Ridge Racer V to pierwsza próba wprowadzenia popularnej serii, rozwijanej od 1994 roku, na platformę PlayStation 2 („piątkę” zaliczono do grona tzw. tytułów startowych dla tej konsoli marki Sony). Developerzy zaserwowali nam więc dynamiczne wyścigi samochodowe o zdecydowanie zręcznościowym charakterze, gdyż elementy realistycznej symulacji ograniczono do niezbędnego minimum.
Obecne w wirtualnej rzeczywistości czterokołowce zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby niniejszej gry, a zatem nie powstały w oparciu o żadne znane licencje motoryzacyjne. Niemniej jednak wszystkie pojazdy wyglądają bardzo dobrze i równie sprawnie przemieszczają się po zaimplementowanych trasach. Wóz kontrolujemy z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby, ale możemy też podziwiać „bryczki” z innych widoków w trakcie prezentacji powtórek.
Głównym wariantem prowadzenia rozgrywki jest kariera zawodnicza, polegająca na zwyciężaniu w kolejnych wyścigach i zdobywaniu przeróżnych bonusów (np. dodatkowe samochody, sekretne lokacje i nowe silniki). Naturalnie można rywalizować nie tylko ze Sztuczną Inteligencją w trybie jednoosobowym, lecz również uaktywnić opcję multiplayer i wyzwać na szosowy pojedynek żywego przeciwnika. Należytą dynamikę nadają zabawie stricte zręcznościowe zasady i widowiskowe efekty graficzne, a także odpowiednio dobrane podkłady muzyczne (rockowe utwory zespołu Boom Boom Satellites i liczne „kawałki” w stylu techno)