PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY DZIAŁALNOŚCI PEDAGOGICZNEJ NAUCZYCIELI W SZKOLE
E. Łapiński rok: 1998, stron: 184
__________________SPIS TREŚCI___________________
Przedmowa...
Rozdział I. Do czego jest nam potrzebna psychologia?.
1. Każdy człowiek „uprawia" psychologię.. 2. Rola psychologii naukowej w kształtowaniu „świadomości psychologicznej" człowieka . 3.Psychologia jako wiedza powszechnie użyteczna..
Rozdział II. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze jako główne tło działalności zawodowej nauczyciela.
1. Środowisko i sytuacja a funkcjonowanie człowieka.. 2. Rodzaje i typy sytuacji. 3. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze jako główne tło (kontekst) działalności zawodowej nauczyciela. 3.1, Cechy działalności zawodowej nauczyciela. 3.2, Cele działalności zawodowej nauczyciela.... 3.3, Rodzaje czynności nauczycielskich. 3.4, Wyniki działalności zawodowej nauczyciela. 3.5, Psychologiczna wiedza o zawodzie jako podstawa diagnozowania sytuacji dydaktycznych i wychowawczych.
Rozdział III. Adaptacja do zmieniającej się sytuacji jako wskaźnik rozwoju i możliwości człowieka (ucznia).
1. Adaptacja jako stan czy proces?.. 2. Mózg i jego czynności jako źródło i wyznacznik możliwości adaptacyjnych człowieka . 2.1. Mózg a umysł.. 2.2, Czynności mózgu jako źródło możliwości adaptacyjnych jednostki 3. Humoralna regulacja czynności organizmu. 4. Reaktywne i świadomościowe (psychiczne) mechanizmy adaptacyjne (regulacyjne) .... 4.1, Zachowanie reaktywne. 4.2 Zachowania sterowane świadomością.. 4.2.1.'Istota i znaczenie pojęcia „świadomość".. .
Rozdział IV. Psychiczne mechanizmy regulacji zachowania człowieka i ich znaczenie w kreowaniu i funkcjonowaniu sytuacji pedagogicznych........
I. Procesy poznawcze....
1.1. Procesy spostrzegania lub sensoryczne.... 1.1.1. Spostrzeganie, spostrzeżenie, spostrzegawczość. 1.1.2. Poznanie sensoryczne (zmysłowe) jako mechanizm regulacji zachowań człowieka 1.1.3. Spostrzeganie zmysłowe jest zawodne l.M. Czynniki wpływające na przebieg procesu spostrzegania 1.2, Procesy myślenia..... 1.2.1. Myślenie jako psychiczny mechanizm poznania 1.2.2. Myślenie jako psychiczny mechanizm przystosowania... 1.2.3. Struktura czynności myślenia w sytuacji problemowej. 1.2.4. Technologia procesu wytwarzania informacji.. 1.3. Pamięć jako podstawa kształtowania się doświadczenia osobniczego. 1.3.1. Czym jest pamięć? 1.3.2. Jak zapamiętujemy?.. 1.3.3. Przebieg procesu odtwarzania 2. Procesy emocjonalne jako specyficzna klasa psychicznych mechanizmów regulacyjnych 2.1. Sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych. 2.2. Zjawiska emocjonalne jako specyficzny rodzaj procesów fizjologicznych 2.3. Emocje jako regulator działania 2.4. Emocje jako forma odzwierciedlającej i regulującej funkcji mózgu.. 2.5. Procesy emocjonalne jako odrębna klasa procesów regulacji... 2.6. Emocje a motywacja.. 2.7. Frustracja i jej źródła.... 2.8. Frustracja a stres psychologiczny.. 3. Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności.. 3.1. Współczesne teorie osobowości (główne tezy i założenia) 3.2. Osobowość jako system regulacyjny..
Rozdział V. Osobowe różnice indywidualne jako źródło zróżnicowanych zachowań nauczyciela i ucznia w sytuacjach pedagogicznych....
1. Teoretyczne i pragmatyczne aspekty psychologii różnic indywidualnych.. 1.1. Temperament jako źródło dynamicznych różnic w zachowaniu człowieka 1.2. Inteligencja jako źródło różnic w sprawności i efektywności działania człowieka 2.Geneza różnic indywidualnych...
Rozdział VI. Psychologiczne podstawy kreowania sytuacji pedagogicznych przez nauczyciela..
1. Charakterystyka najczęściej występujących sytuacji dydaktycznych z uwzględnieniem psychologicznego kontekstu tych sytuacji.. 1.1. Przekaz wiedzy (informacji) jako złożona interakcja społeczna w układzie: nauczyciel--uczeń .... 1.1.1. Mówienie jako podstawowa umiejętność zawodowa nauczyciela....... 1.1.2. Słuchanie jako czynność poznawcza i przejaw zachodzących interakcji w sytuacji dydaktycznej.. 1.1.3. Czytanie i jego rola w działalności dydaktycznej ucznia.. 1.1.4. Pisanie jako czynność dokumentująca efekty uczenia się.. 1.2. Ocenianie i ocena szkolna jako atrybut sytuacji dydaktycznej.. 1.2.1. Psychologia oceny szkolnej. 1.2.2. Ocenianie i ocena.. 1.2.3. Czemu powinna służyć ocena szkolna?.. 2. Sytuacje wychowawcze i ich psychologiczny kontekst... 2.1. Rozwijanie i kształtowanie zainteresowań.. 2.2. Przebieg procesu kształtowania nowych zainteresowań.. 2.3. Rozwijanie twórczego myślenia jako jeden z głównych celów rozwoju umysłowego ucznia. 2.3.1. Myślenie twórcze jako proces rozwiązywania problemów... 2.Możliwości i warunki rozwijania twórczego myślenia
Rozdział VII Trudności dydaktyczne i wychowawcze jako przejaw niedostosowania ucznia do sytuacji pedagogicznych w szkole....
1. Niedostosowanie jako przeciwieństwo przystosowania. 2. Trudności dydaktyczne, czyli trudności w uczeniu się szkolnym 2.1. Biologiczno-psychologiczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych .... 2 2. Lek jako źródło trudności i niepowodzeń dydaktycznych ucznia....... 2.3. Objawy trudności i niepowodzeń szkolnych jako przejaw zaburzeń funkcjonowania systemu pedagogicznego w szkole... 3. Trudności wychowawcze, ich geneza i charakterystyka.......... 4. Zasady diagnozowania trudności dydaktycznych i wychowawczych 4.1. Diagnoza pedagogiczna - postępowanie badawcze czy intuicja? Bibliografia
|