(...) Był więc ów Traktat o namiętnościach nie tylko podręcznikiem fizyki organicznej, ale i etyki. Uczył życia rozumnego, opartego na poznaniu prawdy i na szlachetności. I chociaż swoich wskazań i zaleceń nie podawał w nim Kartezjusz w postaci systematycznej, to jednak wykazują one dostatecznie jasno, na czym polega cała słodycz i szczęście życia i jak je można niezawodnie zdobyć. Stanowią one zarys etyki ostatecznej, ważnej dla każdego. Etyka ta zaś nie przeciwstawia się poprzedniej, tymczasowo obowiązującej; wszystkie zasady poprzedniej dają się i w niej odnaleźć, ale są one tu już oparte na mocnym gruncie, uzasadnione jasnym światłem rozumu i wysnute z pełnej i świadomej siebie mądrości.
Ze Wstępu
SPIS TREŚCI:
5…..…OD TŁUMACZA
5…..…I. Geneza traktatu
7…..…II. Odrębność stanowiska
8…..…III. Główna treść traktatu
10……IV. Znaczenie traktatu
Namiętności duszy
15……PRZEDMOWA JEDNEGO Z PRZYJACIÓŁ AUTORA
15……LIST PIERWSZY
26……ODPOWIEDŹ NA LIST POPRZEDNI
27……DRUGI LIST DO PANA DES CARTES`A
28……ODPOWIEDŹ NA LIST DRUGI
CZĘŚĆ I
29……O NAMIĘTNOŚCIACH W OGÓLE, A PRZY TYM O CAŁEJ NATURZE CZŁOWIEKA
CZĘŚĆ II
52……O LICZBIE I PORZĄDKU NAMIĘTNOŚCI ORAZ WYJAŚNIENIE SZEŚCIU PIERWOTNYCH
CZĘŚĆ III
90……O NAMIĘTNOŚCIACH SZCZEGÓŁOWYCH
115…..Indeks pojęć i imion