Richard M. Weaver
Idee mają konsekwencje
Idee mają konsekwencje to najważniejsza książka amerykańskiej myśli konserwatywnej XX wieku, która przyczyniła się odbudowy amerykańskiego ruchu konserwatywnego po II wojnie światowej. Richard M. Weaver głosi w swym dziele tezę o głębokim kryzysie cywilizacji Zachodu i dokonuje wszechstronnej analizy przyczyn tego upadku, przedstawiając jego symptomy oraz bliższe i dalsze konsekwencje. Idee… nie są jednak jeszcze jedną katastroficzną wizją zmierzchu cywilizacji, autor bowiem nie poprzestaje na opisie rzeczywistości, lecz konstruuje także zarys programu, którego celem jest ocalenie świata i człowieka, przygotowując w ten sposób „w zmierzchającym dniu Zachodu cząstkę przyszłego zmartwychwstania”. Pomimo, iż ta pełna proroczej przenikliwości książka powstała przed sześćdziesięcioma laty, pozostaje nadal aktualna, albowiem większość z wymienionych przez Weavera symptomów rozpadu uległo znacznemu nasileniu, wskutek czego jego ostrzeżenia nabierają dzisiaj nowej mocy. Lektura ta z pewnością wywrze silne wrażenie na Czytelnikach autentycznie zatroskanych stanem serc i umysłów dzisiejszej Polski i całej cywilizacji Zachodu. Richard M. Weaver (1[zasłonięte]910-19), filolog i myśliciel konserwatywny. Tytuł magistra zdobył na Uniwersytecie Vanderbilt (1934), gdzie związał się z tamtejszym konserwatywnym środowiskiem agrarystów, zwłaszcza Johnem Crowe Ransomem. W 1943 roku obronił pracę doktorską w Louisiana State University pt. The Confederate South, 1[zasłonięte]865-19: A Study In The Survival of a Mind and Culture. W rok później przeniósł się na University of Chicago, gdzie pracował jako profesor literatury angielskiej aż do przedwczesnej śmierci w 1963 roku. Jego najważniejsze dzieło, Idee mają konsekwencje, wywarło wpływ na takich myślicieli jak: Russell Kirk, William Buckley, Frank S. Meyer, a także na amerykańskich polityków: Barry’ego Goldwatera i Ronalda Reagana, którzy wielokrotnie odwoływali się w swojej działalności do tez Weavera. Fragment Posłowia: Na zakończenie chciałbym poświęcić kilka zdań ocenie generalnych tez książki Weavera – po blisko pięćdziesięciu latach, jakie upłynęły od jej pierwszego wydania i ponad trzydziestu latach, jakie upłynęły od śmierci jej autora. Weaver głosił tezę o kryzysie wewnętrznym cywilizacji zachodniej, jako głównej przyczynie jej rozpadu. Wszelkie wymienione przez niego symptomy rozpadu uległy w ciągu kilkudziesięciu lat znacznemu nasileniu. Dziś bardziej niż kiedykolwiek przedtem żyjemy w erze kultury masowej, kreującej „Wielki Stereoptikon”; wyznajemy materialistyczne prawa „Megalopolis”, rozbijając w imię utylitaryzmu wszelkie więzy – rodzinne, przyjacielskie, wspólnotowe; stajemy się egotykami o mentalności „zepsutych dzieci”; czerpiemy przyjemność z tego, co obsceniczne. Zalegalizowaliśmy – od czasów Weavera – pornografię, aborcję, rozwody, homoseksualizm; jesteśmy w trakcie legalizowania eutanazji, małżeństw homoseksualnych, adopcji dzieci przez homoseksualistów. Relatywizujemy religie; po zniesieniu przywilejów płci i stanów, nadeszła kolej na znoszenie odrębności narodowych i wyznaniowych. Oddziaływanie radia, telewizji i masowej prasy, krytycznie oceniane przez Weavera, wzrosło niepomiernie; kryzys muzyki (jazz) przybrał nowe formy (rap); sztuka już całkowicie rozmyła się w dowolności. To, co Weaver określił jako prymat materii i natury nad transcendencją i kulturą, jest dziś w znacznie większym stopniu oczywistością, aniżeli kilkadziesiąt lat temu. Wizja Aldousa Huxleya opisana w Nowym wspaniałym świecie powoli staje się faktem.
Książka nowa, nieużywana
Wydawnictwo Prohibita
Rok wydania 2010
Wymiary: 148 x 208 mm
Stron: 212
Koszt wysyłki zgodny z taryfą Poczty Polskiej:
Przy przedpłacie na konto: list polecony ekonomiczny: 4,50 zł,
list polecony priorytetowy: 5,70 zł
lub przesyłka kurierska: 25 zł
W przypadku zapłaty przy odbiorze paczka pobraniowa ekonomiczna: 10,50 zł
lub paczka pobraniowa priorytetowa: 13,50 zł
Natychmiastowa wysyłka!!!