Druga część dynamicznej gry akcji/FPS zrealizowanej przez studio id Software. Jako elitarny marines walczymy z wrogą ludzkości biomechaniczną cywilizacją obcych zwanych Stroggami. Autorzy ponownie przygotowali rozbudowany i niezmiernie miodny tryb multiplayer. W przeciwieństwie do pierwszej części nie odbyło to się jednak kosztem kampanii dla pojedynczego gracza.
Pierwsza część serii Quake, wydana w 1996 roku, stanowiła zlepek luźnych pomysłów i praktycznie pozbawiona była fabuły. Mimo to odniosła spory sukces kasowy, a studio id Software niemal natychmiast rozpoczęło prace nad nowym projektem. Quake II nie stanowi jednak klasycznej kontynuacji. Twórcy gry „zapożyczyli” nazwę z uwagi na trudności z rejestracją innego tytułu. Fanom Quake to zupełnie nie przeszkadzało, bo w efekcie otrzymali jeszcze lepszą i bardziej dopracowaną grę.
Akcja Q2 rozgrywa się w bliżej nieokreślonej, dalekiej przyszłości. Ludzkość nawiązała kontakt z technologicznie zaawansowną, biomechaniczną cywilizacją obcych zwanych Stroggami. Początkowo obie rasy żyły w pokojowej koegzystencji. Sytuacja uległa zmianie, gdy wyszło na jaw, że Stroggowie planują podbój Ziemi. Uprzedzając ruch przeciwnika ludzie przygotowali desperacki atak. Elitarna jednostka kosmicznych marines wysłana na ojczystą planetę Stroggów została jednak rozbita. Większość żołnierzy zginęła, a nieliczni trafili do niewoli. Tylko jeden członek oddziału zdołał wymknąć się wrogom. Od jego poczynań zależy powodzenie operacji „Overlord” i uratowanie Ziemi.
Jak łatwo się domyślić, w rolę komandosa o nazwisku Bitterman, ostatniej nadziei ludzi, wciela się gracz. Musi on przebić się przez zastępy Stroggów i zgładzić ich przywódcę – Makrona.
Rozgrywka w Quake II cechuje się przede wszystkim dużą dynamiką. W przeciwieństwie do pierwszej odsłony serii twórcy gry zdecydowali się wprowadzić szereg misji, które stanowią podstawę zabawy w trybie solowym.
O ile system sterowania w obu grach jest bardzo podobny, o tyle arsenał w Q2 przeszedł spore zmiany. Z oryginalnego Quake ostały się tylko: shotgun, super shotgun, granatnik i wyrzutnia rakiet. Niektóre rodzaje uzbrojenia (jak np. topór czy pistolet na gwoździe) zastąpione zostały bardziej futurystycznym orężem w postaci blastera, hyperblastera, railguna, karabinu maszynowego, miniguna i zapożyczonego z serii Doom BFG 10K.
Poszczególne poziomy w Quake II są znacznie bardziej rozbudowane i utrzymane w zupełnie innej stylistyce. Zamiast mrocznych lochów i jaskiń z piekielnych, równoległych wymiarów, gracze przemierzają futurystyczne militarne bazy, magazyny i fabryki, a na ich drodze stają hordy różnego rodzaju cyborgów.
Tryb multiplayer bazuje na rozwiązaniach znanych z Quake. Wśród dostępnych opcji rozgrywki wieloosobowej znaleźć można m.in. free-for-all deathmatch, jeden na jednego oraz capture the flag. W misje z trybu solowego można też zagrać z drugim graczem na zasadzie kooperacji.
W chwili premiery Quake II uznawano za majstersztyk pod względem oprawy wizualnej. Zastosowany silnik graficzny pozwalał w pełni wykorzystać możliwości ówczesnych kart graficznych, co miało przełożenie zarówno na jakość tekstur jak i płynność animacji. Dość powiedzieć, że w oparciu o ten sam engine powstało kilkanaście innych gier zrealizowanych przez różnych deweloperów. Ścieżka dźwiękowa Q2 to dzieło Sonic Mayhem i Billa Browna.
Poza trzema oficjalnymi dodatkami The Reckoning, Ground Zero i Netpack I: Extremities gra doczekała się także dwóch nieoficjalnych – Juggernaut (Canopy Games, 1998) i Zaero (Team Evolve, 1998) oraz trzech dużych modów stworzonych przez fanów: Action Quake 2, Rocket Arena i Weapons Factory.
Soldier of Fortune
Ociekająca dużą ilością krwi, zrealizowana z rozmachem gra z gatunku pierwszoosobowych strzelanin, w której gracze wcielają się w rolę najemników pracujących na zlecenie amerykańskiego rządu. Muszą oni zlikwidować groźną grupę terrorystów i odzyskać skradzione głowice nuklearne.
Do czasu wydania Soldier of Fortune studio Raven Software znane było głównie z produkcji FPS-ów w klimatach dark fantasy (Heretic, Hexen). Nowy projekt zrywał z tą tradycją, przenosząc rozgrywkę w czasy współczesne. Powstająca gra miała stanowić połączenie taktycznej rozgrywki wzorowanej na takich seriach jak Rainbow Six i SWAT, z szybką akcją rodem z Quake II i kinowym wręcz rozmachem fabuły. Od strony wydawniczej nad całym przedsięwzięciem czuwał koncern Activision, który w tym samym czasie stał się właścicielem studia Raven Software.
Akcja Soldier od Fortune koncentruje się wokół dowodzonej przez Sergieja Dekkera grupy terrorystycznej, która kradnie z jednego z magazynów wojskowych w Rosji cztery głowice nuklearne. Terroryści mają zamiar sprzedać niebezpieczny łup dyktatorom z krajów Trzeciego Świata, co rzecz jasna stanowi poważne zagrożenie dla globalnego pokoju.
John Mullins, główny bohater gry, wraz ze swym partnerem Aaronem "Hawkiem" Parsonsem są najemnikami, pracującymi dla tajemniczej organizacji znanej pod nazwą The Shop. Pozostaje ona na usługach rządu USA, a jej członkom zlecane są ściśle tajne misje z kategorii tych, które „nigdy się nie wydarzyły”. Najemnicy otrzymują zadanie wytropienia Dekkera, unieszkodliwienia terrorystów i przejęcia głowic nuklearnych.
Rozgrywka w kampanii dla jednego gracza podzielona jest na 10 misji, toczących się w różnych zakątkach świata. Najemnicy muszą stawić czoła m.in. nowojorskim skinheadom, rebeliantom z Ugandy, yakuzie a także żołnierzom irackim, sudańskim, serbskim i rosyjskim. Do dyspozycji mają oczywiście odpowiednio urozmaicony arsenał broni, w którym znaleźć można m.in. pistolety, strzelby, karabiny snajperskie i maszynowe. Różnią się one nie tylko wyglądem czy techniką strzału, ale przede wszystkim siłą ognia, co ma ogromny wpływ rodzaj powodowanych uszkodzeń ciała.
Oprawa graficzna Soldier of Fortune bazuje na udoskonalonym silniku graficznym Quake Engine II. W pełni autorskim pomysłem studia Raven Software jest za to model zniszczeń ciała GHOUL. Opiera się on na 26 strefach. Trafienie w niektóre (np. głowę) wywołuje natychmiastowy zgon przeciwnika, podczas gdy w inne tylko czasowo wyłącza go z walki. W zależności od użytego kalibru broni postrzał może wywołać tylko niewielkie krwawienie wokół przestrzelin (np. z pistoletu 9 mm), albo wręcz fontanny krwi. Trafienie z ciężkiej broni skutkuje na ogół odstrzeleniem kończyny lub rozległymi obrażeniami.
Z powodu dużej ilości krwi na ekranie w kilku krajach gra trafiła na czarną listę, a w większości sprzedawana była jako produkt wyłącznie dla dorosłych. Wbrew pozorom twórcy Soldier of Fortune zadbali jednak również o bardziej pacyfistyczne rozwiązania. Wytrawni gracze mogą przejść całą grę bez rozlewu krwi – strzelając przeciwnikom w broń i zmuszając ich do poddania się.
Poza kampanią solową Soldier of Fortune umożliwia także rozgrywkę w trybie multiplayer za pośrednictwem sieci LAN lub Internetu. Pojedynki z żywymi przeciwnikami toczą się na 13 mapach przewidzianych dla opcji Death Match oraz 7 dla Capture The Flag.
Call of Juarez
Call of Juarez to rozbudowana strzelanka pierwszoosobowa (gra akcji/FPS), za której developing odpowiada polska firma Techland. W wielu aspektach przypomina ona Gun. Przenosimy się w niebezpieczny, brutalny oraz bezwzględny świat Dzikiego Zachodu i możemy uczestniczyć w przygodach dwóch grywalnych postaci: Billy’ego, mężczyzny niesłusznie oskarżonego o popełnienie przestępstwa oraz Ray’a, byłego rewolwerowca, a obecnie pastora. Każda z nich jest inna, posiada różne cechy i umiejętności, a także oferuje odmienny przebieg rozgrywki. Ray jest gwarantem licznych pojedynków rewolwerowych „oko w oko”, zaś Billy preferuje dyskretne przekradanie się pod nosami oponentów.
Gra oferuje szereg zróżnicowanych misji do przejścia. Uczestniczymy w licznych pościgach konnych, strzelaninach w miastach, tropimy zbiegów itd. W czasie zabawy możemy wykorzystywać spory arsenał ówczesnych broni, rewolwerów i strzelb. Istnieje również możliwość używania dwóch różnych broni jednocześnie. Warto zaznaczyć, iż podczas rozgrywki możemy także spotkać wiele postaci znanych z książek czy filmów o Dzikim Zachodzie, co tylko dodatkowo podnosi jej atrakcyjność.
Call of Juarez wykorzystuje ulepszony engine znany z gry Chrome. Wspiera on wszystkie nowoczesne efekty wizualne (realistyczny dym, ogień, cieniowanie, oświetlenie, wsparcie technologii Shader Model 3.0, dynamiczne efekty atmosferyczne etc.) oraz wiernie symuluje oddziaływania fizyczne (m.in.: interaktywne otocznie, flora i fauna, efekt „Ragdoll”). Gra posiada też klimatyczną ścieżkę dźwiękową.
Mortyr
Strzelanka FPP polskiej produkcji. Dzięki wehikułowi czasu Hitlerowcom udaje się wygrać II Wojnę Światową. Wcielamy się w naukowca imieniem Jurgen Mortyr, który postanawia cofnąć się w czasie i przywrócić pierwotny bieg historii. Poziomy umiejscowione są zarówno w roki 1944, jak i w przyszłość. Każdy z tych okresów posiadają odmienny zestaw broni i przeciwników.
Mortyr gra akcji FPP stworzona przez polski zespół Corwin Software Studios. Rzecz zaczyna się w alternatywnej rzeczywistości, w której Ziemia opanowana jest przez hitlerowską Rzeszę. Hitlerowcom udało się wygrać II Wojnę Światową dzięki skonstruowaniu Wehikułu Czasu i ściągnięciu z przyszłości potężnego artefaktu, zapewniającego im przewagę na polach bitewnych świata. Wojskowy naukowiec, gen. Jurgen Mortyr, wraz z grupą swoich współpracowników odkrywa, że podróże w czasie są bezpośrednią przyczyną nasilających się kataklizmów, a już niedługo mogą osiągnąć stadium, w którym ich zapobieganie stanie się niemożliwe.
Jurgen wraz z grupką spiskowców postanawiają zniszczyć tą linię czasu i przywrócić poprzedni bieg wydarzeń. Wysyłają Sebastiana, syna Jurgena w przeszłość, do punktu kluczowego jakim jest stworzenie pierwszej Maszyny, aby ja zniszczyć. Niestety, błąd w obliczeniach spowodował, że zamiast wylądować w komnacie konstruktora, Sebastian zostaje rzucony gdzieś poza mury zamku. Pozostawiony sam sobie, w obcym czasie i bez broni, postanawia jednak wypełnić misję.
Gra zawiera osiemnaście leveli rozgrywających się w 1944 roku, w zamku stanowiącym centrum konstrukcyjne Maszyny Czasu, oraz jedenaście poziomów rozgrywających się po powrocie Mortyra do przyszłości. Obie części gry - rok 1944 i przyszłość - posiadają odmienny zestaw broni i przeciwników. Stanowią odrębne całości, połączone osobą głównego bohatera, jego misją i hitlerowskim środowiskiem, w jakim przyjdzie mu walczyć. Oprócz misji dla jednego gracza gra zawiera pięć poziomów przeznaczonych do gry w sieci w trybie deathmatch, cztery dla trybu cooperative plus jeden Capture The Flag.
Tom Clancy's Ghost Recon PL
Kolejna taktyczna gra akcji promowana nazwiskiem Tom’a Clancy’ego. Tym razem jej bohaterami są członkowie elitarnego oddziału żołnierzy „The Ghosts”, których można spotkać wszędzie tam gdzie toczy się konflikt zbrojny.
Tom Clancy's Ghost Recon to kolejna taktyczna gra akcji promowana nazwiskiem Tom’a Clancy’ego. Tym razem jej bohaterami są członkowie elitarnego oddziału żołnierzy „The Ghosts”, których można spotkać wszędzie tam gdzie toczy się konflikt zbrojny. Specjalizują się oni w wykonywaniu bardzo niebezpiecznych zadań o niezwykle wysokim znaczeniu strategicznym.
Akcja zaczyna się gdy władzę w Rosji obejmują ultra nacjonalistyczni politycy dążący do przywrócenia dawnego, socjalistycznego porządku (Żelazna Kurtyna) oraz przyłączenia republik nadbałtyckich Estonii, Łotwy i Litwy. Działania takie prowokują powstanie silnych tarć pomiędzy Rosją a paktem NATO, które powoli przeobrażają się w otwarty konflikt. Siły militarne obu potęg zostają postawione w stan gotowości, w tym też i super oddział „The Ghosts” nad którym my obejmujemy dowodzenie.
- Opcje rozgrywki wieloosobowej za pośrednictwem sieci lokalnej i Internetu z możliwością gry do 32 osób równocześnie.
- Wiele wymagających misji o odmiennych celach, między innymi: zadania ratunkowe, zasadzki, niszczenie wyselekcjonowanych celów, itp.
- Trójwymiarowa oprawa graficzna.
- Ponad 20 map na których toczy się akcja, każda o rozmiarach 400m x 400m.
- Możliwość wcielania do drużyny nowych członków, napotkanych podczas misji.
- Intuicyjny interfejs dający graczowi pełna kontrolę nad przebiegiem akcji.
- Zaimplementowane najnowsze wyposażenie militarne, jak: system OICW oraz Land Warrior.
Cena wywoławcza to symboliczna złotówka.
Wszystkie 5 gier to wydania gazetowe.
Na Mortyrze i Ghost Recon odnaleźć można ryski które jednak nie wpływają w żaden sposób na instalację gry i samą grę (sprawdzone). Soldier of Fortune I, Quake II oraz Ghost Recon posiadają krótkie instrukcje w postaci kartki z gazety macierzystej.
Quake II oraz Soldier of Fortune I posiadają ładne pudełka i wkładki papierowe z oryginalnymi nadrukami (słowem-gry jak ze sklepu)
Oczywiście wszystko działa :)
Dla znawców klasyki FPS tytułów nie trzeba przedstawiać :)
Zachęcam do kupna!!!
Możliwość odbioru na terenie Trójmiasta