Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

REGULATOR SILNIKA 12-24VDC 2 KIERUNKOWY LEWO/PRAWO

18-05-2014, 17:08
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 89 zł     
Użytkownik czerwonybonzaj
numer aukcji: 4252036102
Miejscowość Przeźmierowo
Zostało sztuk: 2    Wyświetleń: 1   
Koniec: 01-06-2014 17:00:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

DWUKIERUNKOWY REGULATOR SILNIKA DC


Nowoczesny sterowany mikroprocesorem regulator przeznaczony do silników prądu stałego DC o napięciu 12-24V i prądzie max 5A.
Umożliwia płynną regulację prędkości obrotowej, zmianę kierunku obrotów jak również płynny start i
stop silnika. Posiada także możliwość współpracy z hamulcem silnika.


Regulator posiada wejście na 3 przyciski zwierne LEWO, PRAWO oraz STOP umożliwiające
wybór kierunku obrotów silnika i jego zatrzymanie. Posiada także wejście na potencjometr OBROTY
(2Kom) którym regulujemy prędkość obrotową silnika. Regulacja prędkości odbywa się w technologii
PWM w zakresie około 1-100%. Sterownik posiada także na płytce potencjometr START do ustawieniu
czasu płynnego rozruchu silnika (softstart) oraz analogiczny STOP do ustawienia czasu płynnego
zwalniania silnika przed jego zatrzymaniem. Sama zmiana kierunku obrotów silnika realizowana jest
przez zewnętrzne przekaźniki wg schematu w instrukcji.

 

 

 

OPIS DZIAŁANIA:



W trakcie czuwania zapalona jest dioda led „STOP” a silnik stoi. Po naciśnięciu przycisku


kierunku – punkt „A” na wykresie – (przycisk „LEWO” lub „PRAWO”) załączany jest odpowiedni


przekaźnik kierunku (L lub P), dioda „STOP” gaśnie a dioda kierunku „LEWO” lub „PRAWO” miga. W


momencie naciśnięcia tego przycisku odczytywane jest położenie potencjometru „OBROTY” i silnik

 

przez czas ustawiony (potencjometrem „START”) zaczyna się rozpędzać. Po osiągnięciu zadanych

 

obrotów silnika (cykl „STAŁE OBROTY” na wykresie) dioda kierunku „LEWO” lub „PRAWO” zapala

 

się na stałe a użytkownik ma możliwość regulacji obrotów potencjometrem „OBROTY”. Jeśli już po

 

rozpoczęciu softstartu ale przed jego zakończenie użytkownik zmieni położenie potencjometru

 

„OBROTY” zmiana ta zostanie wzięta pod uwagę po zakończeniu cyklu softstartu. W celu zatrzymania

 

silnik lub zmiany kierunku obrotów należy nacisnąć przycisk „STOP” (punkt „B” na wykresie). Po jego

 

naciśnięciu silnik płynnie zwalania poprzez zmniejszanie wypełnienia PWM w czasie ustawionym

 

potencjometrem „STOP” (cykl „SOFTSTOP”) a stan ten obrazuje miganie diod „STOP” i diody kierunku

 

(„LEWO” lub „PRAWO”). Gdy czas softstopu skończy się załączany jest hamulec który umożliwia

 

zatrzymanie silnika jeśli mimo zmniejszenia PWM do 0% nadal się kręci siłą bezwładności. Stan ten jest

 

sygnalizowany zapaloną diodą „HAMULEC”. Następnie zwalniany jest hamulec oraz wyłączany

 

przekaźnik kierunku i sterownik przechodzi do czuwania (zapali się dioda „STOP”) oczekując na kolejne

 

uruchomienie silnika w dowolną stronę.

 

 

Czas softstartu jak i softstopu jest ustawiany płynnie w zakresie około 1-10 sekund. Zmiany tych

 

czasów należy wykonywać przy odłączonym zasilaniu sterownika potencjometrami na płytce „START” i

 

„STOP”.

 

 

Użytkownik ma także możliwość ustawienia parametrów:

 

 

 

 

1/ czas załączenia hamulca w zakresie około 1-10 sekund. W tym celu przy wyłączonym zasilaniu

 

sterownika należy nacisnąć i przytrzymać przycisk „PRAWO” i trzymając go wciśniętym włączyć

 

zasilanie. Zapalą się diody „LEWO”, „STOP” i „PRAWO”, zwolnić przycisk (zgaśnie dioda „STOP”) i

 

teraz ustawić czas działania hamulca potencjometrem „OBROTY” po czym zatwierdzić go przyciskiem

 

„STOP”. Sterownik zapamięta ustawiony czas hamulca i przejdzie do stanu czuwania.

 

 

2/ szybkość reakcji PWM na ruch potencjometru w cyklu „STAŁE OBROTY”. Szybkość z jaką reaguje

 

sterownik na zmianę położenia pokrętła potencjometru możemy ustawić w zakresie około 1-1,5 do 10

 

sekund (od min do max PWM). W tym celu przy wyłączonym zasilaniu sterownika należy nacisnąć i

 

przytrzymać przycisk „LEWO” i trzymając go wciśniętym włączyć zasilanie. Zapalą się wszystkie diody,

 

zwolnić przycisk (pozostanie zapalona dioda „HAMULEC”) i teraz ustawić czas działania hamulca

 

potencjometrem „OBROTY” po czym zatwierdzić go przyciskiem „STOP”. Sterownik zapamięta

 

ustawiony czas hamulca i przejdzie do stanu czuwania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powyższe ustawienia pamiętane są po odłączeniu zasilania i będą aktualne aż do następnej

zmiany w analogiczny sposób przez użytkownika. Należy pamiętać że im większy silnik, im większy

pobór prądu jak i bezwładność tym należy ustawić dłuższe czasy SOFTSTART, SOFTSTOP,

dłuższy czas reakcji PWM na ruch potencjometru (w cyklu „STAŁE OBROTY”) jak i też zwykle

dłuższy czas działania hamulca. Jeśli te czasy będą za krótkie dla danego silnika to wystąpią

niekorzystne zjawiska jak udary prądowe, szarpania a nawet może dojść do uszkodzenia

sterownika.




 

Schemat podłączenia.

 

 

 

Regulacja prędkości silnika odbywa się w technologi PWM natomiast zmiana kierunków obrotów

przez zewnętrzne przekaźniki. Przekaźniki muszą być na prąd styków zdecydowanie większy niż prąd

silnika, dobrą zasadą jest użycie minimum 30A przekaźników samochodowych 5 pinowych (NC/NO).

Schematy w instrukcji na dole strony- link

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hamulec:



Ogólnie hamowanie silnika po naciśnięciu przycisku „STOP” odbywa się poprzez płynne


zmniejszanie wartości PWM. Czas softstopu należy ustawić tak by silnik z maksymalnej prędkości pod


największym obciążeniem zdążył się zatrzymać. Sterownik posiada także wyjścia na zewnętrzny

 

przekaźnik załączający dodatkowy hamulec na czas X sekund (ustawia użytkownik) po zmniejszeniu

 

PWM do zera podczas hamowania silnika. Umożliwia to zatrzymanie silnika jeśli np. czas softstopu jest

 

za krótki. Wyjście to oznaczone H85 i H86 umożliwia podłączenie zewnętrznego przekaźnika z cewką

 

12VDC o poborze prądu do 200mA. Załączenie tego wyjścia jest sygnalizowane diodą „HAMULEC”.

 

Przekaźnik ten umożliwia podłączenie zewnętrznego hamulca: pneumatycznego, hydraulicznego

 

czy elektrycznego. W najprostszej wersji może to być dołączany równolegle do silnika rezystor dużej

 

mocy. Wartość rezystora zależy od silnika, zwykle kilka-kilkanaście omów i mocy kilkanaście do 100 i

 

więcej wat. Poniższy schemat pokazuję przykład najprostszego hamulca z wykorzystaniem rezystora

 

mocy. Jako przekaźnik sterujący należy stosować minimum przekaźniki na prąd 30A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sterowanie:



Sterowanie odbywa się za pomocą 3 przycisków zwiernych. Należy użyć dobrej jakości


przycisków podłączonych wg poniższego schematu. Nie wolno podawać żadnych napięć na wejście


przycisków. Przewody należy zastosować minimum 0,5mm2 i jak najkrótsze. Do sterowanie obrotami

 

służy potencjometr 2Kom na jak najkrótszym przewodzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chłodzenie:




Elementy sterownika, przede wszystkim D1 oraz T1 nagrzewają się podczas pracy tak więc należy


na te elementy zamontować radiator. Wielkość radiatora (plus ewentualny wentylator chłodzący) należy


dobrać w zależności od temperatury otoczenia i przede wszystkim pobieranego prądu przez silnik tak by

 

temperatura radiatora wynosiła maksymalnie 60 stopni C. Pod diodą D1 oraz tranzystorem T1 należy

 

koniecznie zastosować podkładkę i tulejkę izolacyjną.

 

Dane techniczne:

 

 

- zasilanie sterownika 12VDC (11-13C)

 

- zasilanie silnika dopuszczalne 11-28VDC

 

- max. pobór prądu przez silnik 5A

 

- max pobór prądu przekaźników L, P, H to 200mA/przekaźnik

 

- wielkość płytki sterownika 8*7,5 cm

 

- sterowanie obrotami poprzez potencjometr 2 Kom

 

- częstotliwość podstawowa PWM około 2kHz

 

 

 

 

Regulator jest nowy, na życzenie faktura VAT.

W komplecie : regulator, potencjometr regulacji obrotów na przewodzie oraz instrukcja PDF

 

 

Tu mozna obejrzec film youtube - KLIKNIJ BY OBEJRZEC FILM 

 

 

 

Tu mozna pobrać instrukcje - KLIKNIJ (PDF- prawym klawiszem myszy prosze wybrać "Otwórz w nowym oknie")