Przedmowa
Skrypt do zajęć praktycznych z gleboznawstwa dla studentów wydziałów rolniczych ffSR obejmuje całość ćwiczeń przewidzianych programem studiów i ułożonych w kolejności ich wykonywania.
Zmniejszona na wydziałach rolniczych liczba godzin przeznaczonych na zajęcia praktyczne z gleboznawstwa, skłoniła do zmiany systemu ich prowadzenia. W dotychczasowej praktyce dydaktycznej prowadzący zajęcia poprzedzał zwykle właściwe ćwiczenie wprowadzeniem do tematu co skracało czas przeznaczony na wykonanie analiz.
Wprowadzony obecnie system wymaga od studenta wcześniejszego przygotowania się, poznania tematów i stosowanych metod. Czas przeznaczony na właściwe zajęcia student może zatem wykorzystać na poznanie aparatury, przeprowadzenie oznaczeń, dokonanie obliczeń i wpisanie wyników do zeszytu sprawozdawczego.
Opisany system nauczania pozwala prowadzącemu zajęcia na bliższy kontakt ze studentami, udzielanie bardziej wyczerpujących wyjaśnień, skontrolowanie stopnia przygotowania studentów oraz lepszą opiekę nad sprzętem i urządzeniami laboratoryjnymi.
Na podstawie wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu zajęć z geologii autorzy stwierdzili, że lepsze wyniki w opanowaniu materiału przez studentów daje samodzielna ich praca przy określaniu minerałów i skał, niż podanie im już opisanych okazów.
Zajęcia z geologii obejmują: rozpoznawanie minerałów, skał magmowych, osadowych, przeobrażonych i skał wszystkich grup.
Rozdział I zawiera klucze do oznaczania minerałów i skał. Poprzedzone są one krótką częścią teoretyczną zawierającą podstawowe wiadomości o minerałach i skałach, wyjaśniającą terminologię oraz zasady posługiwania się poszczególnymi kluczami.
Klucze ułożono na podstawie cech zewnętrznych ważniejszych minerałów i skał glebotwórczych. Autorzy zdają sobie dobrze sprawę z tego, że same cechy zewnętrzne nie zawsze wystarczają do prawidłowego oznaczenia danego minerału czy.skały. W większości jednak przypadków, cechy te są wystarczające do właściwego zidentyfikowania okazów zarówno w sali ćwiczeń, jak i w terenie.Z przyborów i sprzętu wystarczy posługiwanie się: płytką porcelanową, scyzorykiem, lOfo HC1 i lupą.
Rozdział II obejmuje analizę laboratoryjną próbek gleb pobranych w polu podczas zajęć terenowych. Analizę tę wykonują studenci w grupach 2-3-osobowych.
Podczas ostatniego ćwiczenia, z cyklu zajęć laboratoryjnych studenci analizują otrzymane wyniki i formułują wnioski o gospodarczej przydatności badanej gleby. Konieczność podania krytycznej oceny wyników analizy oraz opracowanie wniosków przez studentów wydaje się szczególnie pożyteczne i pouczające.
W okresie wiosny i lata przeprowadza się cykl zajęć z zakresu topografii, kartografii gleboznawczej i gleboznawstwa terenowego Irozdział IIl). Zajęcia te zapoznają studentów z glebami Polski na podstawie monolitów i w terenie oraz ze sposobami opracowywania map i szkiców glebowych. Podczas zajęć terenowych studenci opisują, klasyfikują i określają wartości użytkowe gleb oraz pobierają próbki do analiz laboratoryjnych. Zajęcia te uczą sporządzania mapek i szkiców glebowych oraz operatów gleboznawczych. Przeprowadzają je pracownicy naukowi w grupach 5-6-osobo-wych, którzy zapoznają ponadto studentów z organizacją gleboznawczych prac polowych. Zadaniem zajęć terenowych jest również zaznajomienie studentów z pokrywą glebową oraz innymi cechami fizjograficznymi i rolniczymi najbliższego regionu.
Tytuł:
GLEBOZNAWSTWO ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
Autor: Praca zbiorowa pod redakcją
BOHDANA DOBRZAŃSKIEGO
Wydawnictwo i rok wydania: PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE WARSZAWA 1970
Wyd.I
2920 + 80 egz.
Stan: db przytarcia, lekkie zadarcia okladki, lekkie zagiecia rogow stron
Oprawa: miekka
Ilość stron i format: 262str.
17x24cm
Ilustracje: rys.
Spis treści:
Spis treści
Str.
PRZEDMOWA . 5
Rozdział I. WAŻNIEJSZE MINERAŁY I SKAŁY GLEBOTWÓRCZE
Rozpoznawanie minerałów ........... 7
Rozpoznawanie skał magmowych .............. 27
Rozpoznawanie skał osadowych 37
Rozpoznawanie skał przeobrażonych .... 5i
Rozpoznawanie skał wszystkich grup 56
Literatura 57
Rozdział II. GLEBOZNAWSTWO LABORATORYJNE
Przygotowanie próbek glebowych do analiz laboratoryjnych 58
Oznaczanie składu mechanicznego gleb 9 . . . . 60
Określanie grup mechanicznych gleb ...... 87
Wilgotność gleb 96
Oznaczanie zdolności zatrzymywania wody w glebie .... 106
Oznaczanie przepuszczalności wodnej gleb 113
^Oznaczanie ciężaru właściwego rzeczywistego gleb .... lljj
Oznaczanie ciężaru objętościowego i porowatości gleb . . 120
Oznaczanie lepkości gleb 125
Oznaczanie pęcznienia gleb .......... 129
Oznaczanie próchnicy 130
Oznaczanie węglanu wapnia i odczynu gleb 138
Oznaczanie glinu ruchomego i całkowitej kwasowości wy
miennej gleb 148
Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej i kationów wymien
nych . 151
Charakterystyka i próba oceny badanej gleby ...... 155
Literatura ........... ae;.......t. 15T
Rozdział III. GLEBOZNAWSTWO TERENOWE
Określanie gleb na podstawie monolitów i zapoznanie się
z podstawami klasyfikacji gleb Polski ....... 159
Wybrane zagadnienia z topografii ....... 167
Kartografia gleboznawcza .... 182
Rozpoznawanie gleb w terenie 211
Sporządzanie mapy glebowej w dużej podziałce .^ 244
Wykaz znaków do map glebowych w skalach szczegółowych . 247
Zapoznanie z glebami i innymi cechami fizjograficznymi
regionu 253
Literatura 259
Spis tabel 261
"Moja strona" w Allegro
Zobacz inne moje aukcje - SZUKAJ W PRZEDMIOTACH UŻYTKOWNIKA - szybkie wyszukiwanie podobnych tytułów
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynik kompresji jpg. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy literowe - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam i liczę na wyrozumiałość.