Eugeniusz Łapiński
Psychologiczne podstawy działalności pedagogicznej nauczyciela w szkole
Akademia Rolniczo-Techniczna im. M. Oczapowskiego w Olsztynie
Wydaw. ART, Olsztyn 1998
Wyd. 3
183, [1] s. : 2 wykr. ; 23 cm
Oprawa miękka lakierowana
Nowa
Od autora
Celem każdego kształcenia zawodowego jest wyposażenie osoby kształcącej się w niezbędną wiedzę teoretyczną o przedmiocie lub podmiocie oddziaływań zawodowych oraz w umiejętności pozwalające na poznawanie i kształtowanie tegoż przedmiotu lub podmiotu.
Gdy podmiotem jest żywy organizm, a szczególnie gdy jest nim człowiek, istotnym elementem wykształcenia zawodowego staje się wiedza psychologiczna i umiejętności z nią związane.
Takim właśnie przypadkiem jest wykonywanie zawodu nauczyciela.
Specyfikę tego zawodu określa m.in. to, że niezależnie od wyuczonej specjalności zawodowej (matematyk, fizyk, biolog, filolog itd.),
każdy ma do czynienia z będącą w stanie ciągłego rozwoju istotą ludzką.
Istota ludzka, rozumiana powszechnie jako całość psychosomatyczna, tworzy pajęczą sieć powiązań ze środowiskiem przyrodniczym i społecznym, determinujących jej funkcjonowanie i rozwój.
Skuteczne realizowanie celów zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych przez nauczycieli na wszystkich szczeblach kształcenia jest niemożliwe bez znajomości chociażby elementarnej wiedzy o funkcjonowaniu psychiki człowieka, praw rządzących jej rozwojem oraz jej roli w procesie nabywania wiedzy teoretycznej i kształtowaniu umiejętności zawodowych różnego rodzaju (praktycznych, lokomocyjnych, manipulacyjnych, umysłowych, np. rozwiązywanie problemów itp.).
Wiedza psychologiczna w kształceniu zawodowym nauczyciela powinna być traktowana instrumentalnie, tj. jako środek (narzędzie), bez którego nie można realizować najprostszych celów dydaktycznych i wychowawczych.
Świadomość tych faktów nie jest głęboka i upowszechniona nie tylko u tych, którzy organizują proces kształcenia zawodowego nauczycieli, ale także u nauczycieli.
Stąd jej różny zakres w różnych formach kształcenia zawodowego.
Skrypt Psychologiczne podstawy działalności pedagogicznej nauczyciela w szkole jest adresowany przede wszystkim do studentów akademii rolniczych, zdobywających w różnych formach kształcenia kwalifikacje pedagogiczne uprawniające do pracy w zawodzie nauczyciela.
Zakres i układ treści skryptu jest dostosowany do opracowanego przeze mnie autorskiego programu nauczania psychologii na użytek i potrzeby studentów przede wszystkim Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, a także Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Dokonany w skrypcie dobór treści jest obciążony subiektywizmem autora.
Jest to nieuniknione, jeżeli uwzględnimy różnorodność, rozległość i złożoność całokształtu wiedzy psychologicznej, spośród której dokonywano selektywnego wyboru.
Wiedza ta jest rozproszona w rozlicznych publikacjach.
Oddając do rąk Czytelnika-studenta ten skrypt, mam nadzieję, że ułatwi on nie tylko proces studiowania tej niełatwej dziedziny wiedzy o człowieku, ale przede wszystkim rozbudzi zainteresowania.
Jest to bowiem konieczny warunek procesu samokształcenia, jedynej skutecznej drogi prowadzącej do mistrzostwa i kunsztu zawodowego.
Spis treści:
Przedmowa
I. DO CZEGO JEST NAM POTRZEBNA PSYCHOLOGIA?
1. Każdy człowiek “uprawia” psychologię
2. Rola psychologii naukowej w kształtowaniu „świadomości psychologicznej” człowieka
3. Psychologia jako wiedza powszechnie użyteczna
II. SYTUACJE DYDAKTYCZNE I WYCHOWAWCZE JAKO GŁÓWNE TŁO DZIAŁALNOŚCI ZAWODOWEJ NAUCZYCIELA
1. Środowisko i sytuacja a funkcjonowanie człowieka
2. Rodzaje i typy sytuacji
3. Sytuacje dydaktyczne i wychowawcze jako główne tło (kontekst) działalności zawodowej nauczyciela
Cechy działalności zawodowej nauczyciela
Cele działalności zawodowej nauczyciela
Rodzaje czynności nauczycielskich
Wyniki działalności zawodowej nauczyciela
Psychologiczna wiedza o zawodzie jako podstawa diagnozowania sytuacji dydaktycznych i wychowawczych
III. ADAPTACJA DO ZMIENIAJĄCEJ SIĘ SYTUACJI JAKO WSKAŹNIK ROZWOJU I MOŻLIWOŚCI CZŁOWIEKA (UCZNIA)
1. Adaptacja jako stan czy proces?
2. Mózg i jego czynności jako źródło i wyznacznik możliwości adaptacyjnych człowieka
Mózg a umysł
Czynności mózgu jako źródło możliwości adaptacyjnych jednostki
3. Humoralna regulacja czynności organizmu
4. Reaktywne i świadomościowe (psychiczne) mechanizmy adaptacyjne (regulacyjne)
Zachowania reaktywne
Zachowania sterowane świadomością
Istota i znaczenie pojęcia „świadomość”
IV. PSYCHICZNE MECHANIZMY REGULACJI ZACHOWANIA CZŁOWIEKA I ICH ZNACZENIE W KREOWANIU I FUNKCJONOWANIU SYTUACJI PEDAGOGICZNYCH
1. Procesy poznawcze
Procesy spostrzegania lub sensoryczne
Spostrzeganie, spostrzeżenie, spostrzegawczość
Poznanie sensoryczne (zmysłowe) jako mechanizm regulacji zachowań człowieka
Spostrzeganie zmysłowe jest zawodne
Czynniki wpływające na przebieg procesu spostrzegania
Procesy myślenia
Myślenie jako psychiczny mechanizm poznania
Myślenie jako psychiczny mechanizm przystosowania
Struktura czynności myślenia w sytuacji problemowej
Technologia procesu wytwarzania informacji
Pamięć jako podstawa kształtowania się doświadczenia osobniczego
Czym jest pamięć?
Jak zapamiętujemy?
Przebieg procesu odtwarzania
2. Procesy emocjonalne jako specyficzna klasa psychicznych mechanizmów regulacyjnych
Sposoby ujmowania zjawisk emocjonalnych
Zjawiska emocjonalne jako specyficzny rodzaj procesów fizjologicznych
Emocje jako regulator działania
Emocje jako forma odzwierciedlającej i regulującej funkcji mózgu
Procesy emocjonalne jako odrębna klasa procesów regulacji
Emocje a motywacja
Frustracja i jej źródła
Frustracja a stres psychologiczny
3. Osobowość jako centralny system regulacji i integracji czynności
Współczesne teorie osobowości (główne tezy i założenia)
Osobowość jako system regulacyjny
V. OSOBOWE RÓŻNICE INDYWIDUALNE JAKO ŹRÓDŁO ZRÓŻNICOWANYCH ZACHOWAŃ NAUCZYCIELA I UCZNIA W SYTUACJACH PEDAGOGICZNYCH
1. Teoretyczne i pragmatyczne aspekty psychologii różnic indywidualnych
Temperament jako źródło dynamicznych różnic w zachowaniu człowieka
Inteligencja jako źródło różnic w sprawności i efektywności działania człowieka
2. Geneza różnic indywidualnych
VI. PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY KREOWANIA SYTUACJI PEDAGOGICZNYCH PRZEZ NAUCZYCIELA
1. Charakterystyka najczęściej występujących sytuacji dydaktycznych z uwzględnieniem psychologicznego kontekstu tych sytuacji
Przekaz wiedzy (informacji) jako złożona interakcja społeczna w układzie: nauczyciel-uczeń
Mówienie jako podstawowa umiejętność zawodowa nauczyciela
Słuchanie jako czynność poznawcza i przejaw zachodzących interakcji w sytuacji dydaktycznej
Czytanie i jego rola w działalności dydaktycznej ucznia
Pisanie jako czynność dokumentująca efekty uczenia się
Ocenianie i ocena szkolna jako atrybut sytuacji dydaktycznej
Psychologia oceny szkolnej
Ocenianie i ocena
Czemu powinna służyć ocena szkolna?
2. Sytuacje wychowawcze i ich psychologiczny kontekst
Rozwijanie i kształtowanie zainteresowań
Przebieg procesu kształtowania nowych zainteresowań
Rozwijanie twórczego myślenia jako jeden z głównych celów rozwoju umysłowego ucznia
Myślenie twórcze jako proces rozwiązywania problemów
Możliwości i warunki rozwijania twórczego myślenia
VII. TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNE I WYCHOWAWCZE JAKO PRZEJAW NIEDOSTOSOWANIA UCZNIA DO SYTUACJI PEDAGOGICZNYCH W SZKOLE
1. Niedostosowanie jako przeciwieństwo przystosowania
2. Trudności dydaktyczne, czyli trudności w uczeniu się szkolnym
Biologiczno-psychologiczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
Lęk jako źródło trudności i niepowodzeń dydaktycznych ucznia
Objawy trudności i niepowodzeń szkolnych jako przejaw zaburzeń funkcjonowania systemu pedagogicznego w szkole
3. Trudności wychowawcze, ich geneza i charakterystyka
4. Zasady diagnozowania trudności dydaktycznych i wychowawczych
Diagnoza pedagogiczna – postępowanie badawcze czy intuicja?
Bibliografia
Zapraszam również na inne moje Aukcje!!!