Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Rola religii w edukacji międzykulturowej tom III

28-02-2012, 14:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 36.60 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029716387
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 6   
Koniec: 30-01-2012 10:28:24

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2006
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: Format B5
Format: 16,5 x 21, 5 cm 2008
Rok wydania: 2008
Oprawa: miękka
ISBN: 978[zasłonięte][zasłonięte]30894


Rola religii w edukacji międzykulturowej tom III serii Dialog bez Granic

Korzeniowska Wiesława

      Z wielokulturowością człowiek stykał się od czasów najdawniejszych, traktując ją jako zjawisko codzienne, przejawiające się w normalnym współistnieniu nacji, od pokoleń żyjących obok siebie i wspierających się w sytuacjach krytycznych.
Zmiany zapoczątkowane przez rewolucję industrialną naruszyły hierarchię wartości towarzyszących do tej pory człowiekowi; naruszyły też dotychczasową perspektywę postrzegania „innych” – punkt widzenia neutralno-tolerancyjno-współegzystujący zmienił się na jednoznacznie krytyczno-negatywny. Równolegle jednak do przemian gospodarczo-ekonomicznych zachodziły przeobrażenia, które Pierre Teilhard de Chardin określił mianem przejścia „od totalizacji jednostkowej do totalizacji społecznej” stwarzającej ludzkości nowe problemy.
Jak bowiem podkreśla, zacieśnia się sieć związków ekonomicznych stłaczających i  przybliżających w sposób nieunikniony mieszkańców Ziemi. Z drugiej zaś strony okazuje się, że w toku tej kompresji tracimy to, co najcenniejsze: tradycyjne wartości, a także samorzutność w podejmowaniu decyzji. Zatem, jak pisze filozof, „chodzi o to, by totalizować, nie depersonalizując. Ocalić zarówno całość, jak i składniki”. Co do konieczności osiągnięcia tego dwojakiego celu wszyscy są zgodni.
Coraz bardziej narasta też świadomość konieczności kształcenia pod kątem zarówno całości, jak i owych składników – kształcenia mającego na względzie m.in. wartości ewangeliczne, tj. przede wszystkim miłość bliźniego. W sytuacji, w której ludzkość znalazła się dzisiaj, przykazanie miłości staje się coraz bardziej naglące, mówi bowiem już nie tylko: „Miłujcie się, aby być doskonałymi”, ale ostrzega: „Miłujcie się, w przeciwnym razie zginiecie”. Doświadczenia pokazujące możliwości ludzkiej energii dowodzą, że doszliśmy do decydującego momentu ludzkiej ewolucji, skąd jedyną drogą do przodu jest droga wspólnego zaangażowania.
Na drodze tej należy bezwzględnie pamiętać o szacunku dla każdej kultury, o tym, że kultura jest czymś ponadorganicznym, przekraczającym to, co indywidualne8. Należy równocześnie mieć na uwadze to, że stanowi ona społeczne dziedzictwo – tradycję – i jest nie tylko pewnego rodzaju skończonym planem, ale także ciągłym planowaniem, ciągłym stawaniem się.

Wiesława Korzeniowska




Contents

Zamiast wstępu

Instead of Introduction

Misto uvodu

 

Part One

Close to the Problem

Larry Marshall

Religion and Conflict in Asia Pacific

Andrzej Kasperek

Katolicyzm a opinie Polaków innych konfesjach

– szkic socjologiczny

Taťana Gobelova

Zamyšleni nad vztahem křesťanstvi a multikulturni Evropy

Jadwiga Uchyła-Zroski

Znaczenie tradycji Bożego Narodzenia

w przekazie wartości międzykulturowych

Elizabeth Shadish

The Philosophy of Religion: A Productive Tolerance

Mirosława Pindor

Znaczenie Polsko-Czeskich i Polsko-Czesko-Słowackich

Dni Kultury Chrześcijańskiej dla komunikacji międzynarodowej

na pograniczu państw

Tetyana Vvedenska

Jaromir Feber, Jelena Petrucijova

Sakralni a profanni ve filozofii vychovy

Ryszard Solik

Chrześcijaństwo – wspólnota – mistyka.

Sztuka a nowa wrażliwość religijna

 

Part Two

A Religious Side of Intercultural Education

Andrzej Murzyn

Edukacja osoby-obywatela łącznikiem między religią a kulturą

i podstawą dialogu między kulturami

Dominique Maerten

L’apprentissage du dialogue interreligieux a l’ecole catholique,

dans une societe secularisee

Wiesława Korzeniowska

Wychowanie religijne jako kształtowanie postaw

na rzecz wielokulturowości

Bronisława Dymara

Wiara i religijność w wierszach dorosłych i dzieci

jako wyraz dążenia do dobra

Aniela Rożańska

Edukacja religijna a edukacja międzykulturowa w szkole publicznej w społeczeństwie wielokulturowym

 

Streszczenia wybranych artykułów obcojęzycznych