Relacje 2
Relacja ujmuje zależność między dwoma bądź większą liczbą elementów (podmiotów, przedmiotów, fragmentów
obiektów, cech). Ujęcie relacji wymaga przetwarzania sekwencyjnego, charakteryzującego pracę lewej półkuli
mózgu. Najistotniejsze w terapii funkcji poznawczych jest wypracowanie umiejętności dostrzegania różnic pomiędzy
elementami i związków zachodzących między nimi. Sprawności te są konieczne do opanowania języka mówionego
i pisanego, ale także relacji społecznych, umiejętności kategoryzowania i rozumienia zależności przyczynowo- skutkowych.
Edukacja szkolna wymaga także dostrzegania relacji między symbolem i jego reprezentacją w realnym świecie,
znakiem i znaczeniem, zachowaniem i przejawianymi emocjami.
Zestaw RELACJE 2 pozwala na stymulację:
- analizy wzrokowej
- koncentracji
- świadomej kontroli wzrokowej
- uwagi dowolnej
- rozumienia instrukcji niewerbalnej
- rozumienia zwerbalizowanych przez terapeutę relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących
elementów, zasad wykluczania ze zbioru
- werbalizowania relacji identyczności lub jej braku, nazywania brakujących elementów, zasad wykluczania
ze zbioru
Ćwiczenia dostrzegania relacji przygotowują do:
rozumienia zależności przyczynowo-skutkowych
uczenia się przez instrukcję
nabywania systemu językowego – gramatyki języka
Zestaw składa się z 105 elementów.
Sekwencje 2
Zestaw zawiera 80 kartoników. Dziesięć wzorów po osiem sztuk. Druga część to tylko materiał tematyczny
(dynia, pingwin, okulary, kapelusz, łopata, kawa, rakieta, gitara, paparyka, balon).
Sekwencja jest ciągiem znaków (symboli), stanowiącym uporządkowaną według określonej reguły strukturę.
W sekwencji struktury (dwu-, trzy-, czteroelementowe) powtarzają się. Miejsce kolejnego znaku w sekwencji
wynika z przyjętej arbitralnie reguły. Definicja sekwencji odzwierciedla porządek znaków językowych – mówionych
i pisanych, dlatego tak ważne w procesie terapii wszystkich dzieci są ćwiczenia porządkowania.
Szeregi 2
Zestaw zawiera 65 elementów o wymiarach 6x6cm. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń polegających na
kontynuowaniu szeregów i uzupełnianiu szeregów. Aby wykonać ćwiczenia polegające na naśladowaniu szeregów
należy zaopatrzyć się w dwa zestawy elementów.
Szereg jest ciągiem elementów ustawionych obok siebie w linii prostej – przyto- czona najprostsza definicja ujmuje to,
co najistotniejsze w języku mówionym i pisanym. Dzięki linearnemu porządkowi głosek w słowach i liter w wyrazach
zapisanych możliwe jest budowanie znaczeń. Jakiekolwiek zakłócenie tego porządku nadaje wypowiedzeniu inny
sens (kot : kto, nos : son, notes : seton). Liczne błędy w uszeregowaniu znaków języko- wych można obserwować u
dorosłych osób z afazją, u dzieci z autyzmem, alalią i afazją dziecięcą, u uczniów z dysleksją, a także u osób
czących się języków obcych.
Podczas konstruowania szeregów do ćwiczeń stymulujących muszą być uwzględnione następujące cechy:
a) rosnąca wielkość (od najmniejszego do największego),
b) malejąca wielkość (od największego do najmniejszego),
c) stopniowe domykanie rysunku,
d) rosnąca intensywność barwy.