Pytanie o cel kształcenia Zaproszenie do debaty
Zamojski Piotr
Wydawnictwo: Uniwersytet Gdański
ISBN:[zasłonięte]978-8326-658-2 Format: 15,0x21,0 cm Liczba stron: 354 Oprawa: Miękka Wydanie: 2010 r.
Opis:
Książka ta jest próbą opracowania pytania o cel kształcenia. Dlaczego jednak w ogóle pytać o cel kształcenia? Czy nie jest to kwestia, którą rozpoznaje się od razu jako oczywistą, całkowicie przejrzystą i umiejscowioną poza wszelkimi sporami? Po co pytać o cel procesu, w którym codziennie wszyscy uczestniczą, albo nawet, którym codziennie większość z nas zawiaduje? Z jednej strony wiadomo przecież, że, próbując problematyzować zjawiska powszednie w każdej rzeczywistości społecznej, stosunkowo łatwo można zgrzeszyć albo zarozumiałością w szukaniu „drugiego dna" tego, co „każdy robi" i „widzi jak jest", albo banalnością formalnie wyszukanych powtórzeń tego, co i tak wszyscy już wiemy.Z drugiej strony, od czasu, kiedy kształcenie szkolne, jako jeden z niewielu projektowanych i kontrolowanych procesów społecznych, stało się realnie powszechne, jego cel nie może już funkcjonować na poziomie rozpoznania intuicyjnego. Właśnie za sprawą upowszechnienia dostępu do szkół edukacja stała się sprawą publiczną. Kształcenie szkolne może być przecież różnie ukierunkowane, to znaczy można różnie określać jego cel. W zależności od tego, jaki cel mu nadamy, inaczej trzeba je będzie zorganizować, co z kolei oznacza, że inaczej będzie ono przebiegało i będzie miało inne efekty Ponieważ te różne możliwości dotyczą powszechnego procesu, pytanie o jego cel potencjalnie ma znaczenie dla każdego z nas. Wszyscy przecież najpierw uczęszczamy do szkoły jako uczniowie, później zaś większość z nas jako rodzice uczniów lub nauczyciele. Instytucja szkoły nieustannie nas określa, nie tylko jako absolwentów, którym udziela odpowiednich uprawnień (tzw. kredencjałów), ale także ze względu na potężny bagaż kształtujących nas doświadczeń, jaki niesie ze sobą średnio kilkanaście lat spędzonych w jej murach.