Książka Agnieszki Popiel i Ewy Pragłowskiej jest pierwszym polskim podręcznikiem psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Autorki – znane specjalistki w tej dziedzinie – szczegółowo omawiają założenia teoretyczne podejścia poznawczo-behawioralnego, prezentują modele wybranych zaburzeń, zasady pracy terapeutycznej, techniki poznawcze i behawioralne oraz wyniki badań nad skutecznością tej formy terapii, opartej na danych naukowych. Znakomity podręcznik akademicki, źródło wiedzy dla psychoterapeutów, psychologów, lekarzy i osób szkolących się w zakresie psychoterapii. Książka zawiera także obszerny angielsko-polski słowniczek terminów, użyteczny m.in. dla tłumaczy publikacji poświęconych terapii poznawczo-behawioralnej
* * *
„Jak w każdej formie sztuki praktyka prowadzi do umiejętności. Niniejsza książka będzie świetnym przewodnikiem dla osób zainteresowanych wspinaniem się na coraz wyższe piętra umiejętności terapeutycznych. Należy jednak pamiętać, że przewodnik nie jest tym samym, co podróż. Ci, którzy odważą się podjąć ryzyko wspinaczki, zostaną nagrodzeni najbardziej interesującą podróżą, jeśli tylko będzie im towarzyszył odpowiedni przewodnik”.
Z przedmowy prof. Eduarda Keegana
Spis treści
Część I. Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozwój nurtu terapii poznawczych i behawioralnych na świecie i w Polsce Rozdział 1. Psychoterapia poznawczo-behawioralna – wyjaśnienia terminologiczne Rozdział 2. Rzut oka na historię. Psychologia poznawcza i behawioryzm a psychoterapia poznawczo-behawioralna Rozdział 3. Założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Część II. Praktyka psychoterapii poznawczo-behawioralnej Rozdział 4. Cechy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej Rozdział 5. Pierwszy etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Rozpoznanie Rozdział 6. Drugi etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Realizacja celów Rozdział 7. Trzeci etap psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Sprawdzenie i utrwalenie osiągnięć Rozdział 8. Umiejętności terapeuty poznawczo-behawioralnego
Część III. Weryfikacja empiryczna Rozdział 9. Dane naukowe. Praktyka oparta na badaniach i badania oparte na praktyce Zakończenie. Konteksty psychoterapii poznawczo-behawioralnej Zalecana literatura dla terapeutów Biblioterapia. Przykłady lektur do pracy osobistej pacjentów Aneks. Formularze do wykorzystania na użytek praktyki Słowniczek terminów angielsko-polski Bibliografia Indeks nazwisk Indeks rzeczowy
O Autorkach
Agnieszka Popiel – doktor nauk medycznych, psychiatra, psychoterapeuta (PTTPB, SITCC), superwizor psychoterapii (PTTPB). Praktykę kliniczną rozpoczęła w II Klinice Psychiatrycznej Akademii Medycznej w Warszawie u prof. Z. Bizonia. Obecnie adiunkt i członek Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Inicjatorka powstania i współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB), przewodnicząca zarządu i reprezentant Towarzystwa na forum European Association for Cognitive and Behavioural Therapies.
Ewa Pragłowska – doktor nauk humanistycznych (PAN, Ph.D. – University of Toronto), specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta (PTTPB i PTP, SITCC), superwizor psychoterapii (PTTPB). Praktykę kliniczną rozpoczęła w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie u prof. S. Pużyńskiego. Do 2005 roku adiunkt w Oddziale Chorób Afektywnych II Kliniki Psychiatrycznej Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, od 1997 roku wykłada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Członek Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych w SWPS. Współzałożycielka Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej, obecnie sekretarz Komisji Naukowo-Dydaktycznej. Autorki współpracują od 1998 roku. Kształciły się w terapii poznawczo-behawioralnej pod kierunkiem specjalistów z Włoch i USA. Uzyskały certyfikaty Societa Italiana di Terapia Comportamentale e Cognitiva (SITCC). Od wielu lat zajmują się psychoterapią poznawczo-behawioralną w praktyce klinicznej, badawczej, działalności organizacyjnej i dydaktycznej. Są autorkami publikacji naukowych, popularyzatorskich i wystąpień kongresowych, redaktorami naukowymi tłumaczeń na język polski książek z zakresu terapii poznawczej. W latach 2002–2007 kierowały działalnością edukacyjną Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Centrum CBT w Warszawie. Po odejściu z Centrum CBT od 2007 roku kierują studiami podyplomowymi w terapii poznawczo-behawioralnej w SWPS. Prowadzą badania nad skutecznością psychoterapii poznawczo-behawioralnej w ramach Interdyscyplinarnego Centrum Genetyki Zachowania Uniwersytetu Warszawskiego.
|