Eugeniusz Łapiński
PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI
PEDAGOGICZNEJ NAUCZYCIELA W SZKOLE
I. Do czego jest nam potrzebna psychologia?
1. Każdy człowiek "uprawia" psychologię
2. Rola psychologii naukowej w kształtowaniu "świadomości
psychologicznej" człowieka
3.Psychologia jako wiedza powszechnie użyteczna
II. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze jako główne tło
działalności zawodowej nauczyciela
1. Środowisko i sytuacja a funkcjonowanie człowieka
2. Rodzaje i typy sytuacji
3. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze jako główne tło
(kontekst) działalności zawodowej nauczyciela
3.1. Cechy działalności zawodowej nauczyciela
3.2. Cele działalności zawodowej nauczyciela
3.3. Rodzaje czynności nauczycielskich
3.4. Wyniki działalności zawodowej nauczyciela
3.5. Psychologiczna wiedza o zawodzie jako podstawa
diagnozowania sytuacji dydaktycznych i
wychowawczych
III. Adaptacja do zmieniającej się sytuacji jako wskaźnik
rozwoju i możliwości człowieka (ucznia)
1. Adaptacja jako stan czy proces?
2. Mózg i jego czynności jako źródło i wyznacznik możliwości
adaptacyjnych człowieka
2.1. Mózg a umysł
2.2, Czynności mózgu jako źródło możliwości adaptacyjnych
jednostki
3. Humoralna regulacja czynności organizmu
4. Reaktywne i świadomościowe (psychiczne) mechanizmy
adaptacyjne (regulacyjne)
4.1, Zachowanie reaktywne
4.2 Zachowania sterowane świadomością
4.2.1. Istota i znaczenie pojęcia "świadomość"
IV. Psychiczne mechanizmy regulacji zachowania człowieka i
ich znaczenie w kreowaniu i funkcjonowaniu sytuacji
pedagogicznych
I. Procesy poznawcze
1.1. Procesy spostrzegania lub sensoryczne
1.1.1. Spostrzeganie, spostrzeżenie, spostrzegawczość
1.1.2. Poznanie sensoryczne (zmysłowe) jako mechanizm
regulacji zachowań człowieka
1.1.3. Spostrzeganie zmysłowe jest zawodne
1.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu
spostrzegania
1.2, Procesy myślenia
1.2.1. Myślenie jako psychiczny mechanizm poznania
1.2.2. Myślenie jako psychiczny mechanizm przystosowania
1.2.3. Struktura czynności myślenia w sytuacji
problemowej
1.2.4. Technologia procesu wytwarzania informacji
1.3. Pamięć jako podstawa kształtowania się doświadczenia
osobniczego
1.3.1. Czym jest pamięć?
1.3.2. Jak zapamiętujemy?
1.3.3. Przebieg procesu odtwarzania
2. Procesy emocjonalne jako specyficzna klasa psychicznych
mechanizmów regulacyjnych
2.1. Sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych
2.2. Zjawiska emocjonalne jako specyficzny rodzaj procesów
fizjologicznych
2.3. Emocje jako regulator działania
2.4. Emocje jako forma odzwierciedlającej i regulującej funkcji
mózgu
2.5. Procesy emocjonalne jako odrębna klasa procesów
regulacji
2.6. Emocje a motywacja
2.7. Frustracja i jej źródła
2.8. Frustracja a stres psychologiczny
3. Osobowość jako centralny system regulacji i integracji
czynności
3.1. Współczesne teorie osobowości (główne tezy i
założenia)
3.2. Osobowość jako system regulacyjny
V. Osobowe różnice indywidualne jako źródło zróżnicowanych
zachowań nauczyciela i ucznia w sytuacjach
pedagogicznych
1. Teoretyczne i pragmatyczne aspekty psychologii różnic
indywidualnych
1.1. Temperament jako źródło dynamicznych różnic w
zachowaniu człowieka
1.2. Inteligencja jako źródło różnic w sprawności i efektywności
działania człowieka
2.Geneza różnic indywidualnych
VI. Psychologiczne podstawy kreowania sytuacji
pedagogicznych przez nauczyciela
1. Charakterystyka najczęściej występujących sytuacji
dydaktycznych z uwzględnieniem psychologicznego kontekstu
tych sytuacji
1.1. Przekaz wiedzy (informacji) jako złożona interakcja
społeczna w układzie: nauczyciel-uczeń
1.1.1. Mówienie jako podstawowa umiejętność zawodowa
nauczyciela
1.1.2. Słuchanie jako czynność poznawcza i przejaw
zachodzących interakcji w sytuacji dydaktycznej
1.1.3. Czytanie i jego rola w działalności dydaktycznej
ucznia
1.1.4. Pisanie jako czynność dokumentująca efekty uczenia
się
1.2. Ocenianie i ocena szkolna jako atrybut sytuacji
dydaktycznej
1.2.1. Psychologia oceny szkolnej
1.2.2. Ocenianie i ocena
1.2.3. Czemu powinna służyć ocena szkolna?
2. Sytuacje wychowawcze i ich psychologiczny kontekst
2.1. Rozwijanie i kształtowanie zainteresowań
2.2. Przebieg procesu kształtowania nowych
zainteresowań
2.3. Rozwijanie twórczego myślenia jako jeden z głównych
celów rozwoju umysłowego ucznia
2.3.1. Myślenie twórcze jako proces rozwiązywania
problemów
2.Możliwości i warunki rozwijania twórczego myślenia
VII. Trudności dydaktyczne i wychowawcze jako przejaw
niedostosowania ucznia do sytuacji pedagogicznych w
szkole
1. Niedostosowanie jako przeciwieństwo przystosowania
2. Trudności dydaktyczne, czyli trudności w uczeniu się
szkolnym
2.1. Biologiczno-psychologiczne przyczyny trudności i
niepowodzeń szkolnych
2 2. Lek jako źródło trudności i niepowodzeń dydaktycznych
ucznia
2.3. Objawy trudności i niepowodzeń szkolnych jako przejaw
zaburzeń funkcjonowania systemu pedagogicznego w
szkole
3. Trudności wychowawcze, ich geneza i charakterystyka
4. Zasady diagnozowania trudności dydaktycznych i
wychowawczych
4.1. Diagnoza pedagogiczna - postępowanie badawcze czy
intuicja?
Wydawnictwo: ART
Rok wydania: 1998
Stron: 360
Okładka: miękka
Stan ogólny: BDB, zdjęcie powyżej
Dodatkowe uwagi: książka nowa