|
"REGIONALIZM w NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO w SZKOLE ŚREDNIEJ" , E.ROSSNER; WSiP; stan : plus db : pieczątki ; przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Edmund Rosner ROZWAŻANIA WSTĘPNE........... 5
Józef Gościej WARTOŚCI WYCHOWAWCZE FOLKLORU...... 41
I. Folklor własnego regionu........ 41
II. Legendy i podania............ 44 1. Bohater średniowieczny w Legendzie o Sw. Aleksym i legendach sądeckich........... 44 2. Podania.............. 47
III. Wierzenia ludowe............ 49 1. Diabeł i inne duchy w wierzeniach ludowych .... 49 2. Zmora w opowiadaniach ludowych a Dusiołek Leśmiana 51 S. Świat zmarłych a II część Dziadów....... 52
IV.Ludowa pieśń a poezja polska . .. 53 1. Pieśń ludowa a Lilie Adama Mickiewicza ..... 54 2. Pieśń ludowa a liryki ludowe Konopnićkiej .... 55
V. Obrzędy i zwyczaje rodzinne oraz doroczne..... 57 1. Zwyczaje i obrzędy rodzinne . 58 2. Zwyczaje i obrzędy doroczne ........ 60
VI. Szkoła średnia wobec zagadnień kultury ludowej .... 64 1. Sądy uczniów o kulturze ludowej....... 64 2. Imprezy i szkolne akcje folklorystyczne..... 65 3. Zapoczątkowanie zbiorów regionalnych w pracowni języka polskiego ......... 66
Edmund Rosner REGION CIESZYŃSKI............ 60
I. Wstępna charakterystyka epoki........ 69
II. Syntezy końcowe . . . . . . 71
III. Analiza utworów literackich. Lektura w powiązaniu z historią literatury............. 74
IV. Współczesne życie literackie i kulturalne...... 80
V. Przygodne nawiązania do regionu na lekcjach języka polskiego ........ 84
Urszula Ewa Petkowska ŚLADAMI MŁODEJ POLSKI . 96
I. Zamiast .wstępu — czerwcowa pogadanka ..... 96
II. Młoda Polska w krakowskim teatrze....... 98 1. Przed spektaklem............. 98 2. W antrakcie............. 101 3. Lekcja o Jamie Miehalika..... 106 4. Paon — „braterska orgia literatury, teatru, malarstwa i muzyki" (Boy)............ 110 5. Lekcja w Muzeum Teatru......... 112 6, W konfrontacji ze współczesnością . . . . . . . 114
III. Siadami Młodej Polski w Krakowie . . , . . . . 118
IV. Młoda Polska w Bronowioach, czyli o lekcji w Bydlówce . 134
V. Uwagi końcowe ........... 140
Henryk Kupidura KEGION TO TEŻ WSPÓŁCZESNOŚĆ......... 143
I. O potrzebie zainteresowania się współczesną literaturą o regionie ............ .... 143
II. Przykłady pracy nad lekturą o regionie........ 146 1. Współczesne życie literackie i kulturalne na lekcjach języka polskiego.............. 146 2. „Uroczystości szkolne........... 149 3. Lekcje wychowawcze i dyskusje nad ciekawą książką . 151 4. Wycieczki szkolne ........ 153 5. Inne formy popularyzowania literatury o regionie . . 154
III. Uwagi końcowe............. 155
IV. Próba badania reakcji uczniów . . . . .... 156
Jadwiga Harasimowicz CZUJĘ, JAK BIJE SEHCE MEGO MIASTA........ 159
I. Szkoła a region.............. . 159
II. Śpiewający Wrocław............ 165
III. Wrocławskie środowisko plastyczne........ 172
IV. Świątki Pana Franciszka.......... 179 Iwona Krok POKOCHAĆ ZNACZY POZNAĆ.......... 184
Leon Karłowicz JAK TO NA WYCIECZCE DOBRZE JEST... ....... 207
I. Wycieczka jako środek zbliżenia młodzieży do regionu . . 207
II. Lublin epoki renesansu i Lublin w oczach poetów . . . 210
III. Rajd szlakiem Henryka Sienkiewicza....... 218
IV. W walce z kompleksem prowincji . 225
V. Wycieczka na Majdanek........... 229
VI. Z rekwizytem teatralnym w plecaku....... 231
Ryszard Irmiński MOJE PIASKI MAZOWSZA........... 234
BIBLIOGRAFIA. Wybór..............247 |
|
|