|
Spis treści
Podziękowania...........................................7
Wprowadzenie: Od „gęstego opisu" do une lecture serree......11
„Imago insolita: wielkie i małe opowieści" ..............11
„...Hermeneutyczna lektura..." .......................13
„...źródeł etnograficznych"...........................17
Przedmiot badania a przedmiot poznania .............22
Kłopoty z ustnością .................................25
„Ustny sposób bycia w świecie" versus„moment
ustny" rozproszony w kulturze....................27
Obraz prawdziwy, „nie-ręką-ludzką-uczyniony",
jako symptom ontologii archaicznej................31
Rozdział I: Nierozróżnialność: gra jako model religijności.....33
Wprowadzenie: etyka uogólnienia...................33
Pytanie, jego tryb i przedmiot badań..................35
Gra sztuki - gra religii...............................38
Plan pracy.........................................43
Część 1. Gra sztuki....................................44
Kategoria gry......................................44
Religijność jako gra: zapowiedź projektu ..............47
Mimesis w sztuce...................................50
Nierozróżnialność w sztuce ..................52
|
Część 2. Religijność jako gra............................55
Nierozróżnialność w religii..........................53
Kryzys przedstawieniowości: wersja Czesława Miłosza. .55
Świadomość rozszczepiona .......................'...5*-
Kryzys przedstawieniowości a zasada nieodróżniania
Nierozróżnialność z bliska: rytuał i maska .............63
Inicjacja u Arapeszów i w Europie:
zaczarowanie, odczarowanie i z powrotem.........65
Dwa światy i trzy świadomości.......................7~
„Religijność ludowa jako gra": wnioski i plan pracy.....~3
Rozdział II: Podwójność gry ...............................75
Część 1. Nierozróżnialność „typu ludowego": misterium
pasyjne w Kalwarii Zebrzydowskiej..................78
Część 2. Podwójność gry...............................83
Poniedziałek zaczyna się w sobotę....................86
Nierozróżnialność i izolacja świadomościowa..........92
„Ziarno prawdy" i „prawda legendy".................%
Rozdział III: Medytacja nad końcem. Koniec na początek.....101
Część 1. Wyobrażenia o końcu jako źródło wiedzy
o granicach kultury.................................102
Michalda czyli Sybilija...............................104
Religia, fundament um inconcussum....................l OS
O świecie, który się przeważa ........................111
Konkluzja na koniec................................115
Część 2. Kalwaryjska Księga łask jako źródło wiedzy
o granicach kultury.................................117
Etnograficzna spekulacja o Księdze....................129
Rozdział IV: Pisemny wymiar ustności: sybiłija-biblija........131
Część 1. Pismo i imię...................................132
Dlaczego „prawdziwy pątnik" chwyta za pióro........133
Sakralny wymiar pisma: znów nierozróżnialność.......136
Imię i przemoc.....................................li?
Bytowy wymiar języka ..............................147
Pismo sakralne jako paraliż czasu.....................150
Zapis i odczytywanie imienia........................154
„Platońskie marzenie" - dekonstrukcja lethe...........159
Remat jako ślad ontologii archaicznej.................162
|
Remat jako prognostyk ustności......................164
Remat u piśmiennych: „ślepy bibliotekarz"............166
Wnioski...........................................169
Część 2. Pismo - źródłem ustności: Sybilla czyli
Michalda..........................................171
Sybilija-biblija ......................................177
Sybilla-Michalda-Helena: zasada trzech jedności mitu
po raz pierwszy.................................178
Rozdział V: Trzy jedności mitu: jedność czasu i osób..........181
Część 1. „Opowieść o drzewie krzyżowym", drzewo
genealogiczne religijności chrześcijańskiej .............181
Księga, która okazała się krzyżem....................186
Część 2. „W jedny księgi": jedność czasu i osób............190
Opowieść o wszystkim od początku..................191
Ekonomia mitu.....................................195
Judasz i inni........................................198
Pseudoepigrafia i apokryf - sposób bycia (w) ustności. Objawienia oławskie i okołowieckie i walka dwóch
prawd mitu.....................................203
Fikcja literacka - elitarna odmiana apokryfu...........207
Próba konkluzji....................................210
Ludowe etymologie jako źródło badania samowiedzy..212
Rozdział VI: Sensualizm recyded...........................214
Część 1. Ciąg dalszy trzech jedności mitu: miejsce.........215
Sensualizm in actu exercito...........................217
Instytucjonalizacja sensualizmu ......................220
Święty Franciszek patronem sensualizmu.............223
Część 2. Czarnowski i Gadamer: „naiwny sensualizm"
i „nierozróżnialność"................................226
„Sensualizm kultury religijnej wiejskiego ludu
polskiego" w ujęciu Stefana Czarnowskiego..........227
...i nierozróżnialność w ujęciu Gadamera..............228
Nierozróżnialność, sensualizm, gra religii.............230
„Ustna" wersja nierozróżnialności: actus exercitus
prolongatus.....................................232
Część 3. Sensorium sensualizmu........................234
|