Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Relikwia religia religijnosc Kalwaria patnicy

19-01-2012, 15:24
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Najwyzsza cena licytacji: 45 zł      Aktualna cena: 45 zł     
Użytkownik boni_mores
numer aukcji: 2038190629
Miejscowość Krosno
Kupiono sztuk: 1    Licytowało: 1    Wyświetleń: 8   
Koniec: 13-01-2012, 23:22
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Tytuł: nn Normal NEMO 4 105 [zasłonięte] 2007-18T13:36:00Z 2[zasłonięte]011-01T15:48:00Z 1[zasłonięte]882 52 dom 44 12 6162 11.5606

Tytuł: Obraz osobliwy

hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznychWielkie opowieści

Autor: Joanna Tokarska- Bakir

Stron: 412 + 67 ilustracji

Stan: dobry, oprawa miękka, lakierowana

Wielkość: 20,5 x 14 cm

Niestety w opisie mogę zamiesić jedynie fragmenty spisu treści ze względu na jego rozmiar:

Spis treści

Podziękowania...........................................7

Wprowadzenie: Od „gęstego opisu" do une lecture serree......11

„Imago insolita: wielkie i małe opowieści" ..............11

„...Hermeneutyczna lektura..." .......................13

„...źródeł etnograficznych"...........................17

Przedmiot badania a przedmiot poznania .............22

Kłopoty z ustnością .................................25

„Ustny sposób bycia w świecie" versus„moment

ustny" rozproszony w kulturze....................27

Obraz prawdziwy, „nie-ręką-ludzką-uczyniony",

jako symptom ontologii archaicznej................31

Rozdział I: Nierozróżnialność: gra jako model religijności.....33

Wprowadzenie: etyka uogólnienia...................33

Pytanie, jego tryb i przedmiot badań..................35

Gra sztuki - gra religii...............................38

Plan pracy.........................................43

Część 1. Gra sztuki....................................44

Kategoria gry......................................44

Religijność jako gra: zapowiedź projektu ..............47

Mimesis w sztuce...................................50

Nierozróżnialność w sztuce ..................52

Część 2. Religijność jako gra............................55

Nierozróżnialność w religii..........................53

Kryzys przedstawieniowości: wersja Czesława Miłosza. .55

Świadomość rozszczepiona .......................'...5*-

Kryzys przedstawieniowości a zasada nieodróżniania

Nierozróżnialność z bliska: rytuał i maska .............63

Inicjacja u Arapeszów i w Europie:

zaczarowanie, odczarowanie i z powrotem.........65

Dwa światy i trzy świadomości.......................7~

„Religijność ludowa jako gra": wnioski i plan pracy.....~3

Rozdział II: Podwójność gry ...............................75

Część 1. Nierozróżnialność „typu ludowego": misterium

pasyjne w Kalwarii Zebrzydowskiej..................78

Część 2. Podwójność gry...............................83

Poniedziałek zaczyna się w sobotę....................86

Nierozróżnialność i izolacja świadomościowa..........92

„Ziarno prawdy" i „prawda legendy".................%

Rozdział III: Medytacja nad końcem. Koniec na początek.....101

Część 1. Wyobrażenia o końcu jako źródło wiedzy

o granicach kultury.................................102

Michalda czyli Sybilija...............................104

Religia, fundament um inconcussum....................l OS

O świecie, który się przeważa ........................111

Konkluzja na koniec................................115

Część 2. Kalwaryjska Księga łask jako źródło wiedzy

o granicach kultury.................................117

Etnograficzna spekulacja o Księdze....................129

Rozdział IV: Pisemny wymiar ustności: sybiłija-biblija........131

Część 1. Pismo i imię...................................132

Dlaczego „prawdziwy pątnik" chwyta za pióro........133

Sakralny wymiar pisma: znów nierozróżnialność.......136

Imię i przemoc.....................................li?

Bytowy wymiar języka ..............................147

Pismo sakralne jako paraliż czasu.....................150

Zapis i odczytywanie imienia........................154

„Platońskie marzenie" - dekonstrukcja lethe...........159

Remat jako ślad ontologii archaicznej.................162

Remat jako prognostyk ustności......................164

Remat u piśmiennych: „ślepy bibliotekarz"............166

Wnioski...........................................169

Część 2. Pismo - źródłem ustności: Sybilla czyli

Michalda..........................................171

Sybilija-biblija ......................................177

Sybilla-Michalda-Helena: zasada trzech jedności mitu

po raz pierwszy.................................178

Rozdział V: Trzy jedności mitu: jedność czasu i osób..........181

Część 1. „Opowieść o drzewie krzyżowym", drzewo

genealogiczne religijności chrześcijańskiej .............181

Księga, która okazała się krzyżem....................186

Część 2. „W jedny księgi": jedność czasu i osób............190

Opowieść o wszystkim od początku..................191

Ekonomia mitu.....................................195

Judasz i inni........................................198

Pseudoepigrafia i apokryf - sposób bycia (w) ustności. Objawienia oławskie i okołowieckie i walka dwóch

prawd mitu.....................................203

Fikcja literacka - elitarna odmiana apokryfu...........207

Próba konkluzji....................................210

Ludowe etymologie jako źródło badania samowiedzy..212

Rozdział VI: Sensualizm recyded...........................214

Część 1. Ciąg dalszy trzech jedności mitu: miejsce.........215

Sensualizm in actu exercito...........................217

Instytucjonalizacja sensualizmu ......................220

Święty Franciszek patronem sensualizmu.............223

Część 2. Czarnowski i Gadamer: „naiwny sensualizm"

i „nierozróżnialność"................................226

„Sensualizm kultury religijnej wiejskiego ludu

polskiego" w ujęciu Stefana Czarnowskiego..........227

...i nierozróżnialność w ujęciu Gadamera..............228

Nierozróżnialność, sensualizm, gra religii.............230

„Ustna" wersja nierozróżnialności: actus exercitus

prolongatus.....................................232

Część 3. Sensorium sensualizmu........................234