Podziękowania
Wstęp
Rozdział 1. Wprowadzenie: rewolucja i rewolucje
militarne w historiografii
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Rewolucja militarna w ujęciu Michaela
Robertsa
1.3. Geoffrey Parker i modyfikacja „teorii”
1.4. Od jednej „rewolucji militarnej” do wielu
„rewolucji militarnych”
1.5. „Antykwaryczni” przeciwnicy
1.6. Inflacja rewolucji militarnych
1.7. Wnioski
Rozdział 2. Operacyjny wymiar wojny. Rewolucja
militarna a wschodnioeuropejska sztuka wojenna w dobie
nowożytnej
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Doświadczenia szwedzkie
2.3. Doświadczenia polskie
2.4. Fryderyk II i jego kampanie czeskie
2.5. Propozycje historiografii
2.6. Próby konceptualizacji teoretycznej (do ok.
połowy XIX wieku)
2.7. Od Schlichtinga do Nieznamowa. Wojna — kampania —
operacja
2.8. Wnioski
Rozdział 3. Operacyjny wymiar wojny. Rewolucja
militarna a teoria sztuki operacyjne
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Narodziny sztuki operacyjnej
3.3. Początki polskiego myślenia o operacji
3.4. Poziom operacyjny po II wojnie światowej w oczach
zwycięzcy
3.5. Poziom operacyjny po II wojnie światowej z
polskiej perspektywy — teoretycy
3.6. Poziom operacyjny po II wojnie światowej z
polskiej perspektywy — historycy dziejów najnowszych
3.7. Amerykańskie odkrycie sztuki operacyjnej i jego
recepcja
3.8. Operational art w historiografii
militarnej
3.9. Wnioski
Rozdział 4. Rewolucja militarna w XX i XXI wieku.
Działania w terenie zurbanizowanym
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Narodziny refleksji
4.3. II wojna światowa. Pierwsze doświadczenia
4.4. Zdobycie Kołobrzegu — 1945 r.
4.5. Walki w mieście w polskiej doktrynie
powojennej
4.6. Konceptualizacja historyczna
4.7. Konceptualizacja teoretyczna: miasto w
nowoczesnej wojnie
4.8. Walki w mieście — nowa forma działań
4.9. Weryfikacja założeń: Grozny i Faludża
4.10. Współczesne koncepcje
4.11. Wnioski
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk
Spis tabel
Spis rysunków