|
"DYSKURS EDUKACYJNY" , T.RITTEL, J.OŻDŻYŃSKI ; EDUKACJA, WSP KRAKÓW ZAKŁAD LOGOPEDII i LINGWISTYKUI EDUKACYJNEJ ; KRAKÓW 1997 ; seria : "STUDIA LOGOPEDYCZNE" 3 ; stan : plus db : pieczątki, nieznacznie przybrudzone dolne krawędzie kartek ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Wprowadzenie..................................................................................................................... 7
I. Teoretyczne aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym
Grace Wales SHUGAR, Dyskurs dziecięcy. Początki i źródła rozwoju.............................. 11 Barbara BONTECKA, O pojęciu tekstu............................................................................... 21 Janina LABOCHA, Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy....................................... 31 Urszula ŻYDEK-BEDNARCZUK, Bogdan ZELER. Strategia i komunikacja w dyskursie edukacyjnym.......................................................................................................... 39 Stefan RITTEL. Modelowanie dyskursu edukacyjnego..................................................... 53 Sławomir SNIATKOWSKI, Dyskurs edukacyjny w literaturze anglojęzycznej. Przegląd problematyki................................................................................................................. 63
II. Psychologiczne aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym
Barbara B0NIECKA, O modelowaniu sytuacji (na przykładzie wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym................................................................................................ 71 Maria KIELAR-TURSKA, Uczeń w interakcji z rówieśnikiem lub dorosłym.................... 85 Maria ZAJĄC, Niektóre psychologiczne aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym....... 97 Janina LABOCHA, Narracyjny tekst mówiony współtworzony przez dziecko................... 107
III. Językoznawcze aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym
Teodozja RITTEL, Słowo w dyskursie edukacyjnym na temat wartości............................ 115 Jan OŻDŻYŃSKI, Formy pierwszej osoby w wypowiedzi wykładowej (na przykładzie wykładu z geografii)..................................................................................................... 127 Maciej KAWKA, Powiedz to całym zdaniem - czyli o metatekstowych wykładnikach dyskursu........................................................................................................................ 143 Maria RACHWAŁOWA, Formy adresatywne w literackim dyskursie szkolnym............... 155 Stanisław MILEWSKI, Spoistość struktur CV (spółgłoska = samogłoska) w świetle analizy fonemowej dokonanej przez 6-letnie dzieci........................................................... 163
IV. Kulturowe aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym
Jan OŻDŻYŃSKI, Niektóre cechy dyskursu edukacyjnego (na przykładzie wypowiedzi wykładowej).............. 179 Maria KOSZYK. Jolanta MACHOWSKA, Profilowanie pojęć w dyskursie edukacyjnym o tematyce religijnej....................................................................................................... 205 Helena SYNOWIEC, Kultura języka nauczycieli w sytuacji lekcyjnej................................ 225 Grzegorz OŻDŻYŃSKI, Odgadywanie dziecięcych zagadek przez dorosłych w programie telewizyjnym „Do trzech razy sztuka"............................................................................. 233
V. Dydaktyczne aspekty badań nad dyskursem edukacyjnym
Edward BIŁOŚ, Pytajność jako podstawa kształtowania dyskursu edukacyjnego i jego rozwoju historycznego............................................................................................................ 249 Barbara Guzik, „Przetwarzanie rozproszone" i problem ponownego zespolenia w dyskursie szkolnym............................................................................................................................ 271 Jolanta NOCOŃ, Podręcznik w komunikacji dydaktycznej..................................................... 281 Anna STARZEC, Edukacyjne walory tekstów popularnonaukowych...................................... 291 Jan KIDA, Rozwój twórczej aktywności językowej w procesie nauczania.............................. 301 Maria J. KLIŚ, Praca z tekstem a konstruowanie schematu opowiadania i poziom rozumienia bajki przez dzieci sześcioletnie.......................................................................................... 315
VI. Logopedyczne aspekty nad dyskursem edukacyjnym
Alicja RAKOWSKA, Język mówiony dzieci lekko upośledzonych umysłowo w sytuacji szkolnej 331 Maria PRZYBYSZ-PIWKOWA, Stan języka a obraz świata w świetle analizy lingwistycznej wypowiedzi osoby z afazją słuchową.......................................................................................... 341 Stanisław MILEWSKI, „Język nianiek" jako specyficzny rodzaj dyskursu edukacyjnego....... 355 Józef SUROWANIEC, „Rozmowa" dziecka z komputerem..................................................... 375
VII. Przedruki
Stefan J. RITTEL, Dyskurs akademicki. Ujęcie systemowe (podrozdział Technologia wykładu)............................................................................................................................... 383
VIII. Recenzje
(Sławomir Śniatkowski)............................................................................................................. 399 (Edward Polański)....................................................................................................................... 403 |
|
|