Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

RARYTAS! CHINA ROT 1911-17 SCHOENWALD SERWIS 10OS.

19-05-2012, 11:39
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 220 zł     
Użytkownik mieszkiel
numer aukcji: 2336285000
Miejscowość Zielona Góra
Wyświetleń: 424   
Koniec: 19-05-2012 23:33:55
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

SECESJA CUDOWNY CHINA ROT SERWIS DO KAWY NA 10 OSÓB!!! Z DOSKONAŁEJ FABRYKI SCHONWALD

 

Pierwsza sygnatura z jodełką z lat 1[zasłonięte]911-19 – ale ponieważ serwis jest złocony możemy z dużym prawdopodobieństwem założyć, że ominął go kryzys i pochodzi ze wspaniałej epoki przed rewolucjami i wojnami-  czyli przed 1917… W 1911 – po raz pierwszy użyto samolotu do przewożenia poczty- skradziono mona Lisę z Luwru- Maria Curie Skłodowska otrzymuje Nagrodę Nobla z chemii –a w Niemczech panuje cesarz Wilhelm II Hohenzollern. Rok później tonie Titanic…. Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że na wyposażeniu restauracji tego liniowca była podobnej klasy porcelana.

Porcelana jest bardzo droga- ale bogacąca się warstwa średnia coraz chętnie jada na serwisach z porcelany- korzystając z luksusu dostępnego  do tej pory wyłącznie dla arystokracji… mała fabryczka pana Mullera produkująca porcelanę hotelową  w tym czasie jest już sporą fabryka- zatrudnia ponad 340 osób w 1898r.!!!-startuje w zawodach na najpiękniejsza kopię porcelany z pałacu cesarza Chin – i produkuje nasz serwis, który przedstawia ogród cesarski… dekoracja nazywa się China rot- i nawiązuje do najdroższej chińskiej porcelany. Barwa czerwona zastrzeżona była wyłącznie na dwór cesarski i otrzymywano ją ze sproszkowanych korali. Na bardzo ładnej cienkościennej porcelanie- zgodnie z najnowsza modą- naniesiono stylizowaną dekorację nawiązująca do słynnych dekoracji chińskich- jednak można zauważyć wpływ epoki- donica w której rośnie chińska róża- hibiskus 0 stoi na lwich nóżkach – a jej ścianki pokrywają secesyjne reliefy – waza z gałązką hibiskusa – jest juz bardziej tradycyjna- bordiura pokryta jest ornamentem- koronka złożona z kampanuli zawijasów i medalionów z kwiatami hibiskusa- na starej chińskiej porcelanie była malowana ręcznie- tu już mamy do czynienia z emalią nanoszoną przy pomocy specjalnych kalek. Ciekawostka jest obecność chryzantemy pierzastej w donicy obok hibiskusa… Chryzantema pojawiła się w Holandii w 1676r- a pierwsza wzmianka w Polsce- 1887roku… zatem była to wielka rzadkość….

Piękne złocenia pokryły się cudowna patyną starego złota- a kolor złocenia świadczy o tym, że użyto złota wysokiej próby/ najczęściej 22k/. Obecność złoceń świadczy o tym, że nasza porcelana pochodzi sprzed 1917r. Ponieważ złocenia pojawiają się z obu stron rączki uchwytu i są dość grube- dzięki czemu nie są prawie wcale poprzecierane- możemy stwierdzić, że była to porcelana dla ekskluzywnej bogatej klienteli. Świadczy także o tym sygnowanie złotem numeryczne dzbanka…

 Secesja – w najpiękniejszym wydaniu. Osobiście bardzo podoba mi się kolor dekoracji karminowy  przechodzący w jasno bordowy z nutką różu… jest inny niż w pięknej, ale dużo popularniejszej bardziej różowej cennej porcelanie Tuppacka z tego okresu – i zupełnie inny niż w serwisach China rot produkowanych np. przez Seltmann w latach 60tych.

Porcelana zachowała się w znakomitym stanie. W tym czasie nie potrafiono produkować porcelany w idealnie sterylnych warunkach i gdzie niegdzie trafimy na czarny punkcik pod szkliwem/ziarenko piasku/- albo mała dziurkę szkliwa… tak właśnie wygląda porcelana, która ma więcej niż 100 lat. Serwis był na 12 osób- i tyle zachowało się talerzyków i podstawków- niestety mamy tylko 10 filiżanek… nie uchowała się oryginalna cukierniczka- zastąpiłem ją pasującą kolorystycznie piękną cukierniczką Ilmenau Graf von Henneberg.  Za to dzbanek i mlecznik SA w idealnym stanie… dzbanek wysoki – tego typu dzbanki parzą doskonałą kawę  w wysokim słupie wrzątku…

Serwis otrzymałem do sprzedania od starszej Pani… razem z cudowna owalną misą na owoce z tego samego okresu stara Bohemia –i współczesną- ale świetnie pasującą kolorystycznie paterką Wawel.

Razem mamy cudowny secesyjny serwis – który wysłuchał przez ostatnie 100 lat wielu historii przy kawie… szkoda, że nie może nam ich opowiedzieć. Mam nadzieję, że znajdzie przyjazny bezpieczny kredens i nadal będzie słuchał kawowych ploteczek.

W skład serwisu wchodzą:

1.      Dzbanek Schoenwald 1,5l z piękną najbogatszą dekoracją z charakterystycznymi kaskadami kwiatów wysokość  22,5 cm średnica 11 cm  od dzióbka do ucha 22 cm- stan super!

2.      Cukiernica Graf von Henneberg- powojenna- bardzo ładna bordowa róża – w otoczeniu złotych listków i złotych niezapominajek- ścianki z delikatnym reliefem. Cudowne złocenie brzegów grzybka uchwytu i kołnierza – stan idealny  wysokość 9 cm średnica 9,5 cm

3.      12 podstawków pod filiżankę Schoenwald średnica 14,6 cm – niektóre idealne- kilka z mocniej wytartym złoceniem wewnątrz podstawka- wytarte od filiżanki

4.      12 talerzyków deserowych Schoenwald  średnica 17,7 cm – zachowane Wymiary chińskiego oryginału. „Normalne” talerzyki deserowe mają 19 cm – jeden zauważyłem z odpryskiem

5.      Piękna duża patera  Wawel ośmiokątna- pasuje kolorystycznie- duża na ciasto pokrojone- ale i babka piaskowa lub mały tort z powodzeniem się zmieści średnica 30,7 cm– od ucha do ucha 27,3 cm

6.      Cudowna duża owalna misa na owoce Moritz Zdekauer Altrohau –z lat 20tych  z przepięknie formowany wysoki 3,5 cm kołnierz- jak pomarszczona koronkowa serweta…. Niezwykle piękna biała delikatna porcelana z zieloną lamówką / minimalny odprysk lamówki/ szerokość 22,7 cm  30,7 cm długość 33,5 cm

7.      Bulionówka ze Szkocji –pasuje kolorystycznie- i będzie z czego zjeść zupe mleczna na śniadanie… wysokość 5,3 cm średnica 12 cm od ucha do ucha 17 cm- fason Loch Duich

8.      10 filiżanek Schoenwald wysokość 5,3 cm średnica 7,8 cm od ucha d0 brzegu pucharu 10,1 cm

9.      Mlecznik 0,5l- duży piękny w idealnym stanie-z ciekawa dekoracja- kosz piwonii - – wysokość 12,3 cm średnica 7,5 cm od ucha do dzióbka 12,6

Razem 40 elementów!!! – wystarczy dokupić dwie filiżanki…

Prawdziwy rarytas!!! Polecam gorąco- 100 letnie secesyjne serwisy na 10 osób tak piękne jak ten nie trafiają się często…

 

 

Historie
Schönwald: für viele, vor allem Nichtporzelliner, ein zwar romantischer, wohlklingender, aber unbekannter Name. Für die Fachleute und viele Tausende von Kunden in der Ganzen Welt ein wohlbekannter Name: Schönwald/ Oberfranken, Sitz der Porzellanfabrik Schönwald, Spezialfabrik für Hotelporzellan. Maß für gutes Porzellan. Seit 1879.

Die Anfänge der Porzellanfabrik
Als Johann Nicol Müller im Jahre 1879 in Schönwald seine Porzellanfabrik gründete, bedeutete dies einen Aufschwung für den ganzen Ort. Aber warum gerade Schönwald? Weil Schönwald alles bot, was man zur Porzellanherstellung benötigte: Energie (Holz) in den Wäldern, Rohstoffe (Kaolin, Feldspat, Quarz) im Boden. Und genügend Arbeitskräfte wohnten im Ort.
Der Erfolg des Qualitäts-Müllers
Der hohe Qualitätsanspruch des Firmengründers führte zu seinem Beinamen: Qualitäts-Müller. Das Werk entwickelte sich prächtig; bald werden die nächsten Werkshallen gebaut, neue Brennöfen angeschafft und weitere Mitarbeiter angestellt. So ist im Jahre 1898 die Belegschaft bereits auf 340 angewachsen. Im gleichen Jahr wird der Betrieb in die Aktiengesellschaft "Porzellanfabrik Schönwald" umgewandelt.

Schönwald – Spezialist für Hotelporzellan
Schon gegen Ende des 19. Jahrhunderts entdeckte Schönwald das Gastronomieporzellan als lohnendes Geschäftsfeld. Wurde bis dahin Hotelporzellan sehr dickwandig gefertigt, was es recht unförmig aussehen ließ, ging Schönwald andere Wege: Nur bestimmte „Problemzonen“ des Geschirrs (z.B. Henkel) wurden verstärkt.

So waren nicht nur die neu entwickelten Formen revolutionär, sondern auch die Philosophie. Schönwald kreierte erstmals zusammen mit Dr. Hermann Gretsch Hotelporzellan, das sich in seiner überzeugenden Eleganz jederzeit mit feinem Haushaltsporzellan messen konnte. Der Gebrauchsgegenstand Hotelporzellan wurde veredelt und zum Mittelpunkt gepflegter Tischkultur in Gasthöfen, Restaurants und Hotels erhoben.

Dieser Philosophie ist SCHÖNWALD bis heute treu. Hotelporzellan muss funktionell sein und den speziellen Qualitätsanforderungen der Gastronomie und Gemeinschafts-
verpflegung in jeder Hinsicht genügen. Der perfekte Auftritt auf den Tischen der unterschiedlichen Restauranttypen ist jedoch mindestens ebenso wichtig.

So hat sich die Porzellanfabrik Schönwald mit seinen heute 650 Mitarbeitern zu einem der renommiertesten Hersteller der Welt entwickelt, der auf vielen internationalen Märkten präsent und als kreativer Partner der Gastronomie, Hotellerie und Gemeinschaftsverpflegung anerkannt ist.

Das Schönwald-Gütesiegel „Echtes Markenporzellan“ gilt auf allen Kontinenten als Garant für Professionalität, beste Material-, Verarbeitungs- und Designqualität.

History

Schönwald makes professional porcelain history

1879

Johann Nicol Müller converts his saw mill in Schönwald into a porcelain factory – the two-kiln Schönwald Porcelain Factory is born.

 1885- 1896

seven further kilns are built. The workforce grows to 340 employees.

 1888

Development of shape “Neukonisch”, individual pieces of which are still in our range.

1891

The Johann Nicol Müller company becomes a General Partnership (OHG) and is registered in

1894 as a Limited Partnership (KG).

 1896

Death of the company founder. The company is taken over by his sons, Friedrich and Michael Müller.

1898

The company is converted to the “Aktiengesellschaft Porzellanfabrik Schönwald” (public limited company). Michael Müller departs in 1898, Friedrich Müller in 1904.

1927

Porzellanfabrik Schönwald AG is acquired by Porzellanfabrik Kahla/Thüringen, and continues to operate under the name of “Porzellanfabrik Schönwald, Zweigniederlassung (subsidiary of) der Porzellanfabrik Kahla”.

1936

Dr. Hermann Gretsch designs the hotel tableware Shape 98. For the first time in the history of porcelain, a full range of hotel tableware in a single service is launched on the market. This shape remains an important element of the product portfolio.

1940

Shape 98 is internationally recognised, receiving the Gold Medal at the 7th Milan Triennale.

1949

After Germany’s separation, the Kahla porcelain factory’s head office is moved to Schönwald.

1957

Schönwald’s Shape 511, which was designed by Heinrich Löffelhardt, wins the Gold Medal at the 11th Milan Triennale.

 1959

Far-reaching modifications are made to the production facilities. Firing operations in the round kilns are abandoned and white porcelain manufacture is brought together in a single facility. The porcelain is now fired in three modern tunnel kilns.

1961

Shape 498 is awarded the “Premio Internazionale Vicenza”.

1970

Commissioning of the world’s first cup assembly line with integrated fast firing kiln for hotel porcelain.

1972

Merger with Hutschenreuther AG.

1973

Schönwald systemised tableware, Shape 2298, designed by Hans Theodor Baumann, is awarded the “Bundespreis Gute Form 73”, a West German design award.

1976

Schönwald porcelain is on board Lufthansa aircraft for the first time.

The newly built factory, which finally merges the previously separate production facilities, starts operations as one of the most modern and flexible porcelain factories in the world.

1986

Launch of the Demo Project, which uses groundbreaking new manufacturing technology for producing plates: A single-firing production process is linked with a logistically automated production workflow.

1987

With Donna, Schönwald introduces the first hotel porcelain designed by a woman – Ulrike Umlauf-Orrom. It has become one of the world's most successful porcelain shapes.

Schönwald adds hotel glass to its portfolio.

1992

The production area is further enlarged in the area of white porcelain manufacturing and decoration.

1998

Hutschenreuther AG changes its name to BHS tabletop AG, after selling its “household” brands.

2000

With the introduction of Adam D. Tihany’s PREMIERE shape, Schönwald for the first time presents a hotel porcelain concept in which porcelain, glass and stainless steel are coordinated with each other. The service receives both the iF design award and the red dot award.

Opening of a second showroom in Raunheim near Frankfurt.

2001

After making a double-digit million investment in BHS’s production facilities and undertaking a simultaneous segmentation, Schönwald’s products are now manufactured in one of the world’s most modern production facilities for hard porcelain.

2002

Commissioning of the new ultra-modern and highly automated Decoration and Logistics Centre.

The buffet collection Event, designed by Carsten Gollnick, receives the red dot award for outstanding design quality.

2003

With Generation, Schönwald launches a world innovation: the first ever cream-coloured hard porcelain (Duracream®).

Opening of a further showroom in Chemnitz.

2004

125 years of looking forward: Schönwald celebrates its 125th anniversary.

2006

The Signature Collection wins the if product design award.

2007

Schönwald’s show room is redesigned.

2008

The WellCome Collection wins the red dot award.

2009

Schönwald acquires a new fast-firing kiln with the latest energy efficient firing technology.

2010

Schönwald launches its collaboration with the well known glass manufacturer Axum Bohemia, and takes over the global sale of Axum glass products for the hospitality industry.

Installation of a new high-performance glazing facility on which processing of extra-large items can be automated.

2011

The Grace Collection receives the if product design award.