Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

RETORYKA BIZANTYJSKA_PLATON HERMAGORAS ARYSTOTELES

24-01-2012, 5:41
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 16 zł     
Użytkownik SIWYDTP
numer aukcji: 2004410807
Miejscowość Ostroleka
Wyświetleń: 12   
Koniec: 16-01-2012 18:28:42
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

 

 

FAKTURY VAT

Wszystkie informacje potrzebne do sfinalizowania aukcji znajdą się w e-mailu który otrzymasz po wygraniu aukcji od serwisu allegro. numery konta także na stronie O MNIE oraz poniżej

Proszę zapoznać się z warunkami sprzedaży dostępnymi na stronie
"O mnie".


BEZPIECZNE PAKOWANIE

Kontakt:
[zasłonięte]@interia.pl

TEL. 510 956 553

Więcej informacji kontaktowych można znaleźć na stronie "O mnie"

Formy płatności:
Przelew na konto w:

Bank PKO INTELIGO
501[zasłonięte]555811[zasłonięte]64012[zasłonięte]036

WBK BANK ZACHODNI
981[zasłonięte]101400[zasłonięte]00105[zasłonięte]243

oraz bez prowizji
z każdego konta za pośrednictwem

Płatności Allegro

lub

Ewentualnie ODBIÓR OSOBISTY

 

Przesyłki staram się wysyłać jeszcze tego samego dnia po zaksięgowaniugowaniu przelewu lub dnia następnego.

Shipping total World Tariff posts Polish PAYPAL

Jeśli  po otrzymaniu przesyłki nie będziesz do końca zadowolony z zakupionego produktu, skontaktuj się z nami!

 

 
Opis książki
 

Autor

Helena Cichocka

Tytuł

Teoria Retoryki Bizantyjskiej

Rok wydania

Wydawnictwo

ilustracje zdjęcia rysunki

Stron

Okładka, oprawa

Stan i inne informacje

1994

WUW

TAK

175

Miękka

NOWA

Opis

TEORIA RETORYKI BIZANTYŃSKIEJ
Helena Cichocka
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
(Warszawa 1994)
stron 178



OPIS

Podstawowy dla bizantyńskiej teorii problem, polegający na wyjaśnieniu zależności bizantyńskich traktatów od dzieł Hermogenesa, pozostaje nadal otwarty; przede wszystkim jednak brakuje ustalenia, jaką definicję retoryki zaakceptowali bizantyńscy retorzy i dlaczego odrzucili klasyczne definicje retoryki. W niniejszym podręczniku, dostarczającym opisy i analizy bizantyńskiej teorii retorycznej, można znaleźć odpowiedzi na te fundamentalne pytania.




spis treści lub fragment

SPIS TREŚCI:

I. Bizantyńskie definicje retoryki a tradycja grecka

1. Definicja Platona

2. Definicja Arystotelesa

3. Definicja Hermagorasa

4. Definicja Dionizjusza z Halikarnasu

5. Dlaczego Hermogenes
nie sformułował definicji retoryki?
6. Definicja "wzorcowa" retoryki bizantyńskiej

II. Bizantyńskie traktaty retoryczne

1. Prolegomena, czyli wprowadzenia do traktatów retorycznych
2. Komentarze do
Aftoniusza i Hermogenesa
3. Epitomy, czyli streszczenia teorii retorycznej
4. Jedyne encyklopedyczne opracowanie teorii retoryki

III. Bizantyńskie traktaty o figurach i tropach

1. Traktaty o figurach
2. Traktaty o tropach

…o autorze książki

 

Opis rozszerzony

 

ciekawostki

Retoryka (gr. ???????? rhetorike, od wyrazu ????? rhetor "mówca") – krasomówstwo, sztuka wymowy, umiejętność dobrego i rzetelnego przekonywania słuchaczy, czyli przekazywania treści perswazyjnych.

Teoria retoryki opierała się na obserwacji możliwości perswazyjnych ludzkiej mowy, a środki retoryczne nie były wynajdywane przez teoretyków, lecz pochodziły z przemówień sławnych oratorów. Zadaniem teoretyków było natomiast opracowywanie wskazówek przydatnych w układaniu mowy, a także klasyfikacja zabiegów retorycznych – przy czym zasady klasyfikacji, np. tropów i figur retorycznych, różniły się w zależności od autora. Według Arystotelesa, retoryka służy wynajdywaniu tego, co w mowie może mieć znaczenie przekonujące.

Historia retoryki

Retoryka powstała w starożytnej Grecji (dwie odmiany stylu retorycznego: attycyzm i azjanizm) przed V wiekiem p.n.e., a udział w jej popularyzacji mieli głównie sofiści, zwłaszcza Protagoras, Gorgiasz i Izokrates.

Rozkwitowi sztuki wymowy sprzyjała demokracja ateńska, w której obowiązywała zasada równego prawa obywateli do przemawiania na zgromadzeniach publicznych. Ważną rolę odegrały również procesy sądowe, w trakcie których obywatele wygłaszali w swoim imieniu mowy oskarżycielskie lub obrończe. Prawno-sądowe pochodzenie retoryki wyjaśnia, dlaczego struktura mowy, teoria argumentacji oraz wiele retorycznych pojęć dostosowanych jest do idei przemówienia sądowego.

W II i I wieku p.n.e. retoryka zdobyła wpływy w kulturze politycznej Rzymu, zaczęły też powstawać łacińskie szkoły retoryki.

Uznawano, że retorycznej perswazji przyświecają dwa cele: doraźny (dotyczy przekonywania do określonej decyzji, czynu, postawy) oraz ogólny (obrona cnoty). Retoryka była etycznie neutralna, natomiast jej narzędzia mogły, oczywiście, być wykorzystane do różnych celów, o czym przypomina rzymskie przysłowie: littera docet, littera nocet (słowo uczy, słowo niszczy).

Najważniejsze starożytne podręczniki retoryki to m.in. Sztuka retoryki Arystotelesa z IV wieku p.n.e., O mówcy Cycerona z I wieku p.n.e., Kształcenie mówcy Kwintyliana z I wieku n.e. i anonimowy traktat Rhetorica ad Herennium z I wieku n.e. Z retoryki klasycznej wywodzi się większość środków stylistycznych stosowanych do dziś w literaturze.

Do słynnych starożytnych oratorów należeli m.in. Gorgiasz, Perykles, Demostenes i Izokrates, Cyceron, Kato Starszy, Kwintylian.

W średniowieczu wraz z gramatyką i dialektyką tworzyła trivium sztuk wyzwolonych. Tradycję retoryczną kontynuowano m.in. w komentarzach do podręcznika Rhetorica ad Herennium.

Rozkwit retoryki w renesansie przyśpieszył wynalazek druku oraz odnalezienie nieznanych dotąd pism starożytnych retorów, m.in. Cycerona i Kwintyliana. Prace te okazały się cennym źródłem terminologii, przykładów i materiału do ćwiczeń. Rozpowszechnił się styl cyceroniański, odznaczający się wyjątkowym kunsztem stylistycznym. Retoryka stała się najważniejszą częścią humanistycznej edukacji na uniwersytetach, a mowa – jednym z najpopularniejszych gatunków literackich.

W baroku retoryka została zdominowana przez azjanizm, charakteryzujący się przerostem formy nad treścią, stylem wybujałym, obfitującym w tropy i figury retoryczne. Teoria retoryki oderwała się od filozofii, szczególnie logiki, stając się sztuką “zadziwiania” odbiorcy zabiegami słownymi.

Upadek retoryki, jaki nastąpił w oświeceniu, wynikał głównie z rozwoju gramatyki uniwersalnej. Ponieważ to gramatykę uważano za sztukę logicznego mówienia, retoryka została odsunięta na dalszy plan i ograniczona do sztuki pisania.

W romantyzmie teoria retoryki uległa jeszcze większej marginalizacji, co wiązało się z nastaniem nowej estetyki, zerwaniem z kultem autorytetu, odstąpieniem od hierarchii sztuk wyzwolonych.

Źródło: "http://pl.wikipedia.org/wiki/Retoryka"

 

AGENCJA SIWYDTP   – KSIĘGARNIA –  ANTYKWARIAT - DRUKARNIA