Red Faction: Guerrilla to gra akcji, która stanowi trzecią już odsłonę serii zapoczątkowanej w 2001 roku. Za wydanie tytułu odpowiada THQ. Produkcją natomiast zajęło się studio Volition, znane graczom nie tylko z poprzednich części cyklu, ale i z obu edycji genialnego Freespace’a czy oryginalnego w swojej brutalności Punishera.
Fabuła ponownie przenosi nas na planetę Mars. Tym razem historia toczy się pięćdziesiąt lat po wydarzeniach opowiedzianych w pierwszym Red Faction. Wcielamy się w awanturnika, który otwarcie buntuje się przeciw uciskom Earth Defense Force, wydając tym samym wyrok śmierci na siebie samego.
Jako dzielna jednostka i członek ruchu oporu zarazem, toczymy tu swego rodzaju wojnę podjazdową. Do naszych zadań należy dokładne planowanie ataków oraz szybkie podejmowanie decyzji. Co więcej, sami nierzadko jesteśmy zmuszeni używać elementów otoczenia po to, by zasłonić się przed atakami lub pozostać niezauważonym.
Potęguje to wszechobecny efekt zaszczucia. W Guerrilla właściwą akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, zza pleców naszego bohatera. Podczas rozgrywki zwiedzamy ogromny, otwarty świat mieszczący się w obrębie obcej planety. Trafiamy między innymi do opuszczonej placówki górniczej oraz głównej siedziby sił Earth Defense Force.
Jednym z kluczowych elementów trzeciego Red Faction jest system destrukcji terenu. Dzięki niemu ściany nie stanowią tu żadnej przeszkody, a niszczenie okolicy przy użyciu ładunków wybuchowych oraz narzędzi górniczych nie jest niczym niezwykłym. To on decyduje też o wyjątkowości trybu multiplayer, gdyż ten skupia się w głównej mierze na imponujących możliwościach deformowania środowiska.