Drogi Kliencie,
Zanim wybierzesz i kupisz pakiet Li-Po przeczytaj kilka najważniejszych zasad dotyczących ich prawidłowego doboru.
Wielu początkujących modelarzy ma problem z tzw. puchnącymi pakietami LiPo. Nowy pakiet po kilku ładowaniach puchnie, traci swoją pojemność, wydajnośc i często nadaje się do wyrzucenia. Najczęściej powodem tej sytuacji jest zbyt mała wydajność prądowa pakietu w połączeniu z zastosowanym regulatorem i silnikiem. Powstaje przeciążenie pakietu, czyli mówiąc żargonem "pakiet się gotuje" i uszkadza w sposób nieodwracalny.
Co zrobić i jak dobrać prawdłowo pakiet i jego wydajność prądową do danego silnika i regulatora obrotów? Przy wyborze pakietu wykonaj następujące czynności: - Ustal jaki masz silnik. Musisz znać maksymalną wartość Amper (A) jaką silnik może pobrać. Popatrz na specyfikację producenta. Jeśli podaje ją w Watach (W) podziel Waty przez Volty (którymi chcesz zasilić silnik, np. 7,4V) i otrzymasz Ampery.
- Przy okazji, abyś nie spalił swojego regulatora ustal jakie maksymalne obciążenie w Aperach jest w stanie wytrzymać twój regulator prędkości. Popatrz na specyfikację producenta. Maksymalne dopuszczalne obciążenie regulatora (w Amperach) powinno być większe niż maksymalny pobór silnika (w Amperach). Mówiąc inaczej, regulator powinien mieć "zapas" Amperów żeby nie pracował na 100% wydajności ponieważ będzie się grzał i może się spalić.
Znając wartość maksymalnego obciążenia (A) jakie jest w stanie wygenerować twój silnik, możesz zabrać się za dobranie odpowiedniego pakietu z odpowidnią wydajnością prądową.
Na potrzeby tego przykładu założymy że Twój silnik będzie maksymalnie potrzebował 60A (Amper). Teoretycznie będziesz więc potrzebował pakietu, który ma minimum 60A wydajności, ale tak naprawdę musisz mieć pakiet który ma "zapas" Amperów, czyli potrzebujesz pakietu o wydajności np. 80A. Ta sama zasada "zapasu" co w regulatorze obrotów dotyczy również pakietu. Nie chcemy, aby pakiet pracował na 100% swojej wydajności. Czasami producenci zawyżają wartości podawane na obudowie pakietu, więc dobierając pakiet dokładnie do obciążenia silnika (bez zapasu) ryzykujemy tym że pakiet pracowałby "ponad swoje możliwości". Co w konsekwencji doprowadziło by do tego czego chcemy uniknąć, czyli spuchnięcie i uszkodzenie pakietu.
Teraz wiesz już że szukasz pakietu o wydajności 80A. Jak obliczyć wydajność prądową pakietu? Wydajność prądowa podawana jest w postaci literki "C" oraz wartość liczbowej - np. 40C. Aby obliczyć wydajność należy pomnożyć wartość C przez pojemność i otrzymamy wydajność. Czyli np. pakiet 4000mAh 40C - 40x4000=160 000mA (czyli 160A) Zostało to opisane szczegółowo w naszym dziale AHA! - kliknij tutaj
Pamiętaj, aby przy zakupie nie kierować się jedynie pojemnością (mAh). Ważniejsza jest wydajność prądowa pakietu niż jego pojemność. Pakiet z dużym "zapasem" Amperów będzie Ci służył długo i prawidłowo. Nie spuchnie, nie będzie się grzał i nie będzie tracił swojej pojemności.
Pakiet o dużej wydajności (duży parametr C) i nie koniecznie dużej pojemności (mAh) - zapewni krótszy czas jazdy/lotu ale nie uszkodzi się i będzie służył długo. Natomiast pakiet o małej wydajności (mały parametr C), posiadający dużą pojemność (mAh) - zapewni być może dłuższy czas jazdy/lotu, ale tylko przez kilka pierwszych ładowań. Później się uszkodzi (spuchnie) i będzie bezużyteczny. Pakiet o niskim C nie dostarczy też odpowiedniej ilości prądu do Twojego silnika, czyli silnik nie osiągnie 100% swojej mocy.
Oczywiście najlepszy pakiet to taki o wysokiej pojemności (mAh) i dużej wydajności (C) - niestety są one najdroższe. Kupujący musi sam zdecydować jaki kompromis ceny do parametrów jest dla niego zadowalający.
Mamy nadzieje że te informacje będą dla Was przydatne.
Jeśli powyższe informacje wydają się niezrozumiałe, zadzwoń do nas! Pomożemy Ci dobrać właściwy pakiet do Twoich potrzeb!
|