Purma Special został zaprojektowany przez Raymond Loewy, który także zaprojektował pudełko od papierosów Lucky Strike, logo Shell i Greyhound Bus. Inne źródła podają, że to Tom Purvis, znany artysta, i Alfred C. Mayo założyli Purma Cameras Ltd. w 1935 roku. David Brock z Brock Fireworks udzielił pomocy finansowej, aby uruchomić firmę w Londynie. Ich biuro było w Brock House, Langham St, London W1. Aparaty marki Purma były przystosowane do filmów zwojowych typ 127, z wizjerem i z innowacyjną grawitacyjną migawką, w oparciu o patenty firmy z 1935 i 1936 (nr: GB430648 i GB445907), zaprojektowane przez założyciela AC Mayo. Aparaty i akcesoria sprzedawane były przez RF Hunter w Londynie. Najbardziej popularny- Purma Special był wykonany całkowicie z bakelitu, oprócz obiektywu ze szkła, tworzyw sztucznych optyki w wizjerze, migawki i sprężyny mechanizmów. Stylizacja powstała w londyńskim biurze Raymond Loewy. Aparat sprzedawany był aż do ok. 1951 roku.
Aparat miał kilka ciekawych cech:
Płaszczyzna ogniskowej jest zakrzywiona, z litego metalu, zakrzywiona migawka szczelinowa o trzech prędkościach, kontrolowana przez ciężarki, które różnicowały szerokość szczeliny. Naciąg migawki dźwignią na górze obudowy, nad obiektywem, szerokość szczeliny- prędkość migawki zależy w jaki sposób trzyma się aparat. Poziomo daje średnią prędkość -normal (ok. 1/125) pionowo przy obróceniu aparatu tak, aby pokrętło naciągu filmu było na dole daje wolny czas -slow (ok 1/25) , a w ustawieniu odwrotnym,gdzie gałka jest na górze- szybki ( ok. 1/450). Jest to możliwe, ponieważ format klatki jest kwadratowy 32x32mm. Obiektyw "wyskakuje" samoczynnie po odkręceniu dekielka, gdy jest zakręcony, aparat jest zablokowany. Mówi się, że Purma jest pierwszym aparatem z plastikową optyką, chociaż plastik jest tylko w wizjerze.
Najbardziej frapujący dla mnie jest "design" tego aparatu, który niczym nie przypomina aparatów ze swojej epoki. Wystarczy popatrzeć na wszystkie Baldy czy Voigtlandera Vito, które też wtedy powstawały. Przecież to kosmiczna przepaść w podejściu do wzornictwa i ergonomii (nie wiem czy wtedy znane było to pojęcie), a to jednak aparat przedwojenny.
DANE TECHNICZNE obiektyw: Beck Anastigmat 6.3/50mm, stała ostrość powyżej 2m ustawienia czasu: 1/25, 1/125 i 1/450 w zależności od tego, jak się trzyma aparat
format filmu: 127
format klatki: 32x32 mm
CO SPRZEDAJE: aparat w stanie dobrym, z dekielkiem i szpulką, niestety nie posiadam futerału. Trochę poluzowane zatrzaski tylnej pokrywy, nie zawsze dobrze trzymają.