Rośliny w małopolskim gotyckim malarstwie tablicowym 1[zasłonięte]420-15
Autor: Magdalena Michniewska Wydawnictwo: Societas Vistulana Seria: nd Rok wydania: 2014 Wydanie: I Nakład: bd ISBN:[zasłonięte]978-83033-79-0 Stron: 146 w tym 109 ilustracji Format: 165x245mm Oprawa: twarda
Stan: nowa
Język: polski
Spis treści:
Wstęp 7
ROZDZIAŁ I Dzieje i stan badań 11
ROZDZIAŁ II Przemiany obrazowania roślin w małopolskim malarstwie tablicowym 19
Pierwsze przedstawienia roślin 19 • Lata około 1440–1460 19
Tryptyk w Paczółtowicach 22 Twórcy „nowego realizmu” 23 •Jan Wielki 24 Ołtarz Mariacki Wita Stwosza 29 Inne dzieła z lat 1470–1500 31 • Malarstwo około 1500–1510 32 • Dalsze dzieje
gotyckich przedstawień roślin 36
ROZDZIAŁ III Przedstawienia drzew w małopolskim malarstwie tablicowym 39
ROZDZIAŁ IV Typy przedstawień roślin w małopolskim malarstwie tablicowym 45
Łąka kwietna 45 • Rośliny w ogrodzie 46 • Rośliny w krajobrazie 49, Rośliny jako dopełnienie form architektonicznych 49 Rośliny w naczyniach i trzymane w rękach 50 • Roślinne wieńce 51, Inne typy przedstawień roślin 51
ROZDZIAŁ V Funkcja przedstawień roślin 55
Rośliny trzymane w dłoniach 55 • Rośliny w naczyniach 71 • Łąki na obrazach maryjnych 78 • Łąki z lat około 1440–1460 81 • Rośliny Jana Wielkiego i Wita Stwosza 83 • Rośliny z lat około 1500–1510, Madonny na tle gaju 90 •
ROZDZIAŁ VI Botaniczne inspiracje małopolskich twórców 95
Rośliny malowane z natury 95 • Wzorniki 96 • Herbaria 97, Artystyczne oddziaływania 102
Podsumowanie 107
Spis ilustracji 109
Bibliografia 119
Indeksy 133
Indeks osób 133
Summary
Opis:
Oddawane do rąk Czytelników opracowanie autorstwa Magdaleny Michniewskiej to próba pierwszej kompleksowej analizy przedstawień roślinnych z gotyckich obrazów tablicowych Małopolski z lat 1420–1540. W książce omówiona została ewolucja sposobu obrazowania roślin w czasie objętym przyjętą cezurą, wyróżniono poszczególne typy przedstawień (łąka kwietna, rośliny w ogrodzie, krajobrazie, jako dopełnienie form architektonicznych, w naczyniach, trzymane w rękach oraz roślinne wieńce) i scharakteryzowano ich funkcje. Ważną część publikacji zajmuje kwestia botanicznych inspiracji małopolskich twórców – Autorka przywołuje więc potencjalne źródła, które mogły stać się natchnieniem dla malarzy średniowiecznych i poddaje je wnikliwej analizie. Całość wieńczy starannie przygotowany pod względem edytorskim, bogaty materiał ilustracyjny, pozwalający Czytelnikowi w pełni zapoznać się z prezentowaną tematyką.