Redaktor naukowy Michael J. Thomas
Autorzy: Michael J. Baker - Strathclyde University Derek Beasley - Chartered Institute of Marketing Tim Bowles - MRB Group Tom Brannan - Ogilvy Group Stephen Brown - University of Ulster Douglas Brownlie - University College Cork Patrick Bruce - Conran Design Pacific Ltd Jack Bureau - Strathclyde Business School Charles Channon - Institute of Practitioners in Advertising David Chapman - Sheffield Business School Martin Christopher - Cranfield School of Management Donald Cowell - University Of Central England Business School John A. Dawson - University of Edinburgh Bill Donaldson - University of Strathclyde Martin Duffell - Unilever UK Debbie Górski - Price Waterhouse Management Consultants Evert Gummesson - Stockholm University Jane Hancock - Low Laboratories Ltd Derek Holder - The Institute of Direct Marketing Bernard Katz - konsultant, wykładowca Peter Kraushar - KAE Development Simon Majaro - Cranfield School of Management Derek C. Martin - Martin Hamblin Research Martin Mendelsohn - Jaques & Lewis Rory Morgan - Research International UK Stan Paliwoda - University of Calgary Kate Prescott - University of Bradford Management Centre Shelley Radice - Association of Household Distributors Bill Richards - Exhibition Industry Federation John Saunders - Loughborough University Business School Bill Stewart - konsultant Michael J. Thomas - Strathclyde University David Tonks - University of Lancaster Norman Waite - Chartered Institute of Marketing Mike Wilson - Marketing lmprovements Group pic
Podręcznik marketingu Wydawnictwo: PWN, Warszawa, 1998 Wymiary: 17 na 24,5cm Ilość stron: 644. Stan: bdb- (nosi delikatne ślady użytkowania)
Seria wydawnicza: Przedsiębiorczość
Spis treści:
Wstęp.
Przyszłość marketingu i profesji marketingowej M.J. Thomas 13
Krytycy 13
Program zmian 19
Rezultaty badań 21
Przyszłe wyzwania 22 Co należy zrobić, aby stać się profesjonalistą w marketingu? 26
Marketing rynkowy! (Market marketing!) 27 CZĘŚĆ I. FORMUŁOWANIE STRATEGII MARKETINGOWEJ 29
1. Systemy informacji marketingowej T. Bowles 30 Źródła danych marketingowych 30 Dostęp i wykorzystanie informacji o rynku 37 Geodemografia i analiza rynku 40 Fuzja danych 41 Ogólne banki danych marketingowych 42
Wnioski 42
Podziękowania 43
Literatura cytowana 43
Literatura zalecana 44 2. Marketingowa baza danych D. Górski 45 Zapotrzebowanie na marketingowe bazy danych 46
Zalety systemów marketingowych 47
Dostępne systemy 47 Program gotowy czy wykonany na zamówienie? 58 Dostawcy programów 61 Użytkownicy 61 Technologia 63 Wnioski 64 Literatura cytowana 65 Literatura zalecana 65
3. Analiza otoczenia D. Brownlie 66 Powrót do podstaw 66 Funkcja analizy otoczenia 68 Definicja otoczenia rynkowego 69 Zapotrzebowanie na informację 72 Ewolucja analizy otoczenia 75 Analiza otoczenia: procedury oraz problemy 80 Wnioski 92 Literatura cytowana 92 Literatura zalecana 93 4. Analiza konkurencji J. Saunders 94 Strategia i taktyka konkurencji 95 Typ przedsiębiorstwa a styl konkurencji 101 Ocena konkurencji 104 System zbierania informacji o konkurentach 106
Wnioski 107
Literatura cytowana 108
Literatura zalecana 108 5. Otoczenie międzynarodowe S. Paliwoda 109 Angażować się czy nie? 109 Co obserwujemy na rynku międzynarodowym? 111 Ciągły rozwój 122 Planowanie globalnego rozwoju 124 Literatura cytowana 125 Literatura zalecana 126 6. Marketing bezpośredni E. Gummesson 127 Definicja marketingu bezpośredniego 127
30 typów relacji marketingu bezpośredniego 131 Marketing bezpośredni i nowoczesne przedsiębiorstwo: zarządzanie siecią 136 Zalety marketingu bezpośredniego 139 Wnioski dla planowania marketingowego 141 Czy marketing bezpośredni jest zjawiskiem nowym? 142 Literatura cytowana 143 Literatura zalecana 143 CZĘŚĆ II. ORGANIZACJA EFEKTYWNEGO MARKETINGU 145 7. Funkcja marketingu i jego organizacja M.J. Thomas 146 Czynniki determinujące strukturę organizacyjną działu marketingu 148 Rodzaje struktur organizacyjnych marketingu 151 Zarządzanie według produktów czy rynków? 154 Pytania stawiane przy organizacji działu marketingu 155 Literatura cytowana 156 Literatura zalecana 156 8. Rekrutacja — kwalifikacje i źródła M. Duffell 157 Istota działalności marketingowej 158
Pożądane cechy pracowników marketingu 163 Źródła talentów marketingowych 165
Literatura cytowana 168
Literatura zalecana 168 9. Selekcja — środki i metody M. Duffell 169 Środki rekrutacji absolwentów 170
Metody selekcji 172
Po dokonaniu selekcji 178
Literatura cytowana 179
Literatura zalecana 179 10. Kształcenie personelu D. Beasley 180 Co to jest „program rozwoju kadr"? 181 Funkcje menedżera marketingu w procesie kształcenia kadr 182 Kształcenie w czym? 183 Szkolenie 186 Literatura cytowana 189 Literatura zalecana 189 11. Zarządzanie sprzedażą M. Wilson 190 Obowiązki menedżera sprzedaży 190
W jaki sposób planować działania? 191
Organizacja personelu sprzedaży 198 W jaki sposób dokonać selekcji potencjalnych sprzedawców? 203 Jak rozwijać umiejętności zawodowe? 204 W jaki sposób motywować sprzedawców? 206 Jak kontrolować sprzedaż? 210 Rola technologii 214 Wnioski 215 Literatura zalecana 215 12. Zarządzanie marką J. Bureau 216 Marka: kształtowanie i zarządzanie 216 Potrzeba zarządzania dochodem 219 Źródła dochodów 221 Główne funkcje zarządzania dochodem 223 Zarządzanie dochodem: strategia 227 Zarządzanie dochodem: planowanie operacyjne 229 Zarządzanie marką: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość 233 Trudności związane z wdrażaniem systemu zarządzania dochodem 236 Wnioski 238 Literatura cytowana 238 Literatura zalecana 238 13. Finansowe aspekty marketingu D. Chapman 240 Cele przedsiębiorstwa 240 Zysk a wartość dodana 240 Kalkulacja kosztów i marketing 245 Cele i zakres analiz finansowych 250 Wnioski 255 Literatura cytowana 255 Literatura zalecana 256
CZĘŚĆ III. ROZWÓJ PRODUKTU 257 14. Zachowania konsumentów na rynku G.R. Foxall 258 Marketing zorientowany na konsumenta 258 Proces dokonywania zakupów 259 Poziom uczestnictwa i stopień zaangażowania 262 Zachowanie konsumenta na nowych i już ukształtowanych rynkach 266 Zachowanie nabywcy instytucjonalnego 268 Kontekst społeczny 272 Segmentacja rynku inwestycyjnego 273 Rynki jako systemy sieciowe 275 Literatura cytowana 276 Literatura zalecana 277 15. Znaczenie badań w marketingu międzynarodowym D. Martin 278 Globalizacja 279
Zmiany społeczne 280
Tendencja do indywidualizmu 280
Jakość 282 Pierwszorzędne znaczenie badań marketingowych 282
Określanie popytu i możliwości 284
Produkt 285
Dystrybucja 287 Badanie poziomu satysfakcji konsumentów 288 Kalkulacja cen 288 Promocja 289 Wnioski 291 Literatura cytowana 291 Literatura zalecana 292 16. Planowanie produktu S. Majaro 293 Różne oblicza produktu 294
Nowy wymiar produktu 295
Ocena segmentacji rynku 299 Wnioski dla struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa 302
Literatura cytowana 304
Literatura zalecana 304 17. Projektowanie produktu P. Bruce 305 Zakres rozdziału 306
Projektowanie i marketing 306 Projektowanie i struktura zarządzania przedsiębiorstwa 308 Organizacja projektowania produktów 310 Metoda projektowania 312 Wnioski 316 Literatura cytowana 317 Literatura zalecana 317 18. Opakowanie jako narzędzie marketingu B. Stewart 318 Znaczenie opakowania jako narzędzia marketingu 318
Funkcje opakowania 319 W jaki sposób można wykorzystać opakowanie? 324
Wytyczne do projektowania opakowań 326
19. Kalkulacja cen R. Morgan 338 Teoria 338 Problem producenta 341
Problemy konsumentów 344
Metody badania popytu 347
Wnioski 354
Literatura cytowana 355
Literatura zalecana 355 20. Rozwój i wprowadzanie na rynek dóbr konsumpcyjnych P. Kraushar 356 Tendencje w opracowywaniu produktów 356 Czym jest nowy produkt? 357 Rozwój produktu w skali międzynarodowej 364 Benchmarking a innowacja 367 Pomysł i jego konceptualizacja 370 Nowe produkty i handel 371 Dlaczego pojawia się tak mało nowych produktów? 372
Rozwój zewnętrzny 373 Korzyści z opracowywania nowych produktów 373
Literatura zalecana 373 21. Rozwój i wprowadzanie na rynek dóbr inwestycyjnych M.J. Baker 375 Kluczowe znaczenie innowacji 375
Przyczyny niepowodzenia produktu na rynku 377
Postawy menedżerów i opór wobec zmian 381
Identyfikacja nabywcow-innowatorów na rynku 383
Odpowiedzialność za kształtowanie nowych produktów 385
Wnioski 387
Literatura cytowana 387
Literatura zalecana 388 22. Rozwój i wprowadzanie na rynek nowych usług D. Cowell 389 Przyczyny rozwoju nowych usług 389
Strategie oferowania usług na rynku 390
Kreowanie nowych usług 391
Zakres oferowanych usług 395
Charakterystyczne cechy usług 396 Trudności związane z prowadzeniem marketingu usług 398
Wnioski 404
Literatura cytowana 404
Literatura zalecana 404 CZĘŚĆ IV. DYSTRYBUCJA 405 23. Fizyczna dystrybucja i zarządzanie logistyką M. Christopher 406 Pojęcie zarządzania logistyką 408 Koszty dystrybucji 410 Zarządzanie całością systemu 412 Rola logistyki w strategii przedsiębiorstwa 415 Literatura cytowana 418 Literatura zalecana 418
24. Handel detaliczny S. Brown 419 Handel detaliczny: definicja i zakres 421
Tendencje rozwoju handlu detalicznego 425
Marketing i handel detaliczny 431 Marketing-mix w przedsiębiorstwie handlu detalicznego 432 Rozwój w przyszłości 439 Wnioski 441 Literatura cytowana 442 Literatura zalecana 444
25. Sprzedaż bezpośrednia S. Radice 445 Sprzedaż bezpośrednia: cechy charakterystyczne 445
Monitorowanie marketingu katalogowego 450
Techniki dystrybucyjne 451 Możliwości marketingowe systemu sprzedaży „od drzwi do drzwi" 453 Wpływ sprzedaży bezpośredniej na konsumenta 455 Badania sprzedaży w systemie „od drzwi do drzwi" 456 W jaki sposób stosować marketing katalogowy? 457 Wnioski 458 Literatura cytowana 458 Literatura zalecana 458 26. Agenci B. Katz 459 Różnica między agentem a dystrybutorem 459
Zobowiązania zleceniodawcy wobec agenta 462
Zobowiązania agenta w stosunku do zleceniodawcy 463
Wybór reprezentanta firmy 465 Nawiązywanie kontaktów z nowymi przedstawicielami firm 467
Określenie potrzeb nowych agentów w zakresie szkolenia 468
Zabezpieczenie prawne zleceniodawcy i agenta 474
Dodatek: przykład umowy o pośrednictwie sprzedaży 475
Literatura zalecana 478 27. Działalność na rynkach zagranicznych K. Prescott 479 Dostępne rozwiązania 479
Dynamika obsługiwania rynku 489
Wybór najwłaściwszej strategii 493
Literatura cytowana 512
Literatura zalecana 513 CZĘŚĆ V. PRAKTYKI MARKETINGOWE 515 28. Segmentacja rynku D. Tonks 516 Metody alternatywne 517
Marketing docelowy 518
Identyfikacja 519
Ocena 529
Wdrożenie 531
Wnioski 533
Literatura zalecana 533
29. Reklama Ch. Channon 534 Reklama jako jeden z instrumentów marketingu 534 Reklama i znak firmowy 536 Reklama i wartość dodana 537 Wartość ekonomiczna i ocena rezultatów 538 Reklama i warunki konkurencji 539 Marketing a proces tworzenia reklamy 541 Cykl reklamy i zespół obsługi klienta w agencji 544 Kontrola oraz regulacje prawne reklamy 547 Literatura zalecana 551 30. Promocja sprzedaży T. Brannan 552 Rodzaje promocji 553
Każdy produkt, każdy rynek 557
Taktyczne czy strategiczne? 558
Obniżanie ryzyka 559 Opracowanie właściwej oferty promocyjnej 561
Promowanie promocji 565
Spełnienie obietnicy 566
Literatura zalecana 566 31. Reklama pocztowa D. Holder 567
Zalety 567 Co to jest reklama pocztowa? 572
Zastosowanie 572
Bazy danych 577 Kreatywność w reklamie pocztowej 577
Faza techniczna 578
Koszty 579 Rozwój i popularność 580
Kanały przekazu 581
Przyszłość 582
Literatura zalecana 583 32. Telemarketing B. Katz 584 Generowanie nowego pola działalności 585
Pisanie scenariusza 591
Obsługa klienta 597
Literatura zalecana 599 33. Franchising M. Mendelsohn 600 Tradycyjne metody dystrybucji 600
Franchising 602 Franchising jako forma współpracy w kanale dystrybucji 604 Udzielanie koncesji 606 Sposoby wykorzystania franchisingu 607 Możliwości rozwoju 607 Sporządzanie umowy 607 Literatura zalecana 608 34. Wystawy W.S. Richards 609 Wystawa jako instytucja rynkowa 609
Wybór rodzaju wystawy 612 Przygotowania do udziału w wystawie 614
Realizacja planów wystawowych 617
Udział w wystawie 620
Wymierne rezultaty udziału w wystawie 622
Wnioski 623
Literatura zalecana 624 35. Troska o klienta M.J. Thomas i W.G. Donaldson 625 Zarys koncepcji 625 Zmienne oddziałujące na poziom obsługi 628
Model systemu troski o klienta 629
Komponenty systemu troski o klienta 633
Zarządzanie systemem troski o klienta 637
Literatura cytowana 644
Literatura zalecana 645
Przekład Jacek Kardaszewski Oczywiście polecam inne moje aukcje i życzę miłych zakupów Na wszelkie pytania odpowiadam drogą e-mailową. W przypadku brania udziału w większej liczbie aukcji, po ich zakończeniu proszę skontaktować się ze mną, w celu ustalenia łącznego kosztu przesyłki. |