DWUKIERUNKOWY REGULATOR SILNIKA DC
Nowoczesny sterowany mikroprocesorem regulator przeznaczony do silników prądu stałego DC o napięciu 12-24V i prądzie max 5A.Umożliwia płynną regulację prędkości obrotowej, zmianę kierunku obrotów jak również płynny start istop silnika. Posiada także możliwość współpracy z hamulcem silnika.
Regulator posiada wejście na 3 przyciski zwierne LEWO, PRAWO oraz STOP umożliwiającewybór kierunku obrotów silnika i jego zatrzymanie. Posiada także wejście na potencjometr OBROTY(2Kom) którym regulujemy prędkość obrotową silnika. Regulacja prędkości odbywa się w technologiiPWM w zakresie około 1-100%. Sterownik posiada także na płytce potencjometr START do ustawieniuczasu płynnego rozruchu silnika (softstart) oraz analogiczny STOP do ustawienia czasu płynnegozwalniania silnika przed jego zatrzymaniem. Sama zmiana kierunku obrotów silnika realizowana jestprzez zewnętrzne przekaźniki wg schematu w instrukcji.
OPIS DZIAŁANIA:
W trakcie czuwania zapalona jest dioda led „STOP” a silnik stoi. Po naciśnięciu przycisku
kierunku – punkt „A” na wykresie – (przycisk „LEWO” lub „PRAWO”) załączany jest odpowiedni
przekaźnik kierunku (L lub P), dioda „STOP” gaśnie a dioda kierunku „LEWO” lub „PRAWO” miga. W
momencie naciśnięcia tego przycisku odczytywane jest położenie potencjometru „OBROTY” i silnik przez czas ustawiony (potencjometrem „START”) zaczyna się rozpędzać. Po osiągnięciu zadanych obrotów silnika (cykl „STAŁE OBROTY” na wykresie) dioda kierunku „LEWO” lub „PRAWO” zapala się na stałe a użytkownik ma możliwość regulacji obrotów potencjometrem „OBROTY”. Jeśli już po rozpoczęciu softstartu ale przed jego zakończenie użytkownik zmieni położenie potencjometru „OBROTY” zmiana ta zostanie wzięta pod uwagę po zakończeniu cyklu softstartu. W celu zatrzymania silnik lub zmiany kierunku obrotów należy nacisnąć przycisk „STOP” (punkt „B” na wykresie). Po jego naciśnięciu silnik płynnie zwalania poprzez zmniejszanie wypełnienia PWM w czasie ustawionym potencjometrem „STOP” (cykl „SOFTSTOP”) a stan ten obrazuje miganie diod „STOP” i diody kierunku („LEWO” lub „PRAWO”). Gdy czas softstopu skończy się załączany jest hamulec który umożliwia zatrzymanie silnika jeśli mimo zmniejszenia PWM do 0% nadal się kręci siłą bezwładności. Stan ten jest sygnalizowany zapaloną diodą „HAMULEC”. Następnie zwalniany jest hamulec oraz wyłączany przekaźnik kierunku i sterownik przechodzi do czuwania (zapali się dioda „STOP”) oczekując na kolejne uruchomienie silnika w dowolną stronę. Czas softstartu jak i softstopu jest ustawiany płynnie w zakresie około 1-10 sekund. Zmiany tych czasów należy wykonywać przy odłączonym zasilaniu sterownika potencjometrami na płytce „START” i „STOP”. Użytkownik ma także możliwość ustawienia parametrów: 1/ czas załączenia hamulca w zakresie około 1-10 sekund. W tym celu przy wyłączonym zasilaniu sterownika należy nacisnąć i przytrzymać przycisk „PRAWO” i trzymając go wciśniętym włączyć zasilanie. Zapalą się diody „LEWO”, „STOP” i „PRAWO”, zwolnić przycisk (zgaśnie dioda „STOP”) i teraz ustawić czas działania hamulca potencjometrem „OBROTY” po czym zatwierdzić go przyciskiem „STOP”. Sterownik zapamięta ustawiony czas hamulca i przejdzie do stanu czuwania. 2/ szybkość reakcji PWM na ruch potencjometru w cyklu „STAŁE OBROTY”. Szybkość z jaką reaguje sterownik na zmianę położenia pokrętła potencjometru możemy ustawić w zakresie około 1-1,5 do 10 sekund (od min do max PWM). W tym celu przy wyłączonym zasilaniu sterownika należy nacisnąć i przytrzymać przycisk „LEWO” i trzymając go wciśniętym włączyć zasilanie. Zapalą się wszystkie diody, zwolnić przycisk (pozostanie zapalona dioda „HAMULEC”) i teraz ustawić czas działania hamulca potencjometrem „OBROTY” po czym zatwierdzić go przyciskiem „STOP”. Sterownik zapamięta ustawiony czas hamulca i przejdzie do stanu czuwania.
momencie naciśnięcia tego przycisku odczytywane jest położenie potencjometru „OBROTY” i silnik
przez czas ustawiony (potencjometrem „START”) zaczyna się rozpędzać. Po osiągnięciu zadanych
obrotów silnika (cykl „STAŁE OBROTY” na wykresie) dioda kierunku „LEWO” lub „PRAWO” zapala
się na stałe a użytkownik ma możliwość regulacji obrotów potencjometrem „OBROTY”. Jeśli już po
rozpoczęciu softstartu ale przed jego zakończenie użytkownik zmieni położenie potencjometru
„OBROTY” zmiana ta zostanie wzięta pod uwagę po zakończeniu cyklu softstartu. W celu zatrzymania
silnik lub zmiany kierunku obrotów należy nacisnąć przycisk „STOP” (punkt „B” na wykresie). Po jego
naciśnięciu silnik płynnie zwalania poprzez zmniejszanie wypełnienia PWM w czasie ustawionym
potencjometrem „STOP” (cykl „SOFTSTOP”) a stan ten obrazuje miganie diod „STOP” i diody kierunku
(„LEWO” lub „PRAWO”). Gdy czas softstopu skończy się załączany jest hamulec który umożliwia
zatrzymanie silnika jeśli mimo zmniejszenia PWM do 0% nadal się kręci siłą bezwładności. Stan ten jest
sygnalizowany zapaloną diodą „HAMULEC”. Następnie zwalniany jest hamulec oraz wyłączany
przekaźnik kierunku i sterownik przechodzi do czuwania (zapali się dioda „STOP”) oczekując na kolejne
uruchomienie silnika w dowolną stronę.
Czas softstartu jak i softstopu jest ustawiany płynnie w zakresie około 1-10 sekund. Zmiany tych
czasów należy wykonywać przy odłączonym zasilaniu sterownika potencjometrami na płytce „START” i
„STOP”.
Użytkownik ma także możliwość ustawienia parametrów:
1/ czas załączenia hamulca w zakresie około 1-10 sekund. W tym celu przy wyłączonym zasilaniu
sterownika należy nacisnąć i przytrzymać przycisk „PRAWO” i trzymając go wciśniętym włączyć
zasilanie. Zapalą się diody „LEWO”, „STOP” i „PRAWO”, zwolnić przycisk (zgaśnie dioda „STOP”) i
teraz ustawić czas działania hamulca potencjometrem „OBROTY” po czym zatwierdzić go przyciskiem
„STOP”. Sterownik zapamięta ustawiony czas hamulca i przejdzie do stanu czuwania.
2/ szybkość reakcji PWM na ruch potencjometru w cyklu „STAŁE OBROTY”. Szybkość z jaką reaguje
sterownik na zmianę położenia pokrętła potencjometru możemy ustawić w zakresie około 1-1,5 do 10
sekund (od min do max PWM). W tym celu przy wyłączonym zasilaniu sterownika należy nacisnąć i
przytrzymać przycisk „LEWO” i trzymając go wciśniętym włączyć zasilanie. Zapalą się wszystkie diody,
zwolnić przycisk (pozostanie zapalona dioda „HAMULEC”) i teraz ustawić czas działania hamulca
potencjometrem „OBROTY” po czym zatwierdzić go przyciskiem „STOP”. Sterownik zapamięta
ustawiony czas hamulca i przejdzie do stanu czuwania.
Powyższe ustawienia pamiętane są po odłączeniu zasilania i będą aktualne aż do następnej
zmiany w analogiczny sposób przez użytkownika. Należy pamiętać że im większy silnik, im większy
pobór prądu jak i bezwładność tym należy ustawić dłuższe czasy SOFTSTART, SOFTSTOP,
dłuższy czas reakcji PWM na ruch potencjometru (w cyklu „STAŁE OBROTY”) jak i też zwykle
dłuższy czas działania hamulca. Jeśli te czasy będą za krótkie dla danego silnika to wystąpią
niekorzystne zjawiska jak udary prądowe, szarpania a nawet może dojść do uszkodzenia sterownika. Schemat podłączenia. Regulacja prędkości silnika odbywa się w technologi PWM natomiast zmiana kierunków obrotów przez zewnętrzne przekaźniki. Przekaźniki muszą być na prąd styków zdecydowanie większy niż prąd silnika, dobrą zasadą jest użycie minimum 30A przekaźników samochodowych 5 pinowych (NC/NO). Schematy w instrukcji na dole strony- link
niekorzystne zjawiska jak udary prądowe, szarpania a nawet może dojść do uszkodzenia
sterownika.
Schemat podłączenia.
Regulacja prędkości silnika odbywa się w technologi PWM natomiast zmiana kierunków obrotów
przez zewnętrzne przekaźniki. Przekaźniki muszą być na prąd styków zdecydowanie większy niż prąd
silnika, dobrą zasadą jest użycie minimum 30A przekaźników samochodowych 5 pinowych (NC/NO).
Schematy w instrukcji na dole strony- link
Hamulec:
Ogólnie hamowanie silnika po naciśnięciu przycisku „STOP” odbywa się poprzez płynne
zmniejszanie wartości PWM. Czas softstopu należy ustawić tak by silnik z maksymalnej prędkości pod
największym obciążeniem zdążył się zatrzymać. Sterownik posiada także wyjścia na zewnętrzny
przekaźnik załączający dodatkowy hamulec na czas X sekund (ustawia użytkownik) po zmniejszeniu PWM do zera podczas hamowania silnika. Umożliwia to zatrzymanie silnika jeśli np. czas softstopu jest za krótki. Wyjście to oznaczone H85 i H86 umożliwia podłączenie zewnętrznego przekaźnika z cewką 12VDC o poborze prądu do 200mA. Załączenie tego wyjścia jest sygnalizowane diodą „HAMULEC”. Przekaźnik ten umożliwia podłączenie zewnętrznego hamulca: pneumatycznego, hydraulicznego czy elektrycznego. W najprostszej wersji może to być dołączany równolegle do silnika rezystor dużej mocy. Wartość rezystora zależy od silnika, zwykle kilka-kilkanaście omów i mocy kilkanaście do 100 i więcej wat. Poniższy schemat pokazuję przykład najprostszego hamulca z wykorzystaniem rezystora mocy. Jako przekaźnik sterujący należy stosować minimum przekaźniki na prąd 30A.
przekaźnik załączający dodatkowy hamulec na czas X sekund (ustawia użytkownik) po zmniejszeniu
PWM do zera podczas hamowania silnika. Umożliwia to zatrzymanie silnika jeśli np. czas softstopu jest
za krótki. Wyjście to oznaczone H85 i H86 umożliwia podłączenie zewnętrznego przekaźnika z cewką
12VDC o poborze prądu do 200mA. Załączenie tego wyjścia jest sygnalizowane diodą „HAMULEC”.
Przekaźnik ten umożliwia podłączenie zewnętrznego hamulca: pneumatycznego, hydraulicznego
czy elektrycznego. W najprostszej wersji może to być dołączany równolegle do silnika rezystor dużej
mocy. Wartość rezystora zależy od silnika, zwykle kilka-kilkanaście omów i mocy kilkanaście do 100 i
więcej wat. Poniższy schemat pokazuję przykład najprostszego hamulca z wykorzystaniem rezystora
mocy. Jako przekaźnik sterujący należy stosować minimum przekaźniki na prąd 30A.
Sterowanie:
Sterowanie odbywa się za pomocą 3 przycisków zwiernych. Należy użyć dobrej jakości
przycisków podłączonych wg poniższego schematu. Nie wolno podawać żadnych napięć na wejście
przycisków. Przewody należy zastosować minimum 0,5mm2 i jak najkrótsze. Do sterowanie obrotami
służy potencjometr 2Kom na jak najkrótszym przewodzie.
Chłodzenie:
Elementy sterownika, przede wszystkim D1 oraz T1 nagrzewają się podczas pracy tak więc należy
na te elementy zamontować radiator. Wielkość radiatora (plus ewentualny wentylator chłodzący) należy
dobrać w zależności od temperatury otoczenia i przede wszystkim pobieranego prądu przez silnik tak by temperatura radiatora wynosiła maksymalnie 60 stopni C. Pod diodą D1 oraz tranzystorem T1 należy koniecznie zastosować podkładkę i tulejkę izolacyjną. Dane techniczne: - zasilanie sterownika 12VDC (11-13C) - zasilanie silnika dopuszczalne 11-28VDC - max. pobór prądu przez silnik 5A - max pobór prądu przekaźników L, P, H to 200mA/przekaźnik - wielkość płytki sterownika 8*7,5 cm - sterowanie obrotami poprzez potencjometr 2 Kom - częstotliwość podstawowa PWM około 2kHz
dobrać w zależności od temperatury otoczenia i przede wszystkim pobieranego prądu przez silnik tak by
temperatura radiatora wynosiła maksymalnie 60 stopni C. Pod diodą D1 oraz tranzystorem T1 należy
koniecznie zastosować podkładkę i tulejkę izolacyjną.
Dane techniczne:
- zasilanie sterownika 12VDC (11-13C)
- zasilanie silnika dopuszczalne 11-28VDC
- max. pobór prądu przez silnik 5A
- max pobór prądu przekaźników L, P, H to 200mA/przekaźnik
- wielkość płytki sterownika 8*7,5 cm
- sterowanie obrotami poprzez potencjometr 2 Kom
- częstotliwość podstawowa PWM około 2kHz
Regulator jest nowy, na życzenie faktura VAT.
W komplecie : regulator, potencjometr regulacji obrotów na przewodzie oraz instrukcja PDF
Tu mozna obejrzec film youtube - KLIKNIJ BY OBEJRZEC FILM
Tu mozna pobrać instrukcje - KLIKNIJ (PDF- prawym klawiszem myszy prosze wybrać "Otwórz w nowym oknie")