Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

REGIONALIZM w NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO

06-09-2014, 23:49
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 8 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 4554905765
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 3   
Koniec: 06-09-2014 23:57:46

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"REGIONALIZM w NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO w SZKOLE ŚREDNIEJ" , E.ROSSNER; WSiP; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.



SPIS TREŚCI :


Edmund Rosner
ROZWAŻANIA WSTĘPNE........... 5


Józef Gościej
WARTOŚCI WYCHOWAWCZE FOLKLORU...... 41

I. Folklor własnego regionu........ 41

II. Legendy i podania............ 44
1. Bohater średniowieczny w Legendzie o Sw. Aleksym i legendach sądeckich........... 44
2. Podania.............. 47

III. Wierzenia ludowe............ 49
1. Diabeł i inne duchy w wierzeniach ludowych .... 49
2. Zmora w opowiadaniach ludowych a Dusiołek Leśmiana 51
S. Świat zmarłych a II część Dziadów....... 52

IV.Ludowa pieśń a poezja polska . .. 53
1. Pieśń ludowa a Lilie Adama Mickiewicza ..... 54
2. Pieśń ludowa a liryki ludowe Konopnićkiej .... 55

V. Obrzędy i zwyczaje rodzinne oraz doroczne..... 57
1. Zwyczaje i obrzędy rodzinne . 58
2. Zwyczaje i obrzędy doroczne ........ 60

VI. Szkoła średnia wobec zagadnień kultury ludowej .... 64
1. Sądy uczniów o kulturze ludowej....... 64
2. Imprezy i szkolne akcje folklorystyczne..... 65
3. Zapoczątkowanie zbiorów regionalnych w pracowni języka polskiego ......... 66


Edmund Rosner
REGION CIESZYŃSKI............ 60

I. Wstępna charakterystyka epoki........ 69

II. Syntezy końcowe . . . . . . 71

III. Analiza utworów literackich. Lektura w powiązaniu z historią literatury............. 74

IV. Współczesne życie literackie i kulturalne...... 80

V. Przygodne nawiązania do regionu na lekcjach języka polskiego ........ 84


Urszula Ewa Petkowska
ŚLADAMI MŁODEJ POLSKI . 96

I. Zamiast .wstępu — czerwcowa pogadanka ..... 96

II. Młoda Polska w krakowskim teatrze....... 98
1. Przed spektaklem............. 98
2. W antrakcie............. 101
3. Lekcja o Jamie Miehalika..... 106
4. Paon — „braterska orgia literatury, teatru, malarstwa i muzyki" (Boy)............ 110
5. Lekcja w Muzeum Teatru......... 112
6, W konfrontacji ze współczesnością . . . . . . . 114

III. Siadami Młodej Polski w Krakowie . . , . . . . 118

IV. Młoda Polska w Bronowioach, czyli o lekcji w Bydlówce . 134

V. Uwagi końcowe ........... 140


Henryk Kupidura
KEGION TO TEŻ WSPÓŁCZESNOŚĆ......... 143

I. O potrzebie zainteresowania się współczesną literaturą o regionie ............ .... 143

II. Przykłady pracy nad lekturą o regionie........ 146
1. Współczesne życie literackie i kulturalne na lekcjach języka polskiego.............. 146
2. „Uroczystości szkolne........... 149
3. Lekcje wychowawcze i dyskusje nad ciekawą książką . 151
4. Wycieczki szkolne ........ 153
5. Inne formy popularyzowania literatury o regionie . . 154

III. Uwagi końcowe............. 155

IV. Próba badania reakcji uczniów . . . . .... 156


Jadwiga Harasimowicz
CZUJĘ, JAK BIJE SEHCE MEGO MIASTA........ 159

I. Szkoła a region.............. . 159

II. Śpiewający Wrocław............ 165

III. Wrocławskie środowisko plastyczne........ 172

IV. Świątki Pana Franciszka.......... 179
Iwona Krok
POKOCHAĆ ZNACZY POZNAĆ.......... 184


Leon Karłowicz
JAK TO NA WYCIECZCE DOBRZE JEST... ....... 207

I. Wycieczka jako środek zbliżenia młodzieży do regionu . . 207

II. Lublin epoki renesansu i Lublin w oczach poetów . . . 210

III. Rajd szlakiem Henryka Sienkiewicza....... 218

IV. W walce z kompleksem prowincji . 225

V. Wycieczka na Majdanek........... 229

VI. Z rekwizytem teatralnym w plecaku....... 231


Ryszard Irmiński
MOJE PIASKI MAZOWSZA........... 234


BIBLIOGRAFIA. Wybór..............247