Spis treści
Podziękowania........................................... 7
Wprowadzenie:
Od „gęstego opisu" do une lecture serree......
11
„Imago insolita: wielkie i małe opowieści" .............. 11
„...Hermeneutyczna
lektura..." ....................... 13
„...źródeł etnograficznych"........................... 17
Przedmiot
badania a przedmiot poznania ............. 22
Kłopoty z ustnością ................................. 25
„Ustny sposób
bycia w świecie" versus „moment
ustny"
rozproszony w kulturze.................... 27
Obraz
prawdziwy, „nie-ręką-ludzką-uczyniony",
jako symptom
ontologii archaicznej................ 31
Rozdział I:
Nierozróżnialność: gra jako model religijności..... 33
Wprowadzenie:
etyka uogólnienia
................... 33
Pytanie, jego
tryb i przedmiot badań.................. 35
Gra sztuki - gra
religii............................... 38
Plan pracy .........................................
43
Część 1. Gra sztuki .................................... 44
Kategoria gry ......................................
44
Religijność jako
gra: zapowiedź projektu .............. 47
Mimesis w sztuce ................................... 50
Nierozróżnialność
w sztuce .
........... ...... 52
|
Część 2.
Religijność jako gra
............................
55
Nierozróżnialność
w religii
..........................
53
Kryzys
przedstawieniowości: wersja Czesława Miłosza . .
55
Świadomość rozszczepiona .......................'... 5*-
Kryzys
przedstawieniowości a zasada nieodróżniania
Nierozróżnialność
z bliska: rytuał i maska ............. 63
Inicjacja u Arapeszów i w Europie:
zaczarowanie,
odczarowanie i z powrotem
......... 65
Dwa światy i
trzy świadomości....................... 7~
„Religijność
ludowa jako gra": wnioski i plan pracy..... ~3
Rozdział II:
Podwójność gry ............................... 75
Część 1.
Nierozróżnialność „typu ludowego": misterium
pasyjne w
Kalwarii Zebrzydowskiej
.................. 78
Część 2.
Podwójność gry
...............................
83
Poniedziałek
zaczyna się w sobotę....................
86
Nierozróżnialność
i izolacja świadomościowa.......... 92
„Ziarno prawdy" i „prawda legendy".................
%
Rozdział III:
Medytacja nad końcem. Koniec na początek ..... 101
Część 1.
Wyobrażenia o końcu jako źródło wiedzy
o granicach kultury
................................. 102
Michalda czyli Sybilija............................... 104
Religia, fundament
um inconcussum
.................... l OS
O świecie,
który się przeważa ........................ 111
Konkluzja na koniec
................................ 115
Część 2.
Kalwaryjska Księga łask jako źródło wiedzy
o granicach kultury ................................. 117
Etnograficzna
spekulacja o Księdze.................... 129
Rozdział IV:
Pisemny wymiar ustności: sybiłija-biblija ........ 131
Część 1.
Pismo i imię................................... 132
Dlaczego
„prawdziwy pątnik" chwyta za pióro ........ 133
Sakralny
wymiar pisma: znów nierozróżnialność....... 136
Imię i przemoc ..................................... li?
Bytowy wymiar
języka .............................. 147
Pismo sakralne
jako paraliż czasu..................... 150
Zapis i
odczytywanie imienia
........................ 154
„Platońskie
marzenie" - dekonstrukcja lethe ........... 159
Remat
jako ślad ontologii archaicznej ................. 162
|
Remat
jako prognostyk ustności...................... 164
Remat u
piśmiennych: „ślepy bibliotekarz" ............ 166
Wnioski...........................................
169
Część 2.
Pismo - źródłem ustności: Sybilla czyli
Michalda .......................................... 171
Sybilija-biblija ...................................... 177
Sybilla-Michalda-Helena: zasada trzech jedności mitu
po raz pierwszy
................................. 178
Rozdział V:
Trzy jedności mitu: jedność czasu i osób.......... 181
Część 1.
„Opowieść o drzewie krzyżowym", drzewo
genealogiczne
religijności chrześcijańskiej ............. 181
Księga, która
okazała się krzyżem
.................... 186
Część 2. „W jedny księgi": jedność czasu i osób............ 190
Opowieść o
wszystkim od początku
.................. 191
Ekonomia
mitu..................................... 195
Judasz i
inni........................................ 198
Pseudoepigrafia i apokryf - sposób bycia (w) ustności. Objawienia oławskie i okołowieckie i walka dwóch
prawd mitu ..................................... 203
Fikcja
literacka - elitarna odmiana apokryfu ........... 207
Próba konkluzji
.................................... 210
Ludowe
etymologie jako źródło badania samowiedzy .. 212
Rozdział VI:
Sensualizm recyded ........................... 214
Część 1. Ciąg
dalszy trzech jedności mitu: miejsce......... 215
Sensualizm in actu exercito........................... 217
Instytucjonalizacja
sensualizmu ...................... 220
Święty
Franciszek patronem sensualizmu ............. 223
Część 2.
Czarnowski i Gadamer: „naiwny sensualizm"
i
„nierozróżnialność"................................ 226
„Sensualizm
kultury religijnej wiejskiego ludu
polskiego"
w ujęciu Stefana Czarnowskiego.......... 227
...i
nierozróżnialność w ujęciu Gadamera.............. 228
Nierozróżnialność,
sensualizm, gra religii
............. 230
„Ustna" wersja
nierozróżnialności: actus exercitus
prolongatus ..................................... 232
Część 3. Sensorium sensualizmu ........................ 234
|