Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ROSJA SOWIECKA PEDAGOGIKA I SZKOLNICTWO Wyd Lwów

21-06-2012, 22:33
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik szmucpagina
numer aukcji: 2414746765
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 25-06-2012 19:30:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

 

Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny      5,10 zł

     

     

  • List polecony priorytetowy       6,20 zł

     

     



              WITAM NA AUKCJACH.
WYSYŁKA - LIST POLECONY LUB PACZKA POCZTOWA

 PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI - KLIKNIJ


 Od tłumacza
Przekład niniejszy został sporządzony w czasie druku oryginału niemieckiego, który pod tytułem „Fiinfzełm Jahre Sowjetschulwesen" ukazał się wiosną 1933 r. nakładem: Julius Beltz, Langensalza (str. XII+ 260). Do wydania polskiego okazały się niezbędne pewne skróty, których na prośbę wydawnictwa dokonał sam prof. Hes-sen. Nie dotyczą one jednak spraw istotnych i zasadniczych, lecz raczej materjału ilustracyjnego (wyciągi, tablice, bibljografja).
Autorzy przedstawiają szkolnictwo sowieckie metodą genetyczną, co wyraźnie zaznaczone jest w podtytule1, wychodzą bowiem z założenia, że prawdziwe zrozumienie zjawisk, towarzyszących rosyjskiej rewolucji szkolnej, możliwe jest tylko na tle historycznego rozwoju założeń, tkwiących już zdawna w szkolnictwie rosyjskiem, przeję-tem reformatorskiemi dążnościami obecnych kierowników państwa. Większość błędów w ocenie prądów i faktów w dziedzinie szkolnictwa sowieckiego płynie właśnie z nieuwzględnienia tych założeń, a często poprostu z ich nieznajomości. Do obiektywnego obrazu przyczynić się ma z drugiej strony opieranie się na źródłach z pierwszej ręki, to znaczy na materjałach urzędowych, ogłoszonych przez władze sowieckie. Jakkolwiek ścisłość tych materjałów pozostawia nieraz wiele do życzenia, to w każdym razie nie można im zarzucić zgóry przyjętego ujemnego stano-
1 Die Entwieklung des Sowjetsehulwesens und die Wandlungen der kommunistisełien Bildungspolitik seit der Oktoberrevolution bis zum Ende des Fiinfjahresplanes  (1917—1932).
 
           pedagogika szkol rosji sowiec 00

pedagogika szkol rosji sowiec 01

pedagogika szkol rosji sowiec 02

pedagogika szkol rosji sowiec 03

pedagogika szkol rosji sowiec 04

pedagogika szkol rosji sowiec 05

pedagogika szkol rosji sowiec 06

pedagogika szkol rosji sowiec 07

pedagogika szkol rosji sowiec 08


image hosting adult

   
 
      Oprawa:  
miekka
     Format: 
14,5x21,5
                cm               
          Ilość stron: 
308
   str. 
 Stan: 

+db zadarcia brzegow okladki, brak wierzchniej czesci grzbietu na 2cm od góry, ślady na okładce
             
             Tytuł / autor / wydawnictwo 

BIBLJOTEKA PRZEKŁADÓW DZIEŁ PEDAGOGICZNYCH. T. 24
POD  REDAKCJĄ  DR  ZYGMUNTA  ZIEMBIŃSKIEGO
SERGJUSZ HESSEN i MIKOŁAJ HANS
PEDAGOGIKA I SZKOLNICTWO W ROSJI SOWIECKIEJ
ROZWÓJ SZKOLNICTWA SOWIECKIEGO I ZMIANY KOMUNISTYCZNEJ POLITYKI OŚWIATOWEJ OD REWOLUCJI PAŹDZIERNIKOWEJ    DO    KOŃCA    PLANU   PIĘCIOLECIA
(1[zasłonięte]917-19)
Z oryginału niemieckiego p. t,
FUNFZEHN JAHRE SOWJETSCHULWESEN
przełoży!
Dr ADAM ZIELEŃCZYK
KSI4ŻNICA-ATLAS
S. A. ZJEDNOCZ. ZAKŁADY KARTOGR. I WYDAWN. T. N. S. W. LWÓW - WARSZAWA 


     Spis treści: 

Treść
Od  tłumacza.................        °
Przedmowa
Rozdział I. Czasy  przedbolszewickie.....11
Początki rosyjskiego systemu szkolnego. Demokratyczna i autokratyczna tradycja w dziejach szkolnictwa rosyjskiego. Działalność ziemstw i gmin miejskich. Rozwój szkolnictwa w okresie Dumy Państwowej. Rewolucja   1917  r.   Prawodawstwo   szkolne rządu tymczasowego z r. 1917.
Rozdział   II.   Pierwszy   okres   polityki   oświatowej   rządu   sowieckiego.......27
Anarcho-komunistyczny okres polityki oświatowej rządu sowieckiego. Szkoła pracy jako szkoła wytwórczości w ujęciu N. Krupskiej. Pierwsze dekrety szkolne. Politechniczna szkoła pracy. Skrajny demokratyzm w ujmowaniu szkoły pracy. Przemysłowa szkoła pracy Błońskiego. „Regulamin jednolitej szkoły pracy" z r. 1918. Idee kierownicze „Regulaminu" : politechnizm, sekularyzacja, koedukacja. Faktyczny stan szkolnictwa w okresie komunizmu wojennego: szkoła ludowa, domy dziecięce,   szkoły   eksperymentalne.
Rozdział III. Dr u g i okres polityki oświatowej rządu   sowieckiego     .    .    ........
Óh
Nowa polityka ekonomiczna i kapitalizm państwowy, Absolutystyczna polityka oświatowa jako wynik nowej fazy komunizmu. Zawodowość w ukraińskiej reformie szkolnej i jej marksistowskie uzasadnienie. Ukraińskie przekształcenie ustroju szkolnego. Statut jednolitej szkoły pracy z r. 1923. Nowe cele sowieckiej polityki oświatowej: przygotowanie następnego pokolenia komunistów i wykształcenie zawodowe. Wprowadzenie zasady selekcji klasowej. Negacja osobowości ucznia. Dziejowe korzenie absolustystycznej polityki oświatowej rządu sowieckiego: polityka szkolna Mikołaja I i tradycja absolustystyezna w szkolnictwie rosyjskiem. Skrajna centralizacja szkolnictwa i wprowadzenie monopolu państwa  w   dziedzinie   oświaty.
Rozdział  IV.    Gospodarcze   podłoże   szkolnictwa   sowieckiego      ...........4r
Budżet Ministerstwa Oświecenia Publicznego przed wojną światową. Wzrost wydatków na oświatę publiczną w ciągu dziesięciolecia Dumy, Nędza gospodarcza szkolnictwa w czasie komunizmu wojennego. System finansowania szkolnictwa w okresie Nepu. Wzrost wydatków na szkolnictwo   ludowe   w   okresie   Nepu.   Analiza   statystyczna   szkolnictwa
sowieckiego. Główne liczby przerachowane na jednego mieszkańca i jednego ucznia. Wzrost liczby uczniów w porównaniu ze wzrostem budżetu   szkolnictwa.   Wzrost   wydatków   na   budowę   szkol.
Rozdział V. Nauczyciele...........60
Nauczyciele rosyjscy przed wojną światową. Przygotowanie nauczycieli i zakłady kształcenia nauczycieli przed rewolucją październikową. Reforma zakładów kształcenia nauczycieli, dokonana przez rząd sowiecki: pedagogiczne techniki i pedagogiczne szkoły wyższe. Pochodzenie społeczne nauczycieli w szkolnictwie sowieckiem. Uposażenia nauczycieli przed rewolucja październikową i ich wzrost w okresie Nepu. Położenie, materjalne nauczycieli w sowietach. Ruch zawodowy wśród nauczycieli rosyjskich' przed rewolucją październikową i w czasie komunizmu wojennego. Związek robotników oświatowych. Położenie prawne nauczycieli   w   sowietach.
Eozdział VI. Szkoła   o b o w i ą z k o w a.......74
Pierwsze próby wprowadzeniu obowiązku szkolnego w Rosji. Duma Państwowa i jej prawodawstwo szkolne. Gwałtowny wzrost szkolnictwa ludowego w ciągu dziesięciolecia Dumy. Ogłoszenie powszechnego obowiązku szkolnego w r. .1918. Dekrety rządu sowieckiego z r. 1925, dotyczące zakładania szkół obowiązkowych. Wprowadzenie opłat szkolnych. .Stan faktyczny miejsc dla dzieci, podlegających obowiązkowi szkolnemu. Analfabetyzm w Rosji przed rewolucją październikową. Zwalczanie analfabetyzmu przez rząd sowiecki. Rozczarowanie do metod tego   zwalczania  w   końcu   okresu   Nepu.
Rozdział VII. Szkoła   j c d n o 1 i ta..........      87
Szkolą jednolita w projektach reformy hr. Ignatjcwa i rządu tymczasowego. Szkoła jednolita według ustawy z r. 1918. Dwa stopnie szkolne według ustawy z r. 1923. Faktyczna budowa szkolnictwa sowieckiego: szkoły cztero-, siedmio- i dziewicciokliisowe. Analiza socjologiczna szkolnictwa sowieckiego. Zasada klasowej selekcji uczniów i jej skutki. Zwyrodnienie szkoły jednolitej w szkolę klasową. Powody tego zwyrodnienia. Bezskuteczność polityki selekcji klasowej i jej przyczyny. Porównanie   z   czasami   przedwojennenii.
Rozdział VIII.   Szkoła   }> r a e y.........102
Ujęcie szkoły pracy jako szkoły politechnicznej w pierwszym okresie sowieckiej polityki oświatowej. Nowe ujecie szkoły pracy jako szkoły proletariackiej. Statut z r. 1923. Uzasadnienie przez Pinkiewic.a szkoły pracy ,.w okresie przejściowym". .Programy „kompleksów" z r. 1923. Zasada nauczania syntetycznego i jej marksistowska interpretacja. Zwyrodnienie szkoły pracy w szkołę wyznaniową, komunistyczną. Wyniki metody kompleksów w faktycznem nauczaniu szkolnem. Los kompleksów i przyczyny ich samozniszczenia. „Stabilizowane" programy nauczania z r. 1927. Przywrócenie przedmiotów nauczania dawnej szkoły. Abecadło polityczne jako przedmiot nauczania i przeniknięcie polityki do   szkoły.
Rozdział IX. Samorząd  ucznio w s k i  i r u c h  m ł o-
dzieży   oraz   dzieci..........119
Organizacje uczniowskie i ruch uczniowski przed wojną światową. Próba zorganizowania ruchu młodzieży wiernej państwu. Wojna światowa i ruch harcerski. Idea gminy szkolnej w czasie komunizmu wojennego. Samorząd uczniowski w okresie Nepu. Ruch harcerski i jego losy. Komsomoł. Organizacje dziecięce komunistyczne: młodzi pionierzy, mali pazdziernikowcy.   Działalność   polityczna   młodych   pionierów   i   jej   wy-
niki. Pionierska, straż przednia. Zwyrodnienie samorządu uczniowskiego i próby jego odnowienia. Karność szkolna i kary. Militaryzacja ruchu młodzieży i   dzieci.
Rozdział   X.    Szkoły   specjalne   i   zagadnienie
dzieci   opuszczonych........,    133
Wychowanie dzieci fizycznie lub umysłowo anormalnych w Rosji przed rewolucją październikową i po niej. Zagadnienie dzieci moralnie upośledzonych i opuszczonych. Przyczyny zjawiska dzieci opuszczonych w Rosji sowieckiej. Trzy fazy w zwalczaniu tego zjawiska: leczniczo-pedagogiczna, spoleczno-pedagogiczna i militarna. Stosunki w domach dziecięcych. Wciągnięcie spoieczeństwa do walki z opuszczeniem dzieci. Umieszczanie dzieci opuszczonych w rodzinach włościańskich. Wprowadzenie ostrych metod w zwalczaniu opuszczenia młodzieży i  wychowanie   młodzieży  opuszczonej.
Eozdział XI. Szkolnictwo  zawodowe    .    .    .    ..    142
Szkolnictwo zawodowe w Rosji przed wojną światową. Zaniedbanie szkolnictwa zawodowego w pierwszym okresie polityki oświatowej rządu sowieckiego. Faza zawodowa w polityce oświatowej sowietów. Rozwój szkolnictwa zawodowego w okresie Nepu. Porównanie z czasami przedwojennemi. Szkoły młodzieży fabrycznej. Techniki. Kursy zawodowe. Sowieckie pojmowanie szkolnictwa zawodowego i marksistowskie jego uzasadnienie. Zawodowość przeciwko politechnizmowi. Rosyjski a ukraiński system szkolny. Dekret o „jednolitym systemie przemysłowo-technicznego wykształcenia" z r. 1929. Przekształcenie sowieckiego systemu szkolnego w ostatnich latach Nepu. Wykaz faktycznego dostosowania szkolnictwa sowieckiego do gospodarstwa. Polityka selekcji klasowej   i  jej   wyniki  w   szkolnictwie   zawodowem.
Rozdział XII. Szkolnictwo   wyższe.    .    .    .    .    .    159
Pierwsze dekrety rządu sowieckiego o szkolnictwie wyższem. Fakultety robotnicze. Zmiana polityki uniwersyteckiej i nowe metody „prole-taryzacji" szkolnictwa wyższego. „Czystka" wśród studentów. Położenie materjalne studentów. Polityka selekcji klasowej i jej wyniki w szkolnictwie wyższem. Wewnętrzna sprzeczność tej polityki i pi*zy-czyny jej bezskuteczności. Reformy zarządu szkół wyższych. Zmiany wśród ciała nauczycielskiego. Zniesienie autonomji szkół wyższych, wolności nauczania i uczenia się. Nowe wydziały. Uzawodowienie całeg-o szkolnictwa wyższego na Ukrainie i w R. S. F. S. R. Oddzielenie instytutów badawczych od uniwersytetów i zamiana uniwersytetów na uczelnie zawodowe. Próby związania nauczania akademickiego z „wytwórczością". Faktyczny rozwój rosyjskiego szkolnictwa wyższego w okresie Nepu i jego związek z rozwojem przedwojennym. Statystyka szkol^ nictwa   wyższego.
Rozdział XIII. Postępy  szkolnictwa   mniejszościowego               .    .    .    ...........179
Szkolnictwo narodowościowe i ruch narodowościowy w Rosji przed wojną światową. Personalna autonomja narodowa na Ukrainie w r, 1918. Stanowisko partji komunistycznej w sprawach narodowych. Teorja Stalina i jej przyjęcie przez kierownictwo partji. Polityka mniejszościowa rządu sowieckiego. Konstytucja Związku Sowieckiego. Republiki związkowe. Autonomiczne republiki narodowe. Autonomiczne obszary narodowe. Faktyczna treść autonomji narodowej w Związku Sowieckim. Statystyka języków nauczania, używanych w szkolnictwie sowieckiem. Zarys polityki językowej rządu sowieckiego. Nowe alfabety. Zbudzenie się małych narodowości i postępy szkolnictwa narodościo-wego. Stanowisko języka rosyjskiego w Związku Sowieckim. Wyniki komunistycznej polityki narodowościowej. Internacjonalizm partji komunistycznej   a   wzrost   nacjonalizmu  rosyjskiego.
Rozdział    XIV.    Kształcenie    dorosłych   i   tak
zwana   oświata   polityczna      .    .    .    .    .    .    199
Kształcenie dorosłych w Rosji przed wojną światową.: uniwersytety ludowe biblioteki ludowe i wydawnictwa popularne. Wpływ wojny i rewolucji na kształcenie dorosłych. Przemiana kształcenia dorosłych na oświatę polityczną po rewolucji październikowej. Rozwój szkolnictwa partyjnego: szkoły partyjne sowieckie i uniwersytety komunistyczne. Właściwe kształcenie dorosłych w Związku Sowieckim: lik-punkty bibljoteki ludowe, wydawnictwa, izby czytelniane włościańskie, domy ludowe i kluby robotnicze. System oświaty politycznej jako państwowa parodja kościoła. Sprzeczność wewnętrzna w systemie oświaty politycznej. Wzrastająca obojętność ludności. Początki właściwego kształcenia dorosłych w Związku Sowieckim: przywrócenie uniwersytetów  ludowych  i  rozwój   kursów  korespondencyjnych.
Rozdział XV. Okres stabilizacji i sprzeczności   nowej   polityki   kulturalnej        .    .    .    217
Komunistyczna negacja autonomji szkolnictwa a idealne prawa wychowania. Żywe siły dziejowe szkolnictwa rosyjskiego: rosyjska tradycja uniwersytecka, odnowiona przez „ekonomistów", włościaństwo, ruch. narodowościowy, nauczyciele. Odrodzenie szkolnictwa rosyjskiego w ostatnich latach Nepu. Jego porównanie z rozwojem przedwojennym. „Nowa polityka kulturalna" z lat 1927—28. Ogłoszenie stabilizacji szkolnictwa. Rezygnacja z eksperymentów na skalę państwową;. Nowi zwolennicy. Nawrócenie Szackiego. Ewolucja Szackiego jako wychowawcy społecznego i jego stacja doświadczalna. Lewieowo-konumistycz-na opozycja przeciwko nowej polityce kulturalnej rządu sowieckiego. Nowy  zwrot  na  lewo.
Rozdział XVI. Plan pięciolecia i wyniki k a ra-panji  kulturalnej z lat  1929—1931.    „    .    ,   232
Ogólna charakterystyka planu pięciolecia. „Plan pięciolecia kulturalny". Jego cele i liczby. Analiza źródeł do badania faktyczw-po stanu szkolnictwa w czasie planu pięciolecia. Rozwiązanie Ceni ri^r.rso Urzędu Statystycznego. Liczby kontrolne. Sowiecka prasa r : - .wgiczna. Waluta czerwońcowa. Postępy szkolnictwa w pierwszym vji.ii planu pięciolecia (1928—29). Gwałtowny wzrost szkolnictwa w latach następnych (1929—31). Wojskowe metody kampanji kulturalnej. Budowa szkół w okresie planu pięciolecia. Zdobywanie sił nauczycielskich. Ruch kołchozów i zaostrzenie się walki klasowej na wsi. Wpływ wzajemny ruchu kołchozów na plan pięciolecia. Plan pięciolecia jako kampanja wojenna.
Rozdział XVII. Ideologiczne następstwa kampanji kulturalnej. Reformy szkolne i pedagogika czerwonego imperjaliz-mu...................253
Wzmożenie się absolutyzmu w okresie planu pięciolecia. Wzmożenie się selekcji klasowe] w mobilizację klasową. Front pracy uczenia się. Stopienie się szkolnictwa z wytwórczym procesem gospodarczym. Reforma szkół wyższych z r. 1930. Przekształcenie ustroju szkolnego w czasie planu pięciolecia. Proletaryzacja szkolnictwa i zwiększona rola komso-mołu. Podporządkowanie szkolnictwa czerwonej aiJmji. Militaryzacja szkolnictwa i czerwony imperjalizm. Przywrócenie metody kompleksów w spotęgowanej postaci „metody projektów". Walka przeciw „prawej opozycji" w pedagogice. Teorja zamierania szkoły, stworzona przez W.^ Szulgina. Programy nauczania z r. 1930. Przezwyciężenie sprzeczności    politechnizmu   i   zawodowości.    Następstwa   nowego,    lewicowego
kursu polityki szkolnej w faktycznem nauczania: katastrofalne obniżenie się „jakości pracy uczenia się". Uchwała partji z d. 1 września 1931 r. „Zdemaskowanie i rozbicie" „lewej opozycji" i zwycięstwo ogólnej linji partji w pedagogice. Bezideowość" pedagogiczna linji ogólnej.   Rozkład   wewnętrzny   komunistycznego   ideału   wychowawczego.
Rozdział   XVIII,   Czwarty,   końcowy   rok   planu pięciolecia   i   wznowienie    szkoły    na u-
Sytuacja   w   r.   1931—32.     ,,Przełamanie"     frontu   czteroletniej    szkoły obowiązkowej     i     zagadnienie      siedmioletniego     obowiązku      szkolnego. Budowa    szkół    i    brak    pomieszczeń    szkolnych.     Brak    podręczników i   środków    naukowych.    Brak   sił   nauczycielskich   i   środki   do   ich    powiększenia.   Nowi   nauczyciele.   Materjalne   i   prawne   położenie   nauczycieli.   „Luka   wieku"   pomiędzy   szkołą   średnią   a   wyższą.   Uchwała   kierownictwa   partji   z   9   listopada   1931   r,   o   szkolnictwie   elementarnem i   średniem   i   jej   realizacja.   Nowe   plany   szkolne.   Programy  nauczania z   r.   1932.   Rezygnacja   z   pedagogiki   planu  pięciolecia.   Zejście   pedagogiki komunistycznej  na poziom elementarny.  Uchwała kierownictwa partji z d. 25 sierpnia 1932 r. i powrót do polityki szkolnej  z okresu Nepu. Przywrócenie    dziesięcioletniej     szkoły     ogólnokształcącej.     Szkolnictwo wyższe  w r.   1931—32.  Przywrócenie uniwersytetów.  Walka  o   „podniesienie jakości nauczania".  Dekret  z  20  września  1932  r.  o  szkolnictwie wyższem.    Powrót   do   polityki    szkół    wyższych   z   ostatnich    lat   Nepu. Historyczni   przedstawiciele   nowego   nawrotu:    stara   gwardja   partyjna i   czerwoni   specjaliści.    Koło   przemian   komunistycznego    ideału   wychowawczego.
276
Bibljografja
302 

               Zdjęcia / rysunki / ilustracje: 

----- 

Powrót do zdjęć


Dodaj do ulubionych Sprzedających

Dodatkowe informacje w zakładce "strona o mnie"

Pozostałe książki - moje aukcje


Zdjęcia/skany poddane kompresji - mogą występować charakterystyczne zniekształcenia - zwłaszcza wokół liter.