![](http://static.allegrostatic.pl/site_images/1/0/blank.gif) |
|
RICHARD PRICE - KOLOR ZBRODNI
tytuł oryginału: Freedomland
wydawnictwo: Prószyński i S-ka, Wrzesień 2006
ISBN: 83-7469-274-X
liczba stron: 472
wymiary: 145 x 225 mm
okładka: miękka
tłumaczenie: Jan Hensel, Hanna Pasierska, Alina Siewior-Kuś
Do miejskiego szpitala w New Jersey dociera zakrwawiona Brenda Martin i opowiada wstrząsającą historię o czarnym mężczyźnie, który ukradł jej samochód ze śpiącym na tylnym siedzeniu synkiem. Porwanie rzekomo miało miejsce w parku oddzielającym czarną dzielnicę Dempsy od Gannon, części białych. Policja z Gannon zaczyna szukać porwanego dziecka, przeczesując dokładnie okolicę; akcja przybiera postać niemal inwazji. Napięcia na tle rasowym wybuchają ze wzmożoną siłą, pojawiają się żądni sensacji reporterzy. Ból, nadzieja i szaleństwo rozlewają się na całe miasto z powodu historii, która może być prawdziwa, ale może też okazać się kłamstwem...
Price przedstawia miejską rzeczywistość widzianą oczami dwóch protagonistów: czarnego policjanta i białej reporterki lokalnej gazety. Oboje zadają sobie to samo pytanie: czy Brenda mówi prawdę? Price potrafi znakomicie przedstawić prawdziwą twarz Ameryki, wykorzystując do tego nieustannie aktualne konflikty rasowe. Jego język jest świeży, "uliczny", dialogi wiarygodne, postacie przekonujące. Doświadczenie autora jako scenarzysty pomogło mu w skonstruowaniu wciągającej, dramatycznej opowieści.
Richard Price jest autorem pięciu powieści. Jedna z nich, "Clockers", otrzymała nominację do nagrody National Book Critics Circle. Napisał wiele scenariuszy filmowych, m.in. do filmów: "Dziewczyna gangstera", "Shaft", "Okup" i "Kolor pieniędzy" - za ten ostatni uzyskał nominację do Oscara. Publikował również artykuły w The New York Times i Esquire oraz wykładał pisarstwo na uniwersytetach w Yale, YU i Columbia. Mieszka wraz z rodziną na Manhattanie.
Richard Price jest Dickensem Ameryki, Dempsy i Gannon to jego Dwa Miasta, a problem rasy to jego rewolucja przemysłowa (...) Price jest mistrzem w prowadzeniu narracji (...). W powieści sensacyjnej, gdzie najbardziej liczy się szybka akcja, śmie zwolnić tempo".
|
|
|
|
|
![](http://static.allegrostatic.pl/site_images/1/0/blank.gif) |