RailWorks 2 to kontynuacja nieoficjalnego następcy uznanego przez graczy Rail Simulatora, stworzona po raz kolejny przez entuzjastów kolei zrzeszonych pod szyldem Rail Simulator Developments. Produkcja umożliwia graczom wcielenie się w twórcę i zarządcę wirtualnych linii kolejowych.
W RailWorks 2 zawartych zostało osiem podstawowych tras, w tym pięć wzorowanych na połączeniach istniejących w rzeczywistości (Bath-Templecombe, Oxford-Paddington, York-Newcastle, Hagen-Siegen oraz kalifornijska Cajon Pass) oraz trzy fikcyjne (trasa dla pociągów towarowych w Wielkiej Brytanii, odcinek dookoła Denver w stanie Kolorado oraz trasa widokowa umieszczona w górzystych regionach na północy Europy).
To właśnie na nich gracz rozgrywa około 50 scenariuszy, składających się na główny tryb zabawy (Career System). Znajdzie się wśród nich m.in. próba pokonania przełęczy górskiej składem towarowym ważącym 10 tysięcy ton, uratowanie pasażerów przed potężną burzą śnieżną, a także zachowanie zimnej krwi podczas kontrolowania ekspresu pędzącego trasą z prędkością 125 mil na godzinę. Swoje poczynania gracz obserwuje z wielu predefiniowanych ustawień kamery.
Jednak główną atrakcją w RailWorks 2 jest przede wszystkim imponujący edytor, pozwalający nie tylko ingerować w kształt istniejących tras, ale również tworzyć zupełnie nowe. W tym drugim przypadku gracz może wybrać nie tylko takie elementy, jak rodzaj terenu, jego ukształtowanie lub też długość trasy, ale też zdecydować o otoczeniu oraz obiektach, jakie będą mijać składy. Edytor pozwala dzielić się graczom powstałymi w nim trasami, co ma niebagatelny wpływ na rozwój społeczności zrzeszonej wokół gry.