RELACJE:
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów,
obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli mózgu.
Najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy elementami
i związków zachodzących między nimi. Sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego i pisanego, ale
także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo- skutkowych
Edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie,
znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.
Zestaw RELACJE pozwala na stymulację:
- analizy wzrokowej
- koncentracji
- świadomej kontroli wzrokowej
- uwagi dowolnej
- rozumienia instrukcji niewerbalnej
- rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących
- elementów, zasad wykluczania ze zbioru
- werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania
- ze zbioru
Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
- rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych
- uczenia się przez instrukcję
- nabywania systemu językowego – gramatyki języka
Zestaw składa się z 84 elementów.
SZEREGI:
Zestaw zawiera 64 elementy o wymiarach 6x6cm. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń polegających na kontynuowaniu
szeregów i uzupełnianiu szeregów. Aby wykonać ćwiczenia polegające na naśladowaniu szeregów należy zaopatrzyć
się w dwa zestawy elementów.
Szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej – przytoczona najprostsza definicja ujmuje to,
co najistotniejsze w języku mówionym i pisanym. Dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach
zapisanych możliwe jest budowanie znaczeń. Jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny sens
(kot : kto, nos : son, seton : notes). Liczne błędy w uszeregowaniu znaków językowych można obserwować u
dorosłych osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią i afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób uczących
się języków obcych.
Podczas konstruowania szeregów do ćwiczeń stymulujących muszą być uwzględnione następujące cechy:
a) rosnąca wielkość (od najmniejszego do największego),
b) malejąca wielkość (od największego do najmniejszego),
c) stopniowe domykanie rysunku,
d) rosnąca intensywność barwy.
SEKWENCJE:
Zestaw zawiera 80 kartoników. Dziesięć wzorów po osiem sztuk. Cztery obrazki (koń, świnka, kura i krowa) stanowią
materiał tematyczny. Pięć pozostałych (słońce, księżyc, kwadrat oraz kropki w trzech wielkościach) to materiał
atematyczny (symboliczny).
Sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę.
W sekwencji struktury (dwu-, trzy-, czteroelementowe) powtarzają się. Miejsce kolejnego znaku w sekwencji wynika z
przyjętej arbitralnie reguły. Definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych i pisanych,
dlatego tak ważne w procesie terapii wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.