Performatyka skupia się na teatrze, przedstawieniu, tańcu, rytuale i zabawie, korzystając ze zdobyczy takich dyscyplin jak: antropologia, historia, socjologia, semiotyka, architektura i teatrologia. Bada jak performans kulturowy wiąże się z interakcjami życia codziennego.
„Książka ta to summa dotychczasowych badań i przemyśleń Richarda Schechnera. Powracają w niej niektóre problemy i wątki na nowo opracowane, ponieważ książka wyraźnie różni się do jego dotychczasowych prac. Ma ona bowiem formę systematycznego wykładu akademickiego, który wzbogacają ujęte w ramki liczne cytaty, noty biograficzne oraz starannie dobrane ilustracje, które tworzą jakby drugi ciąg narracji. Dydaktyczny charakter książki dopełniają dodane na końcu każdego z ośmiu rozdziałów zestawy pytań i ćwiczeń”.
„Jest to swoisty przewodnik po zjawisku nowym i jednocześnie tak starym, jak różne formy gry czy – mówiąc szerzej – działań przedstawiających, które trzeba zaliczyć do zbioru podstawowych epifenomenów człowieka. Książka prezentuje całość refleksji nad tym epifenomenem, więc zarówno obejmuje rozmaite postacie performance, poczynając rytuałów, a kończąc na doświadczeniach współczesności, charakteryzuje jego istotę (performatywność), nie zapominając o kontekstach metodologiczno-badawczych”.
Richard Schechner – urodzony w 1934 roku. Badacz, wydawca, jedna z czołowych postaci współczesnego teatru – reżyser, teoretyk, krytyk. Studiował filologię angielską w Cornell University i State Iowa University. Doktorat uzyskał w 1962 roku w Tulane University w Nowym Orleanie.
Jest profesorem performatyki w katedrze Tisch School of the Arts na Uniwersytecie Nowojorskim oraz wydawcą kwartalnika „TDR: The Journal of Performance Studies”. Autor następujących publikacji: Public Domain: Essays on the Theater (Bobbs-Merill, 1969), Environmental Theater (Hawthorne Books, 1973), Essays on Performance Theory,
1[zasłonięte]970-19 (Drama Books Specialists, 1977) The End of Humanism (PAJ, 1982), Between Theater and Anthropology (University of Pennsylvania Press, 1985), Performance Theory (Routledge, 1988), The Future of Ritual: Writings on Culture and Performance (Routledge, 1993; wyd. polskie Przyszłość rytuału, tłum. Tomasz Kubikowski, Volumen, 2000)
and Performance Studies: An Introduction (Routledge, 2002; 2 wyd. 2006). Razem z Lisą Wolford zredagował najważniejszą w języku angielskim antologię tekstów poświęconą Jerzemu Grotowskiemu The Grotowski Sourcebook (Routledge, 1997, 2 wyd. 2001). Jego książki tłumaczono na wiele języków. Jest naczelnym redaktorem serii „Worlds of Performance”, wydawanej przez Routledge. Twórca eksperymentalnego teatru The Performance Group i jego głośnych przedstawień (Commune, Dionysus in ’69). Wieloletni redaktor „TDR” („The Drama Review”). Członek rad naukowych National Endowment for the Humanities i Smithsonian Institution oraz Fundacji Fulbrighta i Guggenheima.