Psychologiczno-pedagogiczne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych Mihilewicz Stanisława (red.) Prezentowana książka zawiera zbiór artykułów dotyczących problemów zaburzeń rozwoju, zagrożeń i niepełnosprawności. Publikacja prezentuje niektóre metody usprawnienia dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD), takie jak: metodę Kabata, Bobathów, Petö, Vojty, Domana, Weroniki Sherborne, Bon Depart, hipoterapię, muzykoterapię oraz podejmuje problematykę osób z wadą słuchu. W książce opisane zostało także zagadnienie społecznego problemu, jakim jest zjawisko spożycia alkoholu przez młodzież. Autorzy artykułów swoje założenia i pomysły wywodzą z podstaw teoretycznych. Można to uznać za walor pracy dający szansę szerszego spojrzenia na problem niepełnosprawności. Adresatami publikacji mogą być psychologowie, pedagodzy, logopedzi, terapeuci pracujący z dziećmi, rodzice oraz kadra naukowa i studenci kierunków pedagogicznych. SPIS TREŚCI Wstęp A. Czapiga Zastosowanie pojęcia strefy najbliższego rozwoju L. S. Wygotskiego w diagnozie dzieci niepełnosprawnych umysłowo S. Mihilewicz Problemy w rozwoju psychoruchowym dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego (MPD) S. Mihilewicz Diagnoza oraz rehabilitacja dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego (MPD) z głębokim uszkodzeniem słuchu S. Mihilewicz Rysunek dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego (MPD) S. Mihilewicz Działalność edukacyjna i terapeutyczna u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD) A. Korzon Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszące a treści programu nauczania klas początkowych A. Korzon Zaburzenia w rozwoju dziecka niesłyszącego warunkowane etiologią głuchoty G. Gunia Zasady pracy logopedycznej z dziećmi niesłyszącymi G. Gunia Metody terapii logopedycznej dzieci głuchych i słabo słyszących A. Czapiga Struktura relacji w rodzinie a funkcjonowanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo wychowywanych przez samotne matki. Wstępne doniesienie z badań P. Kwiatkowski Skala postaw młodzieży wobec alkoholizowania się (nowe narzędzie badawcze)
|