Produkt nowy, nieużywany, objęty 2 letnią gwarancją polskiego dystrybutora z możliwością jej przedłużenia do 3 lat po zarejestrowaniu produktu.
![](http://flow1.unixstorm.org/mikro/rme_fireface_ufx_front1.jpg)
![](http://flow1.unixstorm.org/mikro/rme_fireface_ufx_back.jpg)
Opis w Audio Media
Test w Estrada i Studio
Aplikacja TotalMix Fx dla iPada
Niemiecka firma RME już od dawna wyznacza standardy w świecie profesjonalnych interfejsów audio. Transparentne przetwarzanie sygnału audio, stabilne sterowniki, praca na ultra-niskich latencjach, tryb "standalone" [bez włączania komputera] i wiele innych czynników zadecydowały, że produkty RME zdobyły serca wielu realizatorów / muzyków na całymświecie. Urządzenia te pracują w profesjonalnych studiach nagraniowych, na wielkich scenach muzycznych, w filharmoniach, teatrach, stacjach badawczych oraz wszędzie tam gdzie liczy sięstabilność, jakość i niezawodność. RME ma w swojej ofercie rozwiązania audio na PCI, PCI-Expres, FireWire, USB i obsługujątakie standardy cyfrowe jak MADI, AES/EBU, ADAT, SPDIF.
Fireface UFX to nowy, flagowy produkt firmy RME. 60 kanałów audio [analog, ADAT, SPDIF] , cyfrowo kontrolowane hi-endowe preampy [klasa Micstasy], referencyjnej klasy układy konwertujące sygnał [technologia z RME ADI-8QS] z dokładnością 24-bity / 192 kHz, wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, podwójne wyjście słuchawkowe z niezależną regulacjąwzmocnienia, rewolucyjny TotalMIX FX oraz możliwośćrejestracji na nośnikach pamięci flash / HDD sprawiają, że jest to najbardziej uniwersalny i zarazem nowatorski interfejs audio naświecie.
Wejścia i wyjścia
RME Fireface UFX oferuje 60 kanałów audio, 30 wejść / 30 wyjść. Wszystkie wejścia i wyjścia mogą być użyte jednocześnie umożliwiając zapis z 12 analogowych oraz 18 cyfrowych kanałów na 30 osobnych śladach dowolnego rejestratora wielośladowego. Poniżej ilość dostępnych kanałów w zależności od wybranej częstotliwości próbkowania.
![](http://flow1.unixstorm.org/mikro/rme_fireface_ufx_tabela.jpg)
Sekcja analogowa
Do dyspozycji jest 12 kanałów wejściowych i 12 kanałów wyjściowych. Na wejścia składają sięzłącza TRS [duży jack] zlokalizowane z tyłu interfejsu oraz XLR z przodu. Wyjścia to z kolei złącza monitorowe XLR, liniowe TRS oraz dwa słuchawkowe z niezależną regulacjągłośności. Jakość przetwarzania audio Fireface UFX potwierdza filozofię firmy RME, że dobry konwerter nie powinien wnosić nic do rejestrowanego sygnału ani nic z niego zabierać. Takie właśnie sąkonwertery AD/DA opisywanego interfejsu; zapisują dźwięk taki jaki on jest w rzeczywistości i odtwarzają to co rzeczywiście "dzieje" się wewnątrz nagrania audio.
Wyjścia RME Fireface UFX osiągają dynamikę rzędu 118 dBA! Hi-endowe parametry toru audio opisywanego urządzenia to efekt wykorzystania sprawdzonych technologi z innych urządzeń RME. Projektując wejściowy tor analogowy Fireface UFX inżynierowie RME skorzystali rozwiązańzawartych w RME ADI-8 QS! Dla wyjść analogowych pierwowzorem była nowa seria konwerterów M-32 DA. Oba rozwiązania gwarantują transparentność i przede wszystkim minimalne zniekształcenia i szumy własne. Dla każdego wejścia i wyjścia można indywidualnie ustawić poziomy sygnału zgodne z przyjętymi standardami studyjnymi czyli -10dBV, +4dBu, HiGain. Dodatkowo dla wyjścia głównego XLR dostępny jest poziom 24dBu.
Preampy mikrofonowo-instrumentalne
RME Fireface UFX ma wbudowane najwyższej klasy przedwzmacniacze mikrofonowo-instrumentalne dostępne do tej pory tylko w interfejsie RME Micstasy. Ich w pełni symetryczna konstrukcja oraz nowa technologia równoległej konwersji sprawiają, że opisywane preampy mają extremalnie niskie zniekształcenia, szumy własne i idealnie liniową charakterystykępasma przenoszenia. Działają każdy niezależnie w dwóch trybach: mikrofonowym oraz instrumentalnym [Hi-Z]. Bez problemu można więc do nich podłączyć mikrofony pojemnościowe, dynamiczne, gitarębasową lub elektryczną. Kontrolowane są cyfrowo w zakresie do 65dB w krokach co 1dB.
Technologia równoległej konwersji polega na tym, że pojedynczy kanał przetwarzany jest nie jak dotychczas przez jeden konwerter a równolegle przez dwa układy konwertujące. Rezultatem jest znacznie zwiększona dynamika wejścia i referencyjna jakość brzmienia.
Sekcja cyfrowa
Jeśli liczba dostępnych złączy analogowych jest niewystarczająca, do opisywanego interfejsu za pomocą portów ADAT można podłączyć 2 konwertery po 8 wejść / wyjść każdy np. RME ADI-8QS [8 I/O] lub RME Octamic II [8 przedwzmacniaczy mikrofonowych]. Oba porty mogą pracować w trybie 24-bity/192kHz [S/MUX] Złącze ADAT numer 2 może również pracować w trybie SPDIF. Idealnym rozwiązaniem do podłączenia np. zewnętrznego procesora efektów będzie wykorzystanie złącza AES/EBU. Całość sekcji cyfrowej dopełnia złącze Word Clock dla perfekcyjnej synchronizacji przy połączeniach RME Fireface UFX z zewnętrznymi w/w urządzeniami.
TotalMix FX -rewolucyjny mikser w nowej odsłonie
TotalMix już dawno został okrzyknięty majstersztykiem wśród aplikacji tego typu, jednak programiści RME nie spoczęli na laurach i zdecydowali się zaproponować cośnaprawdę idealnego. W końcu lepsze jest wrogiem dobrego... Oparty od procesor DSP karty pozwala na dowolny i w pełni niezależny sprzętowy routing sygnałów wszystkich 30 wejść i 30 wyjśćopisywanego Fireface UFX. TotalMix FX umożliwia równieżstworzenie 15 stereofonicznych submixów oraz ma wbudowane zaawansowane opcje monitoringu [Control Room].
http://www.youtube.com/watch?v=4M23E1Njrc4
Nowy TotalMix FX przywodzi na myśl cyfrowe konsolety mikserskie gdyż oprócz podobnej formy zawiera charakterystyczny dla nich zestaw procesorów i funkcji. Do dyspozycji są: 3-zakresowy EQ parametryczny, filtr górnoprzepustowy, kompresor / expander, leveler, przełącznik odwrócenia fazy, panorama z regulowaną szerokością, przełącznik mono / stereo oraz efekty delay i reverb. Każdy fizyczny kanałwejściowy RME Fireface UFX ma wbudowany zestaw w/w procesorów z gotowymi presetami dla każdego z nich. Działają niezależnie i są"przeliczane" przez 2 wewnętrzne procesory DSPopisywanego interfejsu audio. Nie ma mowy o żadnym obciążeniu procesora CPU komputera, nie ma mowy o żadnej latencji - wszystko oczywiście w rozdzielczości 24-bity/192kHz.
Dla przykładu: przy rozdzielczości 48 kHz można aktywować 60 EQ, 34 filtry górnoprzepustowe oraz efekt delay. Z kolei przy włączonym efekcie reverb equalizację można uaktywnić na 46 kanałach a filtr górno przepustowy na 32. Specjalny układ monitorujący zużycie DSP zapobiega przeciążeniu całego systemu.
W momencie gdy kilkadziesiąt użytych procesorów zużywa całą moc DSP, TotalMix FX reaguje wyłączając dany procesor lub kilka procesorów. Ta sama sytuacja ma miejsce w chwili gdy przełączamy RME Fireface UFX na wyższe częstotliwości próbkowania. Należy podkreslić, że nie wpływa to w żaden negatywny sposób na jakość i ciągłośćodtwarzanego sygnału.
![](http://flow1.unixstorm.org/mikro/rme_fireface_ufx_totalmix.jpg)
Zaawansowane opcje routingu TotalMix FX, jego elastyczność oraz sekcja efektów sprawiają, że ta aplikacja w połączeniu z Fireface UFX z powodzeniem mogą zastąpićmikser i być "centrum dowodzenia" dowolnej konfiguracji scenicznej lub studyjnej. Gotowe ustawienia TotalMix FX można zapisać w 6 komórkach pamięci i wywołać je w ułamku sekundy z poziomu TotalMix FX w komputerze lub z poziomu Fireface UFX nawet przy wyłączonym komputerze(!). Aplikacja TotalMIX może byćrównież sterowana za pomocą zewnętrznego kontrolera midi zgodnego z Mackie Control.
Rejestracja na pamięci typu HDD / flash
RME Fireface UFX może pełnić równieżrolę rejestratora wielościeżkowego. Wiadomo jak ulotne są pomysły muzyczne i że najlepsze przychodzą zwykle wtedy gdy komputer jest wyłączony... Teraz to nie stanowi juz żadnego problemu. Na przenośnej pamięci flash [pendrive] lub dysku twardym można zapisać sygnał z dowolnego wejścia RME Fireface UFX lub kilku wejść. Można również odtwarzać zapisany materiał. W chwili obecnej funkcja ta jest wyłączona i będzie dostępna wraz z następnym uaktualnieniem firmware opisywanego urządzenia. Więcej informacji odnośnie nagrywania na przenośnych nośnikach pamięci wkrótce...
Wyświetlacz LCD
![](http://flow1.unixstorm.org/mikro/rme_fireface_ufx_wyswietlacz.jpg)
Na przednim panelu opisywanego interfejsu znajduje się wielofunkcyjny, wysokiej rozdzielczości wyświetlacz LCD. Umożliwia on pełną kontrolę ustawieńurządzenia co jest pomocne zwłaszcza w trybie "stand alone". Po przełączeniu wyświetlacza w tryb "Meters" pokazuje on wszystkie poziomy sygnału na wejściach i wyjściach dzięki czemu użytkownik w warunkach "Live" może szybko zorientowaćsię np. który kanał jest źle wysterowany. Zbyt wysoki poziom sygnału jest wyświetlany w formie czerwonego wskaźnika.
Mały program emulujący pracę i wygląd nowego wyświetlacza interfejsu: kliknij
http://www.youtube.com/watch?v=O8ptMTtvYPI
USB -wydajność jak na PCI-Express - czy to możliwe?
Do tej pory standard USB uważany byłza nieprofesjonalny, dlaczego? Ponieważ wszystkie dotychczasowe, wielokanałowe interfejsy audio innych producentów miały problemy z pracą na niskich latencjach czego efektem były trzaski lub całkowita utrata synchronizacji. Teraz to już historia - RME zmienia tę postać rzeczy. Nie dość, że nowe interfejsy USB pracują na minimalnych latencjach to ich osiągi w tym zakresie zbliżają się do wydajności osiąganej przez wewnętrzne karty dźwiękowe dedykowane magistrali PCI lub PCI-Express. Tego jeszcze nie było i jest to kolejna bariera, którą łamie RME.
Firma RME słynie również z nowatorskich rozwiązań oraz z faktu projektowania swoich własnych chipsetów do komunikacji USB, FireWire montowanych w swoich urządzeniach. RME Fireface UFX nie jest tu wyjątkiem. Producent zastosował tu zaprojektowany przez inżynierów RME chipset USB pozwalający na wydajną komunikację pomiędzy opisywanym interfejsem a komputerem. Tam gdzie inni producenci kart stosująstandardowe, tanie układy innych podwykonawców, RME montuje swoje rozwiązania dzięki czemu praca na minimalnych latencjach zarezerwowanych dotychczas tylko dla wewnętrznych kart RME staje sięmożliwa! USB i wydajność
porównywalna z PCI-Express - tak, teraz to już jest możliwe!
Cechy charakterystyczne:
- 12 kanałów analogowych I/O,
- referencyjne przetwarzanie audio 24-bity/192kHz, dynamika 118dBA,
- 4 referencyjne preampy mikrofonowe z podwójnym przetwarzaniem AD,
- złącze AES/EBU I/O,
- 2x ADAT I/O, SPDIF I/O [optyczny],
- 2x MIDI I/O,
- port USB / Firewire do komunikacji z komputerem,
- 3 wielofunkcyjne pokrętła, w tym regulacja głośności na sumie,
- możliwość rejestracji audio na pamięci flash / HDD,
- zaawansowana konsola TotalMix FX z sekcją procesorów audio,
- 2 procesory DSP,
- praca na ekstremalnie niskich latencjach – 12 sampli!,
- oprogramowanie do analizy audio - DigiCheck,
- made in Germany.
DANE TECHNICZNE
SEKCJA ANALOGOWA
Wejścia analogowe AD, 1-8:
- Typ złącza: 6.3 mm TRS jack, symetryczne,
- Stosunek sygnału do szumu [SNR]: 110 dB RMS nieważony, 113 dBA,
- Pasmo przenoszenia @ 44.1 kHz, -0.1 dB: -0.1 dB: 5 Hz - 21.5 kHz,
- Pasmo przenoszenia @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 45.5 kHz,
- Pasmo przenoszenia @ 192 kHz, -1 dB: 5 Hz - 66.5 kHz,
- THD: < -110 dB, < 0.00032 %,
- THD+N: < -104 dB, < 0.00063 %,
- Separacja kanałów: > 110 dB,
- Ustawienia czułosci wejściowej: Lo Gain, +4 dBu, -10 dBV,
- Poziom wejściowy dla 0 dBFS @ Lo Gain: +19 dBu,
- Poziom wejściowy dla 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu,
- Poziom wejściowy dla 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV.
Wejścia mikrofonowe AD, 9-12:
- Typ złącza: Combo - XLR, symetryczne,
- Stosunek sygnału do szumu [SNR]: 112 dB RMS nieważony, 115 dBA,
- Zakres wzmocnienia: 65 dB,
- Maksymalny poziom wejściowy, [Gain 0 dB]: +12 dBu,
- Reszta specyfikacji taka sama jak wejściowych złączy TRS.
Wejścia instrumentalne AD, 9-12:
- Typ złącza: Combo - TRS,: 6.3 mm TS jack, niesymetryczne,
- Stosunek sygnału do szumu [SNR]: 112 dB RMS nieważony, 115 dBA,
- Zakres wzmocnienia [Gain]: 55 dB.
Wyjścia analogowe DA, 1-2 Stereo Monitor:
- Typ złącza: XLR, symetryczne,
- Ustawienia poziomu wyjściowego: 24 dBu, Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS @ 24 dBu: +24 dBu,
- Reszta specyfikacji taka sama jak złączy wyjściowych TRS [poniżej].
Wyjścia analogowe DA, 3-8:
- Typ złącza: 6.3 mm TRS jack, symetryczne,
- Zakres dynamiki: 115 dB RMS nieważony, 118 dBA,
- Pasmo przenoszenia @ 44.1 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 22 kHz,
- Pasmo przenoszenia @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 34 kHz,
- Pasmo przenoszenia @ 192 kHz, -1 dB: 5 Hz - 50 kHz,
- THD: -104 dB, < 0.00063 %,
- THD+N: -100 dB, < 0.001 %,
- Separacja kanałów: > 110 dB,
- Impedancja wyjściowa: 75 Ohm,
- Ustawienia poziomu wyjściowego: Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBuB,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV.
Analogowe wyjścia słuchawkowe DA, 9-12 [z przodu]:
- Typ złącza: 6.3 mm TRS jack stereofoniczny, niesymetryczne,
- Maksymalny poziom wyjściowy przy 0 dBFS, ustawienie "High": +13 dBu,
- Maksymalny poziom wyjściowy przy 0 dBFS, ustawienie "Low": +2 dBV,
- Impedancja wyjściowa: 30 Ohm.
SEKCJA CYFROWA
AES/EBU:
- Typ złącza: XLR, symetryzowane transformatorowo, izolowane galwanicznie.
ADAT:
- Typ złącza: ADAT, Toslink,
- Ilość złączy: 2 wejściowe, 2 wyjściowe,
- Tryb "Standard": 2 x 8 kanałów, 24-bity, maksymalnie do 48 kHz,
- Tryb "Double Speed" [S/MUX]: 2 x 4 kanały, 24-bity, 88,2 kHz, 96 kHz,
- Tryb "Quad Speed" [S/MUX4]: 2 x 2 kanały, 24-bity, maksymalnie do 192 kHz.
Word Clock:
- Typ złącza: BNC, przełącznik terminacji wewnętrznej 75 Ohm.
Sterowniki:
- Windows 7 / Vista / XP SP2 [ 32 & 64 bit ],
- Apple Mac OS X 10.5 lub nowszy [ Core Audio ].
|