Pomysł na grę Renegade Ops zrodził się w trakcie prac nad Just Cause 2. Projektanci z firmy Avalanche Studios testowali możliwości silnika graficznego, w tym pracę kamery z widokiem z perspektywy lotu ptaka. Pomysł okazał się na tyle ciekawy, że postanowiono rozwinąć go w postaci niskobudżetowej produkcji. Projektem zainteresowała się także firma SEGA, która została wydawcą gry.
Osią fabuły Renegade Ops są zmagania z Inferno – szalonym przywódcą wyjątkowo niebezpiecznej grupy terrorystycznej, zagrażającej pokojowi na świecie. Gracze przejmują kontrolę nad zmotoryzowanymi komandosami, którzy wysłani zostają w niebezpieczną misję, daleko na tyłach wroga. Kierując uzbrojonymi w różnorodną broń pojazdami toczą widowiskowe walki z komputerowymi lub żywymi przeciwnikami.
Gra oferuje kilka trybów zabawy. W kampanii głównej, przeznaczonej do rozgrywki solowej lub 2-osobowej kooperacji na podzielonym ekranie, gracze przemierzają szereg zróżnicowanych wizualnie lokacji, pokonując setki terrorystów. Po drodze mogą skorzystać z licznych power-upów oraz przeprowadzić modyfikacje, pozwalające siać jeszcze większe spustoszenie w szeregach wroga. Istotą sieciowego trybu multiplayer są z kolei emocjonujące pojedynki z udziałem maksymalnie 4 uczestników.
Renegade Ops wykorzystuje możliwości silnika graficznego Avalanche Engine 2.0 (znanego z wcześniejszych produkcji szwedzkiego studia – The Hunter i Just Cause 2). Wiele elementów mechaniki rozgrywki inspirowanych jest klasycznymi strzelaninami 2D z lat 80. i 90. ubiegłego wieku, jak chociażby Jackal, Cannon Fodder i Jungle Strike.
Tytuł od początku projektowany był z myślą o dystrybucji elektronicznej i stanowi pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie w dorobku firmy Avalanche Studios.