Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania
Autor: Jan Banasiak
ISBN: 83-[zasłonięte]-9908-1
Wydawnictwo: Wyd. UW, Warszawa
Srtan: dobry, zakorektorowany podpis właściciela, delikatnie zniszczona okładka, w środku nieliczne podkreślenia ołównkiem
Przedmowa 5
Wstęp. Podstawy wielowymiarowej pedagogiki działania 7
I. Wiedza o reagowaniu wychowawczym w pedagogice i kształceniu pedagogów. Uwagi krytyczne, propozycje 21
1. Problematyka działalności wychowawczej i jej niedostatki w dotychczasowej pedagogice akademickiej 21
2. Sytuacyjny charakter reagowania wychowawczego. Proponowany sposób ujęcia problematyki 27
2.1. Od pielęgnacji do reakcji wychowawczej — definicja, zarys ważniejszych zagadnień 27
2.2. Pedagogiczna problematyka sytuacji wychowawczej. Propozycje terminologiczne 32
2.2.1. Sytuacja przykładowa: reakcja jako nośnik wpływu wychowawczego 32
2.2.2. Warianty reakcji: elementy projektowania wychowawczego 35
2.3. Sytuacja — reakcja — wychowanie — kształcenie pedagogów. Ramy i ograniczenia propozycji, próba syntezy 40
II. Nadrzędne wyznaczniki reagowania wychowawczego, ich podstawy pedagogiczne, psychologiczne i aksjologiczne 47
1. Rozważania wstępne. Dylematy pedagogiki naukowej a praktyka wychowawcza 47
1.1. Problematyka „pytań bez odpowiedzi” i „ukrytych założeń” 47
1.2. Zagadnienie jawności założeń w nowszych pracach pedagogicznych 53
2. Trzy strategie pedagogiczne: wychowanie kształtujące, alternatywne i poszukujące 67
3. Rozwój i zachowanie człowieka w ujęciu trzech teorii psychologicznych. Problematyka ich statusu poznawczego 72
3.1. Przykład: różnice w psychologicznej interpretacji identycznego zachowania sytuacyjnego 72
3.2. Status poznawczy teorii psychologicznej i jego przyjęte rozumienie: definicje, zastosowane kryteria 75
3.3. Matryce statusu poznawczego psychoanalizy, behawioryzmu i psychologii humanistycznej 83
4. Psychologiczne przesłanki działań wychowawczych: styl kliniczny, reaktywny i podmiotowy 89
4.1. Psychoanaliza — kliniczny styl działań wychowawczych 89
4.2. Behawioryzm — reaktywny styl działań wychowawczych 93
4.3. Psychologia humanistyczna — podmiotowy styl działań wychowawczych 99
4.4. Style oddziaływań — praktyka wychowawcza — kształcenie pedagogów 107
5. Aksjologia pedagogiczna: funkcje działań wychowawczych w „naturalnej” i „naukowej” teorii wychowania 113
III. Pedagogiczna analiza strategii wychowawczych 121
1. Wychowanie tradycyjne — strategia kształtująca. Zamknięty świat wychowania 121
1.1. Uwarunkowania i istota wychowania kształtującego, jego dwa główne systemy: Wschód — Zachód 121
1.2. Strategia kształtująca w reagowaniu wychowawczym 131
1.2.1. Dysfunkcjonalność i eufunkcjonalność strategii kształtującej w wychowaniu 131
1.2.2. Stosowanie strategii kształtującej 138
2. Wychowanie jako dialog hermeneutyczny — strategia poszukująca. Odkrywany świat wychowania 143
2.1. Hermeneutyczna refleksja w pedagogice — racjonalna krytyka koncepcji tradycyjnych 143
2.2. Strategia poszukująca a reagowanie wychowawcze 149
3. Wychowanie alternatywne — strategia otwarta. Zautonomizowany świat wychowania 156
3.1. Wychowanie jako wspólnota — analiza zjawiska. Empiryczne podstawy krytyki koncepcji tradycyjnych 156
3.2. Walka o szkołę alternatywną i nową świadomość edukacyjną w Polsce 163
3.3. Strategia otwarta w reagowaniu wychowawczym 168
Zakończenie. Nadrzędne i sytuacyjne wyznaczniki reakcji. Przykłady zastosowań w kształceniu pedagogów 177
Bibliografia 189
Indeks pojęć wyróżnionych tłustym drukiem 195
Przedmowa
W ubiegłym roku znaczny rozgłos w świecie uzyskały wyniki badań psychologicznych, potwierdzające frapujące przypuszczenie: iloraz inteligencji dziecka w znacznie mniejszym stopniu decyduje o jego życiowym powodzeniu, niż dotąd przypuszczano. Ważniejszym czynnikiem okazała się „inteligencja emocjonalna”. Nieliczne dzieci, które w wieku 4 lat potrafiły oprzeć się pokusie szybkiej gratyfikacji (zjedzenie cukierka) i odroczyć ją o kwadrans (zyskując za to dwa cukierki dodatkowe), zaznawały w wieku dorosłym więcej szacunku społecznego, szczęścia i zamożności aniżeli te, które próbie nie podołały.
Nie wiadomo jeszcze, jak czas obejdzie się z tym odkryciem, warto jednak uzmysłowić sobie, że w sytuacyjnym reagowaniu wychowawczym daje się ono wykorzystać tak, by sama reakcja stała się nośnikiem określonego wpływu wychowawczego — nauczenia dziecka odraczania przyjemności. Choć mój syn dawno już przestał być czterolatkiem, mogę zastąpić podwajanie cukierków dodatkową porcją czasu spędzanego przy komputerze. Czy tak zaplanowane reakcje wychowawcze — powtarzane w wielu stosownych epizodach sytuacyjnych — zwiększają szansę „wychowania bez porażek”? Czy będzie to wariant optymalny? Czy można opracować lepszy? Jak to robić i w jaki sposób dokonywać wyboru?
Nie są to łatwe pytania. Możliwych wyborów jest przecież wiele i wychowawcy o odmiennych orientacjach rozwiążą ten przykładowy dylemat inaczej. Oczywiste stwierdzenie, że sugerowane wyżej rozwiązanie wymaga określonej wiedzy psychologicznej, nie wystarczy. Trzeba jeszcze, ucząc pedagogiki, pokazać studentowi metodykę takiego działania, zadbać o wątki aksjologicznei wiele innych. Trzeba zarazem uczynić to w taki sposób, by nie popadł on w schematyzm i nie ograniczał się w przyszłości do tego tylko, czego go nauczono, by dalej szukał.
Te właśnie wątki staram się w książce prześledzić. Opisuję różne strategiei style pedagogicznego działania. Wprowadzam pojęcie parametrów sytuacjii między innymi od nich właśnie uzależniam wybory. Wypowiadam wojnę analizowaniu sytuacji „pustych” — takie analizy poprawnych i niepoprawnych rozwiązań zdarzają się w opracowaniach pedagogicznych.
Chciałbym z satysfakcją podkreślić, że w pracy nad książką brali także udział studenci. Mam im wiele do zawdzięczenia. Żarliwe dyskusje i wątpliwości przedstawiane w trakcie zajęć dydaktycznych, opracowywane projekty reakcji dla różnych wariantów sytuacji wychowawczych (także przez nich samych dostarczane) osiągały często poziom bardzo wysoki. Świadczą o tym przykłady cytowane w zakończeniu pracy.
Wiele też zawdzięczam panu profesorowi Lesławowi Pytce, który cierpliwie, kompetentnie i krytycznie komentował kolejne wersje maszynopisu. Ta koleżeńska pomoc w znacznym stopniu wpłynęła na ostateczną postać książki.
Pragnę także wyrazić swą wdzięczność recenzentom, którzy — uzasadniając potrzebę wydania tej książki — podkreślili, że jest ona „uargumentowaną teoretycznie koncepcją działalności wychowawczej”, wypełniającą „istotną lukę w polskim piśmiennictwie pedagogicznym” (H. Kwiatkowska) i uznali ją za „nowoczesny, bardzo dobrze instruujący studentów podręcznik”, który „nie łączy sztucznie teorii z praktyką, ale czyni z nich jedność” (J. Radziewicz). Dziękując im za te słowa uznania oraz za wnikliwe uwagi krytyczne, chciałbym podkreślić, że ten podręcznik trzeba dopiero napisać, to zaś, co prezentuję w swojej pracy, traktuję jako głos w dyskusji o kształcie i treściach takiego — pilnie nam potrzebnego — opracowania.
Kończąc chciałbym wyrazić wdzięczność wszystkim pracownikom Wydawnictw Uniwersytetu Warszawskiego, których praca miała wpływ na ostateczny kształt książki. Szczególne podziękowania składam pani redaktor Marii Romanow - Broniarek za jej kompetentne zmagania z tekstem. Kontakt z Wydawnictwami przekonał mnie o tym, że w czasach ginącej sztuki wydawania książek są jeszcze prawdziwi redaktorzy.
Warszawa, czerwiec 1996.
Autor
Gorąco zachęcam do licytacji:)