SPOŁECZNE NASTĘPSTWA RACJONALIZACJI RELIGII
ZBIGNIEW DROZDOWICZ
STRON: 166
FORMAT: B5
Inspiracją do podjęcia tytułowego problemu jest Weberowska teza, że ten typ racjonalizacji religii,
który proponowali znaczący intelektualiści swoich czasów, skazywał ich na marginalizację społeczną.
Teza ta jest – moim zdaniem – zbyt daleko idącym uproszczeniem związku między dokonywaną przez
intelektualistów racjonalizacją religii i ich sytuacją społeczną. W przeszłości zdarzało się, że ceną za
to była ich marginalizacja społeczna. Bywało jednak i tak, że marginalizowani w jednych okoliczno-
ściach historyczno-społecznych stawali się intelektualnymi dominatorami w innych.
W Weberowskim ujęciu opozycji racjonalność – irracjonalność można znaleźć pewne skazy, zwłaszcza
gdy przyłoży się do niego wzorzec racjonalności stosowany przez Karla R. Poppera. W takiej perspektywie
ujęcie to zdaje się posiadać znamiona proroctwa historycznego – z jednej strony opiera się na w gruncie
rzeczy irracjonalnej wierze w rozum zbiorowy (społeczny), z drugiej natomiast kwestionuje tę wiarę. Do
listy wielkich historycystów, którym Popper zarzuca m.in. popadnięcie w paradoks wielkiego „kłamcy”,
być może należałoby dopisać Maxa Weber i niejednego ze współczesnych weberystów.
Prof. dr hab. Zbigniew Drozdowicz
SPIS TREŚCI:
WproWadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
C z ę ś ć p i e r w s z a
Racjonalizacja religii i marginalizacja społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1 . Tradycje starożytne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2 . Tradycje odrodzeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
3. Tradycje nowożytne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
C z ę ś ć d r u g a
Racjonalizacja religii i dominacja społeczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
1. Tradycje starożytne i średniowieczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
2 . Tradycje odrodzeniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3. Tradycje nowożytne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
D o d a t e k
Różnice między racjonalnością a irracjonalnością religii . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
BiBliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163