Opis książki: "Recenzowaną pozycję pojmuję jako fundamentalną dla procesu budowania profesjonalnej tożsamości psychologa szkolnego. Proces ten sytuują Autorki w rozległym kontekście teoretycznym, który wyznacza ramy dla wyzwań, przed jakimi staje psycholog szkolny oraz określa niezbędne kompetencje i umiejętności, dzięki którym może on sprostać tym wyzwaniom. Odnosi się także do płaszczyzn, możliwości i - niestety - ograniczeń współpracy z instytucjami pozaszkolnymi (...).Przewiduję, że książka znajdzie licznych odbiorców zarówno w gronie akademickim, jak i wśród psychologów szkolnych. Ma wielkie szanse stać się dla zainteresowanych źródłem inspiracji "środowiskowotwórczych", dostarczycielem heurystyk postępowania zawodowego.Gratuluję Redaktorom tomu koncepcji tej pracy oraz skompletowania kompetentnego Zespołu. Słowa uznania należą się Autorom opracowań za poziom merytoryczny oraz piękny język, w jakim napisane są wszystkie - bez wyjątku - dysertacje. Lektura pracy była dla mnie przyjemnością!"dr hab. Dorota Turska, prof. nadzw.Instytut Psychologii UMCSLublin
Rozważania teoretyczne 1. Grażyna Katra Psycholog szkolny w Polsce i w innych krajach 2. Grażyna Katra Model roli psychologa szkolnego - propozycja własna 3. Elżbieta Dryll Charakterystyka środowiska szkolnego 4. Ewa Sokołowska Psycholog we współczesnej szkole polskiej - inspiracje teoretyczne Podstawowe wyzwania 5. Małgorzata E. Babiuch-Hall Specyficzne problemy rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym - kierunki i formy działań profilaktycznych 6. Grażyna Katra Psycholog szkolny wobec wyzwań dorastania 7. Ewa Sokołowska Niepowodzenia szkolne 8. Anna Piekarska Przemoc i krzywdzenie "za szkolną bramą" - programy psychoprofilaktyczne 9. Elżbieta Czwartosz Rola psychologa szkolnego wobec konfliktów. Działania profilaktyczne i interwencyjne Kompetencje i umiejętności 10. Elżbieta Dryll Praca indywidualna 11. Ewa Sokołowska, Grażyna Katra Praca z grupą na terenie szkoły 12. Anna Cierpka Kontakt z rodziną w realiach szkolnych 13. Karolina Małek Specyfika kontaktu psychologa szkolnego z nauczycielami 14. Ewa Sokołowska "W obliczu audytorium" 15. Magdalena Budziszewska Wspieranie rozwoju uczniów. Perspektywa całościowa 16. Hanna Gryniewicz Współpraca psychologa szkolnego z instytucjami pozaszkolnymi w świetle przepisów prawnych
|