Dominika Kurpiel
Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym o różnym zakresie niepełnosprawności
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2011
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 232
Nasza cena: 31,00 PLN
OPIS:
Wstęp ................................................................................................. 9
Rozdział 1
Somatyczne i psychologiczne aspekty funkcjonowania osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ................................................ 11
1.1. Pojęcie i klasyfikacja mózgowego porażenia dziecięcego ...... 11
1.2. Somatyczne ograniczenia funkcjonowania osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym .................................... 16
1.3. Psychologiczne aspekty funkcjonowania osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym .................................... 17
1.3.1. Poznawcze aspekty funkcjonowania osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ............................ 21
1.3.2. Emocjonalno-społeczne aspekty funkcjonowania osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ............................. 22
1.3.3. Zaburzenia funkcji wykonawczych w ujęciu
neuropsychologicznym i rola teorii mikrogenetycznej u osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 24
1.3.4. Osobowościowe uwarunkowania funkcjonowania osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ............................ 27
1.3.4.1... Pojęcie osobowości w świetle teorii czynnikowych 27
1.3.4.2.. Struktura osobowości w ujęciu Costy i McCrae’ego 28
1.3.4.3. Osobowość jako czynnik chroniący i czynnik ryzyka 32
Rozdział 2
Strategie radzenia sobie z sytuacją trudną i ocena jakości życia przez osoby
z mózgowym porażeniem dziecięcym ................................................ 43
2.1. Radzenie sobie ze stresem przez osoby
z mózgowym porażeniem dziecięcym .................................... 43
2.2. Skłonność do zachowań depresyjnych u osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym .................................... 47
2.3. Wsparcie społeczne a funkcjonowanie osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 55
2.3.1. Pojęcie wsparcia społecznego ..................................... 55
2.3.2. Modele wsparcia społecznego i rola osób znaczących
w radzeniu sobie z niepełnosprawnością motoryczną ... 57
2.3.3. Pozytywne i negatywne skutki wsparcia społecznego . 60
2.4. Ocena jakości życia przez osoby z mózgowym porażeniem
dziecięcym .............................................................................. 63
2.4.1. Ogólne modele jakości życia ........................................ 63
2.4.2. Modele jakości życia związane ze zdrowiem ............... 66
Rozdział 3
Metodologiczne założenia badań własnych ........................................ 73
3.1. Problematyka badań własnych ............................................... 73
3.2. Metody badań ....................................................................... 74
3.2.1. Kwestionariusz wywiadu ............................................ 74
3.2.2. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R autorstwa Costy
i McCrae’ego .................................................................. 75
3.2.3. Kwestionariusz radzenia sobie w sytuacjach stresowych (CISS) Endlera i Parkera 76
3.2.4. Skala do badania lęku jako stanu i jako cechy (STAI)
Spielbergera, Gorsucha i Lushene’a .............................. 76
3.2.5. Skala depresyjności Becka (BDI) ................................. 77
3.2.6. Berlińskie Skale Wsparcia Społecznego (BSSS) Schwarzera,
Łuszczyńskiej, Mazurkiewicz i Kowalskiej (2006) ...... 77
3.2.7. Kwestionariusz do badania jakości życia WHOQOL-100 78
3.3. Grupa badań ........................................................................... 78
3.3.1. Grupa badań. Dane demograficzne .............................. 79
3.4. Strategia badań i analiza statystyczna danych ....................... 88
Rozdział 4
Osobowościowe predyktory funkcjonowania społecznego osób z mózgowym porażeniem dziecięcym 91
4.1. Składniki wymiaru neurotyzmu u osób o różnym zakresie
niepełnosprawności ................................................................. 91
4.2. Składniki wymiaru ekstrawersji u osób o różnym zakresie
niepełnosprawności ................................................................. 95
4.3. Składniki wymiaru otwartości na doświadczenie
u osób o różnym zakresie niepełnosprawności ................... 98
4.4. Składniki wymiaru ugodowości u osób o różnym zakresie
niepełnosprawności ............................................................. 101
4.5. Składniki wymiaru sumienności u osób o różnym zakresie
niepełnosprawności ............................................................. 104
4.6. Zachowania lękowe u osób o różnym zakresie niepełnosprawności 107
Rozdział 5
Style radzenia sobie ze stresem oraz zachowania depresyjne osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ............................................ 111
5.1. Style radzenia sobie ze stresem osób dorosłych
z mózgowym porażeniem dziecięcym ................................. 111
5.2. Skłonność do zachowań depresyjnych osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ................................. 114
Rozdział 6
Wsparcie społeczne i ocena jakości życia osób
z mózgowym porażeniem dziecięcym ............................................. 121
6.1. Analiza statystyczna wyników dotyczących wsparcia społecznego
osób dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym ........ 121
6.2. Jakość życia osób z mózgowym porażeniem dziecięcym ..... 126
Rozdział 7
Interkorelacje w zakresie badanych zmiennych .............................. 153
7.1. Jakość życia osób niepełnosprawnych fizycznie ................ 153
7.1.1. Model teoretyczny jakości życia .............................. 153
7.1.2. Jakość życia – nowy (statystyczny) model ............... 154
7.2. Współzależność między wymiarami osobowości
a wymiarami jakości życia ................................................... 158
7.3. Jakość życia osób o różnym zakresie niepełnosprawności ... 169
7.4. Modele uwarunkowań jakości życia .................................... 173
7.5. Współzależności między wymiarami psychologicznymi
a jakością życia .................................................................... 179
7.5.1. Wnioski dotyczące wpływu płci na wyniki ............... 191
Rozdział 8
Dyskusja wyników i wnioski ........................................................... 193
Zakończenie ...................................................................................... 203
Bibliografia ....................................................................................... 205
Spis tabel .......................................................................................... 217
Spis wykresów .................................................................................. 220
Spis schematów ............................................................................... 223
Aneksy ............................................................................................. 225
Summary .......................................................................................... 231