Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Reżyseria teatralna Wojciech Szulczyński

28-02-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 38.90 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715674
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 10:20:53

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 372
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2010
Oprawa: miękka, klejona



Reżyseria teatralna

Wojciech Szulczyński

Poradnik dla osób pragnących poświęcić się reżyserii w teatrze.

Szulczyński precyzyjnie a nie nachalnie ukazuje rozległość wiedzy niezbędnej w zawodzie reżysera. Pokazuje podstawowe wiadomości z filozofii, historii, kultury, szeroko pojętej sztuki, historii i teorii literatury, oczywiście teatru od antyku do współczesności (uwzględniając premierę sprzed kilku miesięcy). Charakteryzując zwięźle epoki, style gatunki, konwencje, nie traci z pola widzenia wybitnych twórców, szczególnie tych z XX wieku.

Autor jest wyjątkowo cennym, wiarygodnym, kompetentnym informatorem i doradcą. Łączy doświadczenie praktykującego reżysera z ponadćwierćwiekowym doświadczeniem pedagoga. Teatr zna nie tylko z licznych opracowań (bibliografia wykorzystanych pozycji z wielu dziedzin, m.in. teatru, zajmuje pięć stron), także z bezpośredniej obserwacji procesu twórczego najwybitniejszych a bardzo różnych indywidualności polskiego teatru (Tadeusz Kantor, Konrad Swinarski, Jerzy Jarocki) i wreszcie własnej pracy artystycznej. Encyklopedyczna wiedza niejednokrotnie bywa wspierana, uzupełniana własnymi spostrzeżeniami, przemyśleniami.
Z recenzji prof. dra hab. Jana Michalika    


Wojciech Szulczyński – reżyser, teatrolog, scenarzysta


Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, 1975.
Ukończył reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, 1978.
Stypendysta Schaubühne am Halleschen Ufer w Berlinie.
Asystent Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego i Petera Steina.

Wyreżyserował m.in.: Zamek F. Kafki (we własnej adaptacji), Życie jest snem P. Calderona de la Barca, Diabła F. Dostojewskiego (we własnej adaptacji), Sen nocy letniej W. Shakespeare’a, Księcia Homburgu H. von Kleista, Ja, Gombrowicz wg utworów W. Gombrowicza (we własnej adaptacji), Ślub W. Gombrowicza; w teatrze telewizji: Taniec śmierci A. Strindberga; w teatrach operowych: W małym dworku Bargielskiego, Gwiazdę Krauzego, Capuletti i Montecchi Belliniego; oraz filmy telewizyjne: Wyspiański – Kraków – melancholia, Ingarden, „Odpoczynanie”, „Czuję Boga, że otacza świat”.
Wykładowca na teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim od 1982; prowadzi warsztaty teatralne na temat przekładu języka dramatu na język ekspresji teatralnej oraz opcje: Warsztat reżyserski i Teatralna interpretacja dramatu. Przygotował ponad dwadzieścia pięć spektakli ze studentami UJ.
Stypendysta British Council w Wielkiej Brytanii: stypendia szekspirowskie 1979, 1987.
Autor artykułów w pismach „Student”, „Polska”, „Dialog”, „Res Publica”, „Didaskalia”, „Theatre Journal”.
W latach 1999–2004 współpracował z Swarthmore College z Filadelfii, USA.
Autor licznych scenariuszy i adaptacji teatralnych, filmowych, telewizyjnych i radiowych.


SPIS TREŚCI

Przedmowa

WSTĘP

    1. Definicje profesji
    2. Wykształcenie reżysera. Wybór tekstu
    3. Przedrozumienie

RYS HISTORYCZNY

    4. Antyk
    5. Średniowiecze
    6. Odrodzenie
    7. Barok
    8. Klasycyzm. Oświecenie
    9. Romantyzm
    10. Realizm. Naturalizm
    11. Modernizm
    12. XX wiek
    Uzupełnienia do części Rys historyczny

ZAGADNIENIA PRAKTYCZNE

    13. Praca z aktorem nad rolą
    14. Obsada
    15. Pierwsza próba
    16. Próby analityczne (interpretacja poszczególnych scen)
    17. Próby analityczne (narracja sceniczna)
    18. Próby analityczne (analiza postaci)
    19. Budowa sytuacji scenicznej (przestrzeń)
    20. Budowa sytuacji scenicznej (relacje między postaciami)
    21. Budowa sytuacji scenicznej (konflikt, analiza postaci poprzez podtekst)
    22. Sceny zbiorowe
    23. Próby generalne
    24. Scenografia
    25. Muzyka
    26. Kompozycja i rytm przedstawienia
    Uzupełnienia do rozdziału Kompozycja i rytm przedstawienia

Podsumowanie
Bibliografia
Życiorys autora
Summary
Indeks nazwisk