukcji wielobarwnych.......... 309
4. Montaż..................... 3u
4.1. Wyposażenie, materiały............... 311
4.2. Technologia montażu................ 313
5. Procesy reprodukcyjne dla innych technik wklęsłodruku . . 318
5.1. Wklęsłodruk półautotypijny ............. 319
5.2. Wklęsłodruk autotypijny .............. 321
5.3. Elektroniczne grawerowanie cylindrów......... 322
6. Współpraca z redakcją............... 326
Cl. Przygotowanie maszynopisu, analiza i adiustacja materiału
ilustracyjnego........... ....... 326
6.2. Sporządzanie makiet................. 328
7. Projektowanie i wyposażenie pomieszczeń reprodukcyjnych 329
7.1. Rodzaje pomieszczeń................ 329
7.2. Przykładowe zagospodarowanie pomieszczeń....... 333
Wykaz piśmiennictwa.................... 333
Skorowidz........................ 340





WPROWADZENIE

Technika druku wklęsłego należy do najstarszych. Początki jej sięgają mniej więcej tego samego okresu co druku wypukłego. Pierwotną postacią wklęsłodruku był miedzioryt, znany już w pierwszej połowie XV w. Przez długi okres czasu ta technika druku, polegająca na rytowaniu rysunku na miedzianej płytce i wypełnianiu wgłębień farbą naniesioną tamponem, była stosowana przez wielu artystów do powielania rysunków. W dalszym rozwoju wklęsłodruku pojawiły się takie jego odmiany, jak staloryt, mezotinta i akwaforta. Ta ostania metoda polegała na pokryciu miedzianej płytki kwasoodporną warstwą, wydrapaniu w niej igłą rysunku oraz wytrawieniu go kwasem. Wszystkie te metody były metodami rękodzielniczymi, stosowanymi do powielania niewielkiej liczby odbitek. Przyczyną tego była przede wszystkim mała wytrzymałość form drukowych oraz skomplikowany proces ich wykonywania. Umożliwiały one drukowanie jedynie rysunków kreskowych.
W miarę dalszego postępu w udoskonalaniu tej techniki druku w 1879 r. wynaleziono metodę umożliwiającą reprodukowanie także półtonów, opartą na zastosowaniu fotografii. Wynalazcą tej metody, zwanej heliograwiurą, był Kareł Klic. Na p?ytę pokrytą warstwą asfaltu nakładał on papier pigmentowy ze skopiowanym obrazem. Po wypłukaniu nie zgarbowanej żelatyny następowało trawienie płyty, przy czym miejsca dostatecznie wytrawione bjły stopniowo zakrywane asfaltem.
Następnym udoskonaleniem wprowadzonym przez Klića było zastosowanie rakla. Był to ostry nóż stalowy do zbierania nad-
miaru farby z powierzchni płyty. Uprzednio stosowano do tego celu tampony.
Ponieważ rakiel zbyt szybko niszczył formę heliograwiurową, zacierając drobne elementy rysunku, i wybierał za dużo farby, należało stworzyć dla niego oparcie. Zadanie to zostało rozwiązane przez zastosowanie rastra rozbijającego rysunek półtonowy na drobną siatkę kwadratowych wgłębień (tzw. kałamarzyków farbowych), przedzielonych liniami prowadzącymi rakiel
Ostatnim etapem rozwoju wklęsłodruku było opracowanie jego odmiany zwanej rotograwiurą. Płytę zastąpiono cylindrem miedzianym, na który za pośrednictwem papieru pigmentowego przenoszono obraz. Po wytrawieniu cylinder zakłada się do maszyny, za pomocą której przez obracanie cylindra przenosi się farbę na papier. Nadmiar farby zbiera rakiel ściśle przylegający do cylindra. Zróżnicowanie tonów osiąga się przez zmienną głębokość kałamarzyków farbowych, a dzięki temu - przenosi się różne ilości farby na papier.
Obecnie wklęsłodruk jest w pełni rozwiniętą techniką druku, stale zwiększającą swój udział ilościowy w ogólnej produkcji. Ma on zastosowanie przede wszystkim do druku wielobarwnych czasopism o masowych nakładach oraz prac z dużą liczbą ilustracji, wymagających druku o wysokiej jakości. Spośród trzech podstawowych technik druku wklęsłodruk najbardziej wiernie oddaje walory oryginału półtonowego i dlatego stosuje się go tam, gdzie występuje wiele ilustracji zarówno czarno-białych, jak i wielobarwnych. Mimo skomplikowanego procesu przygotowania form drukowych oraz wyższych kosztów niż w innych technikach, wklęsłodruk jest szeroko stosowany do różnego rodzaju prac.





WYKAZ PIŚMIENNICTWA

1. Barth H.: Das Vorlagenmaterial für die Reproduktionstechnik. Fach-hefte 4 (1963).
2. Bathon E.: Rationelle Bildherstellung im Tiefdruck. Polygraph 3 (1964).
3. Chowanietz W.: Eine Photosetzanlage der „gehobener. Mittelklasse^. Polygraph 21 (1968).
4. Günnel H.: Lichtquellen in der Reproduktionstechnik — untersucht im Hinblick auf den Blitz. Polygraph 20 (1964).
5. Haarmann W.: Die Einrichtung der modernen Tiefdruckretusche -Abteilung und die Retusche an den Originalvorlagen. Polygraph 8 (1965).
6. Hallenberger H.: Strippfilm bringt viele Vorteile. Polygraph 11 (1966)
7. Hallenberger H.- Schnittkanten beim Filmsatz. Polygraph 12 (1966).
8. Handbuch der Reproduktionstechnik — Tiefdruck. Polygraph Verlag GmbH, Frankfurt/M 1962.
9. Hinsch W.: Farbdiapositiv oder Farbfotoabzug als Vorlage zur Reproduktion. Polygraph 13 (1966).
10. Hünemörder E.: Die Montage in der Tiefdruck-Reproduktion. Polygraph 23 (1958).
11. Iliński M.: Materiały fotograficzne czarno-białe. WAF, Warszawa 1970.
12. Illner E.: Farbretusche und Farbausgleichretusche. Polygraph 4 (1962).
13. Kitt R. E.: Aufsichts- und Durchsichtsvorlagen für Farbendrucke. Polygraph 8 (1967).
14. Keilich W.: Aufsichts- und Durchsichtsgraukeilc in der Repro-Photo-graphie. Polygraph 23 (1963).
15. Kunz W.: Xenonlampen für die Reprolechnik. Form u. Technik 4 (1963).
16. Otschik G.: Das Dichtemessgerät bestimmt den Arbeitsablauf in der Reproduktion. Polygraph 12 (1962).
17. Otschik G. : Entferung unerwünschter Unterfarben. Polygraph 9 (1966). 38. Ripar E.: Fragen der mehrfarbigen Tiefdruckreproduktion. Polygraph
8 (1967). 19. Rudziński Cz. Druk wklęsły — rotograwiura. WPLiS, Warszawa 1961.
20. Schmalz S.: Die photometrische Methode der Dichtewertermittlung. Polygraph 11 (1966).
21. Schneider E. M. Duplikatpositive für die Reproduktionstechnik. Fachhefte 4 (1970).
22. Schöbel H. P.: Das „richtige" Densitometer. Polygraph 16 (1964).
23. Stötzer K.: Die heutigen Ziele der Tiefdruckretusche an Negativen und Diapositiven. Polygraph 3 (1964).
24. Stötzer K.: Tiefdruckretusche einst und jetzt. Polygraph 21 (1960).
25. Weishaupt P.: Pawo-Xcnotron — Reproduktionseinrichtung. Fachhefte 2 (1969).
26. Willkomm H. G.: Grenzen der Reproduktion. Polygraph Jahrbuch, (1967).
27. Willkomm II. G.: Prinzipien der Reproduktionsfotografie. Polygraph 8 (1964).
28. „AV 50" — eine Vertikalkamera für 40X50 cm — Aufnahmeformate. Dfuckspiegel 5 (1971).
29. Ein digital-elektronischer Tageslicht-Scanner für höchste reprotechni-sche Ansprüche. Polygraph 7 (1971).
30. Fertigungsstrassen in Reproduktionsbetrieben. Druckspiegel 3 (1970).
31. Die Fotosetzmaschine Linofilm-Europa. Druckspiegel 5 (1970).
32. Gretag-DS-Color-Densitometer. Fachhefte 4 (1962). 4 (1969).
33. Grundlagen der Maskierung. Reproduktion 5 (1962).
34. Leitfaden der Farbreproduktion. Broszura firmy Kodak.
35. Die Linofilm-Europa wurde vorgestellt. Polygraph 9 (1970).
36. Die Agfa Kurzmaskierung mit Agfa Verimask-Film. Agfa Repro--Mitteilungen 16 (1962).
37. Maskieren mit Multimask-Film. Broszura firmy Agfa-Gavaert.
38. Maskieren mit Kodak Tri-Mask-Film. Broszura firmy Kodak.
39. Ein neuer Scanner aus Kiel: Chromagraph DC 300. Druckspiegel 5 1971).
40. Sensitometrie. Broszura firmy Agfa-Gevaert.
41. Das Spektracop Farbauszugsverfahren. Fachhefte 5 (1968).
42. Standardisierung in der Reproduktionsfotografie durch das Schweizer System PA WO. Broszura firmy Nottaris & Wagner.
43. Die Tankentwicklung. Reproduktion 5 (1962).
44. Maskieren mit Silbermasken. Broszura firmy Kodak.
45. Sensitometrie, Rezepte und Arbeitsanleitungen. Broszura firmy Kodak.
46. Materialien für die Reproduktionstechnik. Katalog ORWO.
47. Rezepte-Vorschriften zur Behandlung fotografischer Materialien. VEB Filmfabrik Wolfen (ORWO).
48. Repromaterial — Technische Daten. Broszura firmy Agfa-Gevaert.
49. Standardisieren und Automatisieren mit dem Gevarex-System. Broszura firmy Agfa-Gevaert.
50. Technische Daten der Kodak Reprofilme und Platten. Broszura firmy Kodak.





SKOROWIDZ

A
adhezja 70, 72
adiustacja 326
Agfa-Gevaert Photometer 155
AHZ 78 123
AHZ 56S 112
akwaforta 9
amplituda 53
aparat Gevarex 300, 304
- reprodukcyjny 100, 259, 264, 266, 304, 329
------- dwupomieszczeniowy 102, 108,
234
-------jednopomieszczeniowy 102
-------pionowy 101, 102, 109, 116, 119,
121, 123, 333 -------poziomy 101, 102, 111, 112, 114,
123, 333 apla 316
astralon 312, 315, 317 ATF-Typesetter 22 atom bromu 179 Autoflow 20, 211 Autovertikal RP 121 AVZ 56, 123
B
barwy białe 272
— czarne 272
barwy dopełniające 238, 240
— podstawowe 238, 240
— triadowe 309 basen 331, 335
bęben matrycowy 34, 38, 39, 41 biuro techniczne 90 bromek potasowy 189
C
Chromagraph 281 Chromagraph DC 300, 289 celofan 11, 12 centrum wywoływania 336 ciąg produkcyjny 332 ciemnia 331, 333
— do powiększeń 331
— mokra 331, 332, 335
— stykowa 331
— sucha 331, 335 cienie obrazu 230 cofanie koloru 273, 276, 299 -------, nasilenie 277
-------, punkt początkowy 277
Combi-Chromagraph, 287, 290
Cronapress 14
cylinder odczytujący biały 325
cyrkulacja wody 217
czas naświetlania 93, 96
— utrwalania 215
czołówka 101, 105, 120 czułość widmowa 139 czytnik 35
D
Densomat 153
densytometr 90, 150, 329, 332 diapozytywy barwne 82, 256, 257, 271, 279
— małoobrazkowe 82, 327 Diascan 3000 292 Diatype 66
Digiset 57
długość fali 238
dokładność dzielenia wyrazów 64
dozownik światła 157, 225, 230
druk czterobarwny 277
— mokro na mokro 276, 299
— nakładu 153
— trójbarwny 276, 315 duplikaty 83, 280, 281 dziurkarka 28, 165, 317
E
ekran 100, 105, 110, 114, 118
— pneumatyczny 108
— podświetlany 331 elektrody 142
— węglowe 141 elektron 179
elektroniczna maszyna cyfrowa 45,
58
elektroniczny automat sterujący 31 emulsja światłoczuła 257 energia błysku 147 Expressa S 114
F
farba czarna przedrukowa 12
— emulsyjna 337
— Keilitz 307
— kryjąca 307
farby graficzne idealne 241
— podstawowe 276
Farbopter 159, 332
film Gevarex 300
filmy Agfa-Gevaert 170, 171
- Du Pont 170, 171
- Kodak 169, 171
- korekcyjne 252, 253, 260
- kreskowe 14, 166 -------odwracalne 236
- nieuczulone 167, 171
- ortochromatyczne 167, 171, 279, 299
- ORWO 168, 171
- panchromatyczne 167, 171
- półtonowe 169
- — odwracalne 235
- rolowe 114, 119
- specjalne 234, 279
- typu lith 168
-------stripping 79
filtry interferencyjne 271
- szare 303
- wyciągowe 239, 245, 247, 250
- - octanowe 247
------- szerokie 247
-------wąskie 247
-------żelatynowe 247
folia przyczepna 70
- Rioton 307
- rozpraszająca 71 forma 14
- kopiowa 11, 17, 312, 328 formaldehyd 222
format ekranu Ul, 112, 119, 123
- filmu 112, 118, 119, 122, 123, 128
- oryginału 120, 127, 130, 131, 132, 134, 136
- po obcięciu 313, 328
- powierzchni zadrukowanej 313, 328
- przed obcięciem 313, 328 fotokomórka 58, 151, 156, 324 Fotomatic 20 fotomontaż 121
foton 179
fotopowielacze elektronowe 272, 283, 285, 293
Fotosetter 19
fotoskład (p. skład fotograficzny) — elektroniczny 32 Fototronic 1200 45
G
galwanometr 151
Gammalog 210
generator 147
Gevalux 97
Gevarex 299
gęstość optyczna 84, 150, 262, 264, 265, 266, 304
------, rozpiętość (p. rozpiętość gęstości optycznej)
glazura 337
głowica naświetlająca 273, 283, 294
- odczytująca 271, 273, 283, 294, 296 324
--------OK 284, 287, 297
gradacja 171, 221
grafit 13
grawerowanie cylindrów 322
Gretag D3 155
Gretag D33 155
Gretag Dl Portable 151
H
Hadego 68
Helio-Klischograph 324 heliograwiura 9 hydrochinon 186, 188
I
ilustracje rastrowane 57 impulsy świetlne 273
J
jasność obrazu 133 jednostka programująca 23, 136 jednostki 29 jon bromu 179
jon srebra 179
justowanie 20, 29, 41, 61, 62
K
kalka techniczna 78, 79 kałamarzyki farbowe 318 kanały programujące 97, 98 kaseta 20, 32 kąpiel przerywająca 213
- wybielająco-utrwalająca 264 klawiatura 28
klej do filmów 313
klin szarości 302
kod 45, 57
Kodak Versamat Film Processor model 307 207
Kodalith Film Processor model 324 207
kodowanie 28
kolorystyka pomieszczeń 337
kołeczki pasujące 135, 165, 317
kompensatywy 252
komputer (p. matematyczna maszyna cyfrowa)
kondensory 129, 130, 271, 273, 304
kontrast 274, 310
- negatywu 230
kopiarka stykowa 137, 256, 269, 304
335
korekcja barw 243, 267, 298, 309 korekta 23, 34, 71 korektorka 30, 36 koszulka cylindra 319 krawędzie cięcia 70, 312 krój bezszeryfowy 12 kryształ bromku srebra 179 K. S. Paul Scanner (Mergenthaler Farbscanner) 291 krzywa charakterystyczna materiału
światłoczułego 84, 85, 225, 284 krzyżyki pasujące 163, 249, 257, 291,
314
ksenon 142
kuweta przejściowa 331, 332 kwas octowy 313
Ł
Laborator G 139 127 Laborator G 184 130 Laborator 1800 131 Laborator 2400 131 Laborator 3000 131 lak 307, 310 lampa katodowa 18
— oscyloskopowa 53, 59 lampy błyskowe elektronowe 147
— ciemniowe 331
— halogenowe 123
— jarzeniowe 311
— jodowo-kwarcowe 304
— ksenonowe 109, 140, 142, 144
— łukowe 109, 140, 141 lupa 315
lustro dachowe 106, 110, 112
— płaskie 110 linia potokowa 116 liniatura rastra 318 linie rastrowe 318 Linofilm-Europa 34 Linofilm-Super-Quick 42 Linoscan 204 297 Linotron 505 51 Linotron 505C 54 linotyp 11, 12
M
Mackbeth Quantalog 153 makieta 70, 314, 328
— montażowa 328
— zecerska 328 manuskrypt 74, 75 magazyn jednostek 29, 33, 42 Magnascan 450 291
marki 317
maska korekcyjna 244, 252, 260
------Multimask (p. Multimask)
------Tri-Mask (p. Tri-Mask)
------Verimask (p. Verimask)
- na światła 234, 235, 251, 308, 310
- sterująca 287
maska zmniejszająca kontrast 83 maskowanie 243, 256, 258, 259, 266 maszyna do grawerowania 322
------odczytywania 322, 325
------wywoływania 116, 204 300 336
337
maszynopis 73, 326 matematyczna maszyna cyfrowa 61 64, 99
materiał światłoczuły 32, 268
------nieuczulony 139
------ortochromatyczny 139
------panchromatyczny 139
------typu lith 69, 221
matówka 102 matryce 68
- negatywowe 19, 20, 21 metoda Acigraf 321
- AMB 266
- Dultgen 319
- trójmaskowa Kodaka 252 metol 189
metryczka oryginału 99, 327
miedzioryt 9
mieszanie barw addytywne 238
------subtraktywne 239
migawka 156
- elektromagnetyczna 98 Monophoto 23 Monophoto Mark III 26 Monophoto Mark IV 26 Monophoto 600 46 montaż 281, 311
- kolumnowy (stronicowy) 70 311 316
- transparentowy 325 mora 81
Multimask M 13p 252, 254, 263, 267
N
nasadka 124
nasycenie barw 327
naświetlarka 22, 24, 31, 34, 36, 42
44, 53, 54 naświetlenie 84
naświetlenie pomocnicze 236 natężenie oświetlenia 84 negatyw kreskowy 263
- półtonowy 229, 268
- rastrowany 319
negatywy wyciągowe 246, 250, 258,
264, 274
niedoświetlenie 224, 269 nomogram 90
O
obciąg twardy 13 obcinarka 311, 333
- Sekant 311 obiektyw 20, 39, 40, 55, 271
- odczytujący 278 obraz nieodwrócony 106
- odwrócony 106
- utajony 185
obróbka chemiczna 34, 260, 263, 265,
332
obsługa dwuosobowa 111 odbielanie 265 odbijanie barw 242 odbitki celofanowe 12
- fotograficzne 228
- kontrolne 29, 34
- kredowe 13
- ozalidowe 71, 72, 317 ograniczenie gęstości optycznej 275 ornamenty 316
oryginał kadrowany 326 oryginały czarno-białe 269, 326
- kreskowe 77, 78, 326
- półtonowe 80, 170, 326
------refleksyjne jednobarwne 80
------transparentowe jednobarwne
82 ----------wielobarwne 82
- rastrowane 81
- refleksyjne 78, 100, 253, 259, 264, 281, 285, 289
------wielobarwne 81, 269, 271
- transparentowe 78, 100, 249, 253, 258, 289, 291
oryginały wielobarwne 238 oscyloskop 284, 292 osłabiacz 310
— Farmera 218, 230, 307 osłabianie 217, 310
— proporcjonalne 217, 219
— subtraktywne 217, 218
— superproporcjonalne 217, 220 ostrość rysunku 278 oświetlacz 124
P
Pokorol G 17-1 207 Pakorol G 24-1 207 Pakorol G 24-2 209 Pakorol G 24-3 210 palnik lampy ksenonowej 142 pamięć bębnowa 59
— ferrytowa 59 pantograf 237
papier fotograficzny 80, 326
— HK 111 325
— pigmentowy 314
— światłoczuły 32 paraformaldehyd 186 paralaksa 315
partie obrazu neutralne 276
pasowanie kolorów 256, 281, 315
Pawo-Autotherm 196
Pawo-Colotron 112 133
Pawo-Logatimer 98
Pawolux 97
Pawo-Xenotron 135
Pegasus 116
perforator 22, 24, 28, 36, 42, 45, 50,
52
pędzelki 307 Photolettering 66 Photon-Lumitype 540 36 Photon-Lumitype 713 38 Photon ZIP 901 55 pierścienie Newtona 135 pirosiarczyn potasowy 214 pismo dwuelementowe 79 plamkowanie 308, 310
plastyka cieni 308 płaszcz wodny 196 płukanie 187
— końcowe 216, 264
— pośrednie 264 płyn AN 30 135
płyta ssąca 102, 120, 258, 259, 304 płytki matrycowe 53, 54, 55
— PCW 337 pochłanianie barw 242
— uboczne 243, 244, 245 podłoże poliestrowe 251, 253 pogrubianie linii 127 polecenia typograficzne 28, 61 pomieszczenie foto 329 powielacze elektronowe 53 powiększalnik reprodukcyjny 127,
256, 258, 269, 304, 335 pozytywy ilustracyjne 314, 316
— kreskowe 268
— półtonowe 11, 267, 268, 319 ------barwne 268
------czarno-białe 268
— wyciągowe 274
— rastrowane 319
— tekstowe 11, 14, 16, 315, 316 prasa offsetowa 13
procesy fizykochemiczne 178 Progalum 138 Progalum AC 121 program 61
— dzielenia na sylaby 62 programowanie naświetlania 121
— reprodukcji 84, 88 promienie podczerwone 197 promieniowanie widmowe 140 promień odczytujący 283 pryzmat 26, 271, 283, 292 przepuszczalność filtrów 248 przeretuszowanie 308 prześwietlenie 224, 269 przygotowalnia reprodukcji 89 przysłony główne 271
— otoczkowe 272, 278, 283, 293 przystawka odrastrowująca 124
— powiększająca 287
przystawka projekcyjna 112, 124 pulpit podświetlony 70, 329, 331
— retuszerski 306, 311, 332
— sterowniczy 104 punkty rastrowe 319, 321
R
rakiel 9, 319
ramka matrycowa 26, 42, 44
raster 11
— autotypijny 319, 321
— kontaktowy 289, 294, 319, 321
— liniowy 53
— purpurowy 322
— Respi Rototipo 322
reakcja utleniająco-redukująca 185,
186
redukcja 185 reduktor 186 regenerator 204, 208
— Kodak DK 50R 192
— ORWO A 37R 191 Regent 112
relief żelatynowy 318, 319 retusz 269, 306
— elektroniczny 298
— fotomechaniczny 111, 146, 163, 251, 256, 270, 310
— reprodukcji czarno-białych 308 ------wielobarwnych 309
— ręczny 243, 306 rotograwiura 10
rozdzielczość 274, 284, 292, 294, 297, 298
— odczytywania 287, 290
— naświetlania 287, 290 rozjaśnianie wysokich świateł 275 rozpiętość gęstości optycznej 80, 82,
250, 265, 266, 272, 274, 302, 304, 326
----------negatywu 86
----------oryginału 86, 87
----------pozytywu 86
— prawidłowych naświetleń 224 rozstawienie stronic 313
rozwiązanie kolorystyczne pomieszczeń 337
ruch wywoływacza 199 rylce diamentowe 324
S
Scan-A-Color 294
schemat montażowy 313, 314
Scotchprint 16
Selectron 132
selekcja barw 245, 246
sensytometria 83
siarczyn sodowy 189
siatka milimetrowa 70, 311, 313
skala barw 163, 249, 309
— kontrolna 213
— szarości 161, 229, 249 ------refleksyjna 162
------transparentowa 162, 232, 260
— testowa 280 skaner 269, 270, 271, 279
— powiększający 280 skład fotograficzny 17, 18 ------tytułów 65
— ołowiowy 11
— spektralny 138, 241 solaryzacja 236
spad 315
Standard Chromagraph 282 stanowisko kontrolne 330 statyw 100, 105
stojak do szyb montażowych 333 stopień odwzorowania (p. współczynnik odwzorowania)
— pisma 21, 36, 39, 44, 46, 54, 59
— zużycia utrwalacza 245 stół montażowy 311, 314, 333 strumień elektronów 272 substancja klarująca 189
— konserwująca 189
— przyspieszająca 189
— wywołująca 188 Super Autocolor 119 Super Autohorika 101 111 Super Autohorika 2000 112
Super Autovertikal 60 119 Supernova 112 suszarka do filmów 329, 332 suwak obliczeniowy 94 synteza barw addytywna 159 system Gevarex 299
— pasowania dwupunktowy 163 ------ trzypunktowy 165
— przysłon sprzężonych 95 szyba kryształowa 312
S
Ścienianie linii 127 środek redukujący 185 światła wysokie 234 światło 179
— białe 139, 238
— ciemniowe 337
— punktowa 128, 134, 137
— rozproszone 230, 250
T
tanki do wywoływania 199, 201, 203 tarcza matrycowa 22, 23, 36, 46, 48, 66, 67
— obliczeniowa 92
— obrotowa z obiektywami 129
— z filtrami 106, 138 taśma klejąca 313, 315
— magnetyczna 40, 57, 60
— perforowana 20, 22. 27, 28, 40, 51, 57, 60
------korektowa 30, 34, 76
------podstawowa 30, 34, 76
------skorygowana 30, 34, 76
— Reguport 71
temperatura barwy światła 138, 140, 147, 158, 263, 266
— wywoływacza 265 termostat 196, 205 tiosiarczan 187
— sodowy 214
tony podkładowe 316 triada 246
transparencja 85 Tri-Mask 253, 255, 265, 267 trwałość wywoływacza 205 tytuły 65
U
uderzenia azotu 199
układ optyczny 18, 26, 31, 106, 110,
114, 119
—' typograficzny 75 układy elektronowe 27, 274, 284 utlenianie 185 utrwalacz 187, 214 utrwalacze Foton 214
— ORWO 215 utrwalanie 187, 214
urządzenie programująco-sterujące 96, 132, 134, 138
W
walec odczytujący 271, 283, 287, 297
— naświetlający 297 warstwa dwuazowa 71 węglan sodowy 189 wglądówka 327
widmo świetlne 238, 243, 254 wielkość pisma (p. stopień pisma)
— światła rozproszonego 230 wierszownik 68 wklęsłodruk autotypijny 321
— półautotypijny 319 współczynnik filtrów 248
— kontrastowości y 85, 166, 167, 229, 299, 302
— odwzorowania 93, 95, 98, 289, 294
wyciągi barwne 258, 260, 262, 266 wydajność perforatora 61 wydawnictwo 76 wywoływacz 188
— typu lith 168, 221
----------Kodak D 85 223
----------ORWO 82 223
wywoływacze Agfa-Gevaert 192, 193,
194
— Du Pont 194, 195
— Foton 195
— Kodak 191, 192, 236
— ORWO 190, 191, 262 wywoływanie 188
— barwne 264, 267
— infekcyjne 222
— odwracalne 225
— w kuwecie 196, 300
— w tanku 300 wzmacnianie 221
— chemiczne 221
— optyczne 221
— srebrowe 221 wzornik 316
V
Vakuprint P 97 Varicolor 157, 332 Vario-Chromagraph 285 Verimask V 13 p 252, 253, 260
Z
zaczernienie 161, 229, 260, 264, 267,
309
zadymienie barwne 280 zdjęcia kreskowe 224
Jakie znaczenie mają procesy
przygotowawcze w tej
technice druku?
Czym przewyższa skład
fotograficzny skład tradycyjny?
Jakie są metody
programowania procesu
reprodukcji?
Jakie korzyści wnosi do
wklęsłodruku postęp
techniczny w zakresie maszyn,
materiaMw i technologii?
Jakimi drogami wkracza
elektronika do poligrafii?
Jaka powinna być współpraca
redakcji i drukarni
wklęsłodrukowej?
Na te i inne pytania odpowiada
Z. Zadrożny w książce
„Wklęsłodruk. Skład
i reprodukcja".



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.