|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
| KATEGORIE - kliknij i wybierz: |
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439

57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
| 
 ________P O C Z T A _______ I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 10,00 zł *2 książki - priorytet 11zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł ____K U R I E R (DPD)____
I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 18 zł *3 - 10 książek - 22 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 28,00 zł * 3- 10 książek 28,00 zł * |
|
|
|
| |
| ROLAND BARTHES i GILBERT DURAND WIZJE PLURALIZMU KULTURY Stanisław Jasionowicz rok: 1999 str: 149
____________________________________________________________________________________________________________________
OPIS:
Zestawienie w jednej pracy prezentacji twórczości Rolanda Barthesa i Gilberta Duranda mogłoby się Wydawać kontrowersyjne. Autor zdaje sobie sprawę z tego, ile dzieli tych dwu teoretyków kultury, pokusił się jednak o znalezienie „miejsc wspólnych" w ich refleksji, sytuując je w szerokim kontekście myśli humanistycznej końca XX wieku. Jest to praca rzetelnie przygotowana, myślowo dojrzała, zawierająca kompetentną wiedzę i inteligentną interpretację. Należy podkreślić, że autor podjął się trudnego zadania; /. jednej strony, w pracach Barthes'a - dość dobrze (choć nie do końca) znanych polskiemu czytelnikowi - trudno było wydobyć przewodni wątek myślowy prowadzący, do uogólnień - autorowi udało się lo znakomicie. Z drugiej strony, prace Duranda — choć bardziej spójne jako pewna całość myślowa - są trudne do omówienia i interpretowania. I z tym aulor poradził sobie bardzo dobrze. Z recenzji Reginy Bochenek-Franczakowej Autor książki dokonał ciekawego i oryginalnego wyboru. Usytuował swój projekt badawczy nie tylko w centrum humanistyki francuskiej, ale również uznał, że wła śnie Barthes i Durand są tymi myślicielami w sporze o paradygmat współ- czesnej kultury i w poszukiwaniu źródeł jej tożsamości i mają najwięcej do powiedze nia. Pochwalam ten wybór i uważam, że mimo silnej konkurencji innych mocnych nazwisk, takich jak Foucault, Derrida czy Ricoeur, to jednak Barthes i Jurand zasługują na najwyższą uwagę ze względu na uniwersalny charakter ich intelektual nego przesłania. Książka sianowi ważny etap polskiej recepcji współczesnej francuskiej myśli huma- nistycznej. Jest solidna, dobrze napisana, aktualna, całkowicie odpowiadająca hory zontowi oczekiwań polskiego odbiorcy. Z recenzji Remigiusza Foryckiego
Spis treści Wstęp. Część pierwsza ROLAND BARTHES I GILBERT DURAND: „WEWNĘTRZNE KRAJOBRAZY" I HORYZONTY BADAWCZE Roland Barthes. Od „białego pisma" do „sztucznej mitologii"
1. W poszukiwaniu Neutralnego Sensu 11 2. Barthes - strukturalista. Potrzeba ogarnięcia Całości 17 3. Wizja Tekstu - dynamika niewyczerpalnego 21 4. Rozkosze Pustej Formy 23
„Etyka pustego znaku". Japonia Barthes'a 23 Lektura tekstu, lektura świata 25 Od Tekstu do Podmiotu 28 5. „Ja, Barthes". Literatura jako substytut miłości i jako sposób zaprzeczenia śmierci 32
Podmiot wobec Pustki: pragnienie i nostalgia (Fragmenty rozmowy miłosnej, Światło obrazu) 32 A jednak wyobraźnia? Barthes w poszukiwaniu Vita Nova 36
Gilbert Durand. Od „psychoanalizy śniegu" do „remityfikacji rzeczywistości" 1. W poszukiwaniu źródeł wyobraźni 38 2. Durand - strukturalista. Antropologiczne struktury wyobraźni — mapa symbolicznego uniwersum człowieka 40 3. Od statyki figur wyobraźni do dynamizmu „trasy antropologicznej" 44 4. Rozkosze dzieła 49 „Szczęśliwa lektura" - lektura „Wielkiej Księgi" świata 49 Alchemia dzieła („Człowiek-który-pragnie") 51 5. Nauka o Człowieku i ponowoczesność Człowieka Tradycyjnego 52 Człowiek nie umarł! 52 6. Gilbert Durand - antropolog Sztuki Sensu. Ku „świadomości mitycznej"... 56 Lima de Freitas — mitoluzyzmy. Postmodernizm i nowoczesność tradycji 56 Homo symbolicus i homo religiosus - Sztuki piękne i archetypy 58 „Świadomość mityczna" 61 Część druga OBLICZA MNOGOŚCI 1. Literatura pomiędzy Nicością a Pełnią 65 Pustka - Pełnia 65 2. Poszukiwanie „adamowego języka literatury" w doświadczeniu mnogości ..68 Adamowy „świat sprzed sensu" - Barthes 69 Adamowy świat sensu potencjalnego - Durand 71 3. Mnogi sens, sens mnogości 73 Barthes. Wyobraźnia mnogiego języka 74 Tragiczny gest „nieskończonego pisma" - Bouvard i Pecuchet 77 „Mnoga totalność pisania" - Sade, Fourier, Loyola 79 Literatura rozproszonego „ja" - Sollers jako pisarz 81 Durand: mnoga wyobraźnia 83 Mnogość sensu według Gilberta Duranda 83 Dwa oblicza mnogiej literatury 85 4. W stronę rozwiązań ponowoczesnych 92 Między Powieścią a Esejem (Barthes) - „uogólnienie osobistego fantazmatu" 92 Barthes i Proust 94 Roland Barthes par Roland Barthes: „sztuczna remityfikacja" 95 Literatura jako „Świat Pośredni" (Durand) - „powrót Nieśmier telnych" 97 Część trzecia DWIE DROGI KU „NOWEMU HUMANIZMOWI" 1. Wyjść z XX wieku - w jakim kierunku? 103 2. „Ekumenizm wartości" i jego warunki 108 3. Hermes czy Dionizos - realna czy pozorna alternatywa? 111 4. Etyka pluralizmu i problem spójności 114 5. Dwie opcje ontologiczne i/czy dwie wrażliwości? 116 Nie wybierać? Płaszczyzna „wrażliwości indywidualnej" 116 Nie wybierać? Płaszczyzna ontologiczna 117 Wybór mimo wszystko 121 Bibliografia 126 Indeks pojęć 143 Indeks nazwisk 144
| |