Książka jest pierwszym w Polsce opracowaniem psychosyntezy, zawiera
teoretyczne omówienie podstawowych idei oraz część praktyczną
(ćwiczenia, programy edukacyjne). Adresowana jest do nauczycieli na
wszystkich poziomach edukacji (od przedszkola, poprzez szkołę podstawową
po szkolnictwo średnie oraz wyższe), psychologów i wychowawców, jak
również osób zainteresowanych własnym rozwojem (samowychowaniem).
Cenny poradnik dla rodziców zmierzających do „świadomego rodzicielstwa”.
Inspiracja dla zainteresowanych duchowością, edukacją „dla
przyszłości”, nowoczesnym zarządzaniem firmami „jutra” itp.
Spis treści
Część teoretyczna
Od autorki
Wprowadzenie
1. Nowe potrzeby edukacyjne
2. Odniesienia do dokumentów krajowych i międzynarodowych
3. Psychosynteza – psychologia praktyczna całego człowieka
4. Model osobowości człowieka – „jajo Assagiolego”
5. Wola w psychosyntezie
5.1. Doświadczenie woli
5.2. Prawa psychodynamiki
6. Psychosynteza – mariaż ducha i materii
6.1. Transpersonalna psychologia rozwoju duchowego
7. Wyższe Ja w psychosyntezie
8. Akt woli – wyrażenie woli „ja” (self)
9. Badanie nadświadomości
10. Dwa wymiary rozwoju – harmonia na poziomie osobowym i duchowym
11. Podosobowości w psychosyntezie
12. Psychosynteza w edukacji
12.1. Integracja osobowości i wspieranie całościowego zdrowia
13. Programy edukacyjne oparte na zasadach psychosyntezy
14. Metody i techniki używane w psychosyntezie
14.1. Kategorie metod i technik stosowanych w terapii i edukacji
14.2. Opisy podstawowe
15. Cele dydaktyczno-wychowawcze programów edukacyjnych
16. Nowe sposoby ewaluacji. Tworzenie języka do opisu wewnętrznych doświadczeń
Bibliografia
Część praktyczna
17. Opis programu autorskiego realizowanego na bazie psychosyntezy
17.1. Ogólne cele edukacyjne programu
17.2. Szczegółowe cele edukacyjne programu
17.3. Podstawowe zadania programu
17.4. Sposoby pracy indywidualnej i grupowej
17.5. Stosowane materiały i środki dydaktyczne
17.6. Opis materiałów wytworzonych przez uczestników w trakcie zajęć
18. Tematyka ogólna warsztatów jednorazowych
19. Tematyka szczegółowa jednorazowych warsztatów tematycznych
20. Ramowy program warsztatów cyklicznych
20.1. Prezentacja metodyki pracy z dorosłymi i jej efektów
20.2. Wstępne założenia ogólne programu cyklicznego. Realizowane tematy
20.3. Szczegółowy program kursu cyklicznego
21. Naukowe kryteria oceny programu
21.1. Zastosowane zasady oceny programu
21.2. Uwagi dotyczące zamieszczonego materiału
22. Ocena warsztatów z psychosyntezy prowadzonych w latach 1998–2002
Posłowie
Słowniczek pojęć psychosyntezy
O Autorze
Ewa Białek – dr nauk farmaceutycznych, immunolog, długoletni pracownik naukowy
Akademii Medycznej i Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w
Warszawie, absolwentka studiów podyplomowych z psychologii (USA) i kursu
trenerskiego z psychosyntezy (IAMOP, USA) oraz wielu kursów
pedagogicznych i dla menedżerów. Inicjatorka powołania Stowarzyszenia
„Edukacja dla Przyszłości” i jego prezes (1997–2004). Założycielka
Instytutu Psychosyntezy (2004). Autorka programów edukacyjnych i
publikacji z dziedziny medycyny, pedagogiki holistycznej, psychologii,
ekologii (ponad 100). Członek Towarzystwa Edukacji Psychosomatycznej,
SEAL (Society for Effective Affective Learning – W. Brytania) oraz
International Council for Self-Esteem (USA). Psychosomatyk,
psychopedagog, prowadzi wykłady dla wielu środowisk w kraju i za
granicą.
|