Rodzina to pierwsze i podstawowe środowisko życia dziecka. To tutaj uczy się ono ról, które pełnić będzie w życiu dorosłym. Rodzice są dla dziecka osobami ważnymi i niezastąpionymi. Są osobami kochanymi, które dają poczucie bezpieczeństwa i oparcia w różnych trudnych sytuacjach.
Pedagogów interesuje przede wszystkim rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze. Bowiem to właśnie tutaj realizowane są funkcje i zadania wpływające na życie, rozwój, wychowanie i edukację dzieci. Jeśli są one wypełniane prawidłowo stwarzają szansę na dobre, "normalne" życie w przyszłości. Jeśli natomiast są wypełniane nieprawidłowo mogą stanowić zagrożenie dla rozwoju biosocjokulturalnego dzieci. Tę drugą sytuację odzwierciedlają słowa wybitnego polskiego pedagoga Janusza Korczaka, który mówił, że bez pogodnego, radosnego dzieciństwa całe życie potem jest kalekie.
Prezentowana publikacja traktuje o rodzinie - w ujęciu wcześniej opisywanym - i dziecku, a także różnych formach wspomagania tego środowiska.
Całość złożona jest z czterech rozdziałów, w których poruszone zostały następujące zagadnienia: Rodzina jako środowisko życia dziecka i przestrzeń dzieciństwa (rozdz. I), Wypełnianie funkcji i zadań opiekuńczo-wychowawczych przez rodzinę (rozdz. II), Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym (rozdz. III) oraz Rodzina i sieroctwo społeczne - ujęcie teoretyczne i empiryczne.