ISBN: |
838[zasłonięte]0115 |
Wymiar: |
165 x 245 mm |
Nr wydania: |
- |
Seria: |
Rzeczy artystyczne |
Ilość stron: |
203 |
Ocena: |
Dobry + |
Waga: |
0,46 kg |
Indeks: |
0188/47/0021 |
Rok wydania: |
2000 |
Autor: |
Rodowicz Jadwiga |
Wydawca: |
Słowo/Obraz terytoria |
Rodzaj okładki: |
Twarda |
Stan: |
Używana |
Opis książki
W Japonii no jest dla ludzi teatru jak Biblia, archetyp poznania, alegorii, estetyki, z którego trudno się otrząsnąć, o czym świadczy japoński film, teatr współczesny, sztuka wizualna. Podobnie jak spirala DNA w genetyce, tak no w kulturze japońskiej stanowi rodzaj potężnego wzorca i symbolu, będąc kwintesencją sprzeczności charakterystycznych dla kultury japońskiej. No odbywa się w pomieszczeniu zamkniętym, ale wystrój sceny każe myśleć, że rzecz się dzieje na dworze: nad sceną wznosi się solidny dach, scenę od widowni dzieli pas usypanych kamieni, z posadzonymi tam sosenkami. Kobietę gra mężczyzna. Młodego gra starzec. Nikt nie rozumie słów wypowiadanych przez aktora. Najważniejszy bohater mówi językiem niemal zupełnie niezrozumiałym (najbardziej archaicznym), najmniej ważna postać - językiem najbliższym współczesnej japońszczyźnie. Wyhamowane uderzenie, powściągnięty krzyk, cisza przed burzą, cisza po burzy, kompresja, hipnotyczny trans, zatrzymanie czasu, nieustanna prowokacja przyzwyczajeń - to wrażenia estetyczne, jakie budzi ów teatr". (Fragment książki)
Uwagi:
Brzegi stron lekko zakurzone, oprawa nieco zarysowana i delikatnie wytarta.