Trzecia część znanej strategiczno-ekonomicznej serii RollerCoaster Tycoon. Jej poprzednie odsłony okazały się dużymi sukcesami wydawniczymi sprzedając się (łącznie z dodatkami) w ponad siedmiu milionach egzemplarzy na całym świecie. Pomimo tego, iż RollerCoaster Tycoon 3 ideowo nie odbiega od tego z czym mieliśmy do czynienia w RCT1 i 2, to stanowi spory przełom. Przyczyną tego stanu rzeczy jest przeniesienie rozgrywki w trzeci wymiar, a co za tym idzie znaczne jej rozbudowanie i urozmaicenie. Autorzy zaimplementowali w grze silnik graficzny własnej produkcji, dzięki któremu nawet użytkownicy starszych maszyn, typu Pentium III 733MHz z akceleratorem graficznym GeForce 2, mogą cieszyć się bezproblemową rozgrywką.
Podobnie jak w poprzedniczkach, tak i w RCT3 gracz otrzymuje zadanie budowy nowoczesnego parku rozrywki, w którym pierwszorzędną rolę odgrywają olbrzymie kolejki górskie (tytułowe RollerCoastery). Może go zaprojektować i wyposażać w różne atrakcje według własnego uznania, a nawet samodzielnie projektować kolejki (łuki, zakręty, itp.). Dzięki zastosowaniu grafiki 3D w tej części zyskaliśmy możliwość sprawdzenia zaprojektowanej przez siebie kolejki i przejechania się nią. Naturalnie to nie koniec cech jakie pojawiły się wraz z nową oprawą wizualną. Teraz gracz może oglądać swoją inwestycję z dowolnego kąta, zbliżać i oddalać widok, czy przechadzać się po parku obok innych odwiedzających. Dużo łatwiej jest też konstruować kolejkę (prosty mechanizm point-and-click) czy umiejscawiać poszczególne atrakcje.
Dużą nowością w tej części są też klienci parku. Dotychczas niewiele różnili się od siebie, zarówno biorąc pod uwagę wygląd jak i indywidualne upodobania. Teraz musimy sobie poradzić z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dziesiątek ludzi, w różnym wieku, tj. dzieci, młodzież, dorośli i starcy. Każda z tych grup żąda czegoś innego. Na przykład nastolatki pragną ekstremalnych rozrywek i szybkich rollercoasterów, zaś dzieci i ich rodzice chcą przyjemnych, wolnych karuzel, występów klownów, przedstawień, itp. Naturalnie, odwiedzający różnią się między sobą także wyglądem, mają inne włosy, postury ciała, ubrania, czy twarze.
RollerCoaster Tycoon 3 rozbudowuje też bazę wszelkiego rodzaju atrakcji i elementów w jakie wyposażamy park, zaś wszystkie one zostały podzielone na pięć grup tematycznych: standardowy (współczesny), Dziki Zachód, przestrzeń kosmiczna, przygodowy oraz paranormalny (duchy, itp.). Poprawiono mechanizmy odpowiedzialne za kształtowanie terenu oraz wzbogacono opcje ekonomiczne (np. możliwa jest sprzedaż dwóch rodzajów parasolek w dwóch różnych cenach – dla dzieci i dorosłych). Co więcej developer przerobił cały interfejs, dzięki czemu sterowanie jest bardziej bezproblemowe, niż to miało miejsce dotychczas. Gra poza znanym już trybem kampanii, gdzie zaczynamy z sześcioma parkami i otrzymujemy dostęp do kolejnych po zaliczaniu poszczególnych scenariuszy, otrzymała w końcu pełnoprawny tryb sandbox, pozwalający na bezstresowe tworzenie parku od podstaw.