Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64009liczba stron: 232Okładka: miękkaWydawnictwo: wolters kluwer polskaSeria: opracowanieWymiary: 165 x 240 mmRok wydania: 2010 Opis
"Recenzowaną pozycję pojmuję jako fundamentalną dla procesu budowania profesjonalnej tożsamości psychologa szkolnego. Proces ten sytuują Autorki w rozległym kontekście teoretycznym, który wyznacza ramy dla wyzwań, przed jakimi staje psycholog szkolny oraz określa niezbędne kompetencje i umiejętności, dzięki którym może on sprostać tym wyzwaniom. Odnosi się także do płaszczyzn, możliwości i - niestety - ograniczeń współpracy z instytucjami pozaszkolnymi (...).Przewiduję, że książka znajdzie licznych odbiorców zarówno w gronie akademickim, jak i wśród psychologów szkolnych. Ma wielkie szanse stać się dla zainteresowanych źródłem inspiracji "środowiskowotwórczych", dostarczycielem heurystyk postępowania zawodowego.Gratuluję Redaktorom tomu koncepcji tej pracy oraz skompletowania kompetentnego Zespołu. Słowa uznania należą się Autorom opracowań za poziom merytoryczny oraz piękny język, w jakim napisane są wszystkie - bez wyjątku - dysertacje. Lektura pracy była dla mnie przyjemnością!"dr hab. Dorota Turska, prof. nadzw.Instytut Psychologii UMCSLublin
Spis treści:
Rozważania teoretyczne
1. Grażyna Katra
Psycholog szkolny w Polsce i w innych krajach
2. Grażyna Katra
Model roli psychologa szkolnego - propozycja własna
3. Elżbieta Dryll
Charakterystyka środowiska szkolnego
4. Ewa Sokołowska
Psycholog we współczesnej szkole polskiej - inspiracje teoretyczne
Podstawowe wyzwania
5. Małgorzata E. Babiuch-Hall
Specyficzne problemy rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym - kierunki i formy działań profilaktycznych
6. Grażyna Katra
Psycholog szkolny wobec wyzwań dorastania
7. Ewa Sokołowska
Niepowodzenia szkolne
8. Anna Piekarska
Przemoc i krzywdzenie "za szkolną bramą" - programy psychoprofilaktyczne
9. Elżbieta Czwartosz
Rola psychologa szkolnego wobec konfliktów. Działania profilaktyczne i interwencyjne
Kompetencje i umiejętności
10. Elżbieta Dryll
Praca indywidualna
11. Ewa Sokołowska, Grażyna Katra
Praca z grupą na terenie szkoły
12. Anna Cierpka
Kontakt z rodziną w realiach szkolnych
13. Karolina Małek
Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami
14. Ewa Sokołowska
"W obliczu audytorium"
15. Magdalena Budziszewska
Wspieranie rozwoju uczniów. Perspektywa całościowa
16. Hanna Gryniewicz
Współpraca psychologa szkolnego z instytucjami pozaszkolnymi w świetle przepisów prawnych