Akcja Q2 rozgrywa się w bliżej nieokreślonej, dalekiej przyszłości. Ludzkość nawiązała kontakt z technologicznie zaawansowną, biomechaniczną cywilizacją obcych zwanych Stroggami. Początkowo obie rasy żyły w pokojowej koegzystencji. Sytuacja uległa zmianie, gdy wyszło na jaw, że Stroggowie planują podbój Ziemi. Uprzedzając ruch przeciwnika ludzie przygotowali desperacki atak. Elitarna jednostka kosmicznych marines wysłana na ojczystą planetę Stroggów została jednak rozbita. Większość żołnierzy zginęła, a nieliczni trafili do niewoli. Tylko jeden członek oddziału zdołał wymknąć się wrogom. Od jego poczynań zależy powodzenie operacji „Overlord” i uratowanie Ziemi.
Jak łatwo się domyślić, w rolę komandosa o nazwisku Bitterman, ostatniej nadziei ludzi, wciela się gracz. Musi on przebić się przez zastępy Stroggów i zgładzić ich przywódcę – Makrona.
Rozgrywka w Quake II cechuje się przede wszystkim dużą dynamiką. W przeciwieństwie do pierwszej odsłony serii twórcy gry zdecydowali się wprowadzić szereg misji, które stanowią podstawę zabawy w trybie solowym.
O ile system sterowania w obu grach jest bardzo podobny, o tyle arsenał w Q2 przeszedł spore zmiany. Z oryginalnego Quake ostały się tylko: shotgun, super shotgun, granatnik i wyrzutnia rakiet. Niektóre rodzaje uzbrojenia (jak np. topór czy pistolet na gwoździe) zastąpione zostały bardziej futurystycznym orężem w postaci blastera, hyperblastera, railguna, karabinu maszynowego, miniguna i zapożyczonego z serii Doom BFG 10K.
Poszczególne poziomy w Quake II są znacznie bardziej rozbudowane i utrzymane w zupełnie innej stylistyce. Zamiast mrocznych lochów i jaskiń z piekielnych, równoległych wymiarów, gracze przemierzają futurystyczne militarne bazy, magazyny i fabryki, a na ich drodze stają hordy różnego rodzaju cyborgów. (źródło:www.gry-online.pl)