Ridge Racer 7 to kolejna gra z bestsellerowego cyklu wyścigów samochodowych, który jest niemal nierozerwalnie związany z konsolową rodziną PlayStation, aczkolwiek wybrane odsłony serii zadedykowano innym platformom elektroniczno-rozrywkowym (RR6 na przykład dostali posiadacze X360). "Siódemka" natomiast powstała wyłącznie z myślą o PlayStation 3 pod czujnym okiem specjalistów z holdingu Namco Bandai. Nowa stacjonarna konsola ze stajni Sony umożliwiła developerom zaimplementowanie m.in. ociekającej drobnymi detalami grafiki w rozdzielczości HD (doskonale widoczni są nawet ludzie za kierownicami, zachowujący się zresztą bardzo naturalnie) oraz opcji zabawy wieloosobowej dla maksymalnie czternastu osób, wykorzystującej połączenie internetowe (w Sieci funkcjonują też np. przeróżne rankingi najlepszych zawodników i specjalne miejsca do komentowania wyczynów innych).
Rzecz jasna podstawową formę rozgrywki stanowi tryb single player, pozwalający na rywalizację ze Sztuczną Inteligencją. Zarówno w ramach opcji SP, jak i MP, możemy stoczyć szosowy pojedynek, wziąć udział w wyścigu dla większej liczby kierowców (osiem albo czternaście samochodów), walczyć z czasem, uczestniczyć w zawodach organizacji UFRA etc. Autorzy wprowadzili ponad dwadzieścia rozmaitych tras, z których każda występuje też w formie odwróconej. Z kolei liczba dostępnych samochodów oscyluje w granicach czterdziestu, przy czym dzięki przeróżnym modyfikacjom (zderzaki, spoilery itd.) można uzyskać kilkaset tysięcy unikalnych modeli. Oczywiście zabawę urządzono na zręcznościową modłę, więc zamiast pseudo-realizmu rodem z Gran Turismo należy oczekiwać długich poślizgów na zakrętach, niesamowitych przyspieszeń itp. Warto zauważyć, iż graczy zagrzewa do walki wirtualna piękność w osobie Reiko Nagase (swoista wizytówka cyklu Ridge Racer, teraz jeszcze ładniejsza niż kiedykolwiek).