Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

RADIOOPERATOR W RADIOWEJ SŁUŻBIE LOTNICZEJ EGZAMIN

07-02-2014, 20:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3922129505
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 19   
Koniec: 07-02-2014 19:45:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

MATERÎAty do EqZAMilNU NA ŚwiAdECTWO RACJiOOpERATORA
RADIOOPERATOR
w R/vdiowEJ Służbie Lotniczej
PAŃSTWOWA AGENCJA RADIOKOMUNIKACYJNA




Spis treści

Wstęp.....................................................................................................................................9
1. Regulamin radiokomunikacyjny
1.1. Podstawowe regulacje prawne...............................................................................13
1.2. Światowa tabela przeznaczeń częstotliwości.........................................................15
1.3. Krajowa tabela przeznaczeń częstotliwości............................................................17
1.4. Służby i stacje radiokomunikacyjne........................................................................19
1.5. Częstotliwości przeznaczone dla służby lotniczej..................................................22
1.6. Inne regulacje prawne.............................................................................................25
2. Korespondencja radiotelefoniczna
2.1. Telekomunikacyjna stużba lotnicza.........................................................................27
2.2. Stacje lotnicze..........................................................................................................28
2.3. Rodzaje łączności....................................................................................................28
2.4. Częstotliwości..........................................................................................................29
2.5. Meldunek pozycyjny, NOTAM..................................................................................29
2.6. Transmisje niedozwolone i zakłócenia....................................................................30
2.7. System czasu i rejestracja korespondencji............................................................30
2.8. Nawiązanie łączności ..............................................................................................31
2.9. Stosowanie kodów i skrótów...................................................................................32
2.10. Rodzaje depesz i kolejność pierwszeństwa.........................................................32
2.11. Częstotliwości radiowe w niebezpieczeństwie.....................................................34
2.12. Zagadnienia łączności radiotelefonicznej.............................................................34
2.13. Sposób nadawania................................................................................................38
2.14. Frazeologia lotnicza...............................................................................................39
2.15. Znaki wywoławcze stacji lotniczych......................................................................40
2.16. Procedury radiotelefoniczne.................................................................................42
2.17. Procedury kontroli radiostacji................................................................................43
2.18. Wymiana korespondencji radiotelefonicznej........................................................44
2.19. Wykorzystywanie częstotliwości...........................................................................46
2.20. Utrata łączności.....................................................................................................47
2.21. Łączność radiotelefoniczna w niebezpieczeństwie..............................................49
2.22. Łączność radiotelefoniczna w sytuacjach naglących...........................................51
2.23. Służba radionawigacyjna......................................................................................52
2.24. Stużba rozgłaszania..............................................................................................53
3. Zasady radiotelefonii
3.1. Dekalog radiotelefonisty..........................................................................................55
3.2. System łączności lotniczej......................................................................................56
3.3. Selekcja kanałów łączności.....................................................................................61
3.4. Podstawowe parametry lotniczych urządzeń radiokomunikacyjnych...................63
3.4.1 .Zakresy częstotliwości...................................................................................63
3.4.2. Stabilność częstotliwości..............................................................................64
3.4.3. Moc w antenie...............................................................................................65
3.4.4. Rodzaje emisji...............................................................................................65
3.4.5. Czułość odbiornika.......................................................................................67
3.4.6. Szerokość pasma przepuszczania odbiornika............................................67
3.4.7. Niezawodność..............................................................................................68
3.5. Uproszczony schemat blokowy nadajnika radiokomunikacyjnego.......................73
3.6. Propagacja fal radiowych........................................................................................75
3.6.1. Wpływ ziemi..................................................................................................75
3.6.2. Wpływ jonosfery............................................................................................75
3.6.3. Rozchodzenie się fal w zależności od zakresu częstotliwości....................76
3.7. Uproszczony schemat blokowy odbiornika radiokomunikacyjnego.....................78
3.8. Zasady nadawania i odbioru jednowstęgowego
(SSB-Single Side Band)..................................................................................81
3.8.1. Formowanie sygnału jednowstęgowego.....................................................82
3.8.2. Odbiór emisji SSB.........................................................................................82
3.9. SELCAL....................................................................................................................84
4. Radiokomunikacyjne urządzenia lotnicze
4.1. Radionawigacyjne urządzenia i systemy lotnicze..................................................87
4.1.1. Radiolatarnie NDB........................................................................................87
4.1.2. Systemy VOR, DME......................................................................................88
4.1.3. Systemy precyzyjnego lądowania ILS, MLS................................................89
4.1.4. Satelitarne systemy nawigacyjne.................................................................91
4.2. Urządzenia radiolokacyjne......................................................................................92
4.2.1. Radar pierwotny ASR, radar precyzyjnego podejścia PAR.........................92
4.2.2. Radar wtórny SSR - transponder pokładowy...............................................92
4.3. Radiowe systemy transmisji danych.......................................................................94
4.4. Radiowe systemy transmisji głosowej HF, VHF, UHF.............................................95
4.5. Wymagania w zakresie projektowania systemów łączności VHF..........................96
4.6. Ogólna budowa, zasada działania i obsługa radiostacji lotniczej.........................98
4.7. Parametry techniczne i obsługa radiostacji produkcji polskiej............................102
4.8. Parametry techniczne i obsługa wybranych typów radiostacji,
będących na wyposażeniu lotnictwa w Polsce............................................112
4.9. Eksploatacja źródeł zasilania................................................................................117
4.10. Kontrole urządzeń i systemów radiokomunikacji lotniczej.................................118




Wstęp

Gdy po zakończeniu pierwszej wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości zaczęto od podstaw tworzyć polskie lotnictwo cywilne i wojskowe, nikt nie przypuszczał, jaką w przyszłości rolę odgrywać będzie radiokomunikacja lotnicza. W tych pionierskich czasach obowiązkowym członkiem załogi samolotu był nawigator, którego narzędziami była mapa, busola i własne oko. Nie latano w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych, zaś najpewniejszym sposobem dotarcia na przykład z Warszawy do Białegostoku był lot na małej wysokości wzdłuż toru kolejowego i kolejne odczytywanie nazw na budynkach mijanych stacji.
Pod koniec lat trzydziestych pojawiły się pierwsze radiostacje pokładowe i naziemne - w eksploatowanych przez PLL LOT nowoczesnych wówczas samolotach pasażerskich Lockheed Electra i w dumie polskiego przemysłu lotniczego - samolotach wojskowych PZL-11, Karaś i bombowcach Łoś. Te znakomite konstrukcje i brawura polskich pilotów wojskowych nie zapobiegły niestety w roku 1939 przewadze nad polskim niebem lotnictwa niemieckiego, a później sowieckiego.
Lata drugiej wojny światowej to okres gwałtownego rozwoju i znaczenia technik radiokomunikacyjnych, przede wszystkim w lotnictwie wojskowym. W powszechnym użyciu były radiostacje korespondencyjne (oczywiście z lampami elektronowymi), systemy radionawigacyjne dalekiego zasięgu i ścieżki schodzenia, a także kodowe systemy rozpoznawania samolotów „Friend or Foe" (Przyjaciel czy Wróg). Walczące ze sobą strony prześcigały się w opracowywaniu i wprowadzaniu coraz to nowocześniejszych systemów radiokomunikacyjnych i walki elektronicznej, łącznie z zagłuszaniem nieprzyjacielskich transmisji. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Wielkiej Brytanii i Rzeszy Niemieckiej opracowano i ciągle udoskonalano pierwsze, prymitywne początkowo systemy radiolokacyjne, nazwane później radarami od angielskiego terminu RAdio Detection And Ranging (radiowe wykrywanie i namierzanie). Umieszczone w roku 1940 wzdtuż brzegów Kanału Angielskiego brytyjskie stacje radiolokacyjne, nie docenione przez Niemców, walnie przyczyniły się do zwycięstwa sprzymierzonych w lotniczej Bitwie o Brytanię, a także w późniejszym okresie wojny. Również Niemcy stosowali na pokładach swych messerschmidtów i dornierów urządzenia radiolokacyjne. Autor niniejszych słów, podówczas uczeń szkolny, nabył w końcu lat czterdziestych na warszawskim bazarze częściowo zdemontowany niemiecki radar lotniczy z 8-centymetrową lampą kineskopowa, które to urządzenie posłużyło później do zbudowania jednego z pierwszych w Warszawie odbiorników telewizyjnych.
Po drugiej wojnie światowej nastąpił burzliwy rozwój lotniczych systemów radiokomunikacyjnych, trwający do dnia dzisiejszego. Na pokłady samolotów, na lotniska i do ośrodków kontroli ruchu lotniczego wkroczyła automatyzacja, komputeryzacja i techniki satelitarne. Od wielu już lat na pokładach samolotów komunikacyjnych nie ma
stanowiska radiooperatora - jego zadania przejęty komputery pokładowe. Współczesne statki powietrzne są nasycone systemami radiokomunikacyjnymi, wspominając tylko urządzenia łączności radiotelefonicznej i transmisji danych, urządzenia radionawigacyjne, radiolokacyjne i inne.
Systemy radiokomunikacyjne stały się podstawowymi środkami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Zaniedbanie ich wykorzystania i przestrzegania obowiązujących procedur wielokrotnie byto w przeszłości przyczyną tragicznych katastrof lotniczych. Przytoczmy tu zderzenie w dniu 27 marca 1977 roku na pasie startowym lotniska Los Rodeos na wyspie Teneryfa dwóch samolotów Boeing 747 linii KLM i Pan American, w wyniku którego śmierć poniosły 583 osoby. Powodem było błędne zrozumienie przez kapitana samolotu KLM informacji o warunkach meteo (gęsta mgta) i polecenia kołowania na miejsce oczekiwania, jako zezwolenia na start. Kolejnym przykładem jest katastrofa w dniu 25 stycznia 1990 roku na podejściu do lotniska JFK w Nowym Jorku samolotu Boeing 707 kolumbijskich linii lotniczych. Wykonując kolejne podejście do lądowania, kapitan samolotu powiadamia! w sposób nieregulaminowy (językiem opisowym) kontrolę lotniska JFK o kończącym się paliwie, co nie zostało właściwie zrozumiane i samolot nie uzyskał pierwszeństwa w kolejce do lądowania. Wkrótce potem z braku paliwa stanęty dwa silniki samolotu, który rozbit się powodując śmierć
73 osób.
Dlatego też międzynarodowe i krajowe przepisy lotnicze i radiokomunikacyjne wymagają, aby każda osoba ubiegająca się o licencję pilota uzyskiwała świadectwo radiooperatora w służbie lotniczej. Warunki uzyskania takiego świadectwa i wymogi egzaminacyjne reguluje Regulamin Radiokomunikacyjny Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (International Telecommunication Union), a w Polsce - odpowiednie rozporządzenie ministra właściwego do spraw łączności. Od dnia 1 stycznia 2001 roku egzaminy przeprowadza i świadectwa wydaje Urząd Regulacji Telekomunikacji (poprzednio było to zadanie Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej). Świadectwa radiooperatora są wydawane w kilku klasach, zależnie od rodzaju służby lotniczej, wieku kandydata itp.
Niniejsze opracowanie jest przeznaczone przede wszystkim dla osób przystępujących do egzaminu państwowego na świadectwo radiooperatora w radiowej służbie lotniczej, ale powinni z niego korzystać również początkujący, jak też doświadczeni piloci - kapitanowie statków powietrznych, poczynając od pilotów sportowych aż do kapitanów samolotów komunikacyjnych i kontrolerów ruchu lotniczego - jako przypomnienie nabytych uprzednio wiadomości.
Autorami opracowania są długoletni, doświadczeni specjaliści w dziedzinie radiokomunikacji lotniczej i bezpieczeństwa ruchu lotniczego - inżynierowie Tadeusz Bu-czyłko, Grzegorz Pachniewski, Włodzimierz Salwa i Andrzej Sukiennik, pod ogólnym kierunkiem wicedyrektora Departamentu Zarządzania Częstotliwościami Radiowymi
Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej mgr. inż. Ryszarda Wiśniowskiego. Czytelnikom niniejszej książeczki życzymy pomyślnego złożenia egzaminu i uzyskania świadectwa radiooperatora, a w przyszłości - ciągłego doskonalenia wiedzy na temat radiokomunikacji i bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

Mgr inż. Krzysztof Słomczyński
zastępca prezesa Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej
Warszawa, październik 2000 r.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.