Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, autorstwa Janusza Trempały, to nowoczesny polski
podręcznik psychologii rozwojowej, pokazujący ewolucję dyscypliny, stan obecny i perspektywy przyszłych badań.
Książka ta, zawiera teoretyczne podstawy badań nad rozwojem pozwalające zrozumieć i wyjaśnić zmiany w zachowaniu człowieka w ciągu życia, obecny stan dyscypliny, najnowsze koncepcje, problemy i wyniki badań, a także klasyczne
badania i teorie, które wywarły istotny wpływ na kształt współczesnej psychologii rozwoju człowieka. W Psychologii
rozwoju człowieka znaleźć można zagadnienia stosowane w psychologii rozwojowej, pokazujące zastosowania wiedzy
o rozwoju w wybranych obszarach praktyki społecznej oraz rozwiązania dydaktyczne niezwykle przydatne
w samodzielnej pracy studenta: bloki rozszerzające, podsumowania rozdziałów, słowa kluczowe, zadania kontrolne,
słownik pojęć, dodatkowe lektury.
Podręcznik Psychologia rozwoju człowieka Tempała, to obszerne kompendium współczesnej wiedzy psychologicznej,
dotyczące rozwoju człowieka. Obejmuje historyczne, teoretyczne i metodologiczne podstawy rozumienia psychicznego
rozwoju oraz szczegółową charakterystykę poszczególnych okresów życia. Ponadto przedstawione zostały ważne
zagadnienia stosowanej psychologii rozwojowej - w edukacji, opiece psychologicznej oraz w psychologicznej
diagnostyce i terapii.
Z recenzji prof. Ireny Obuchowskiej
Książka Psychologia rozwoju człowieka, to obowiązkowy podręcznik, dla wszystkich studentów psychologii, jak i dla
lekarzy praktykujących już w tej dziedzinie medycyny.
SPIS TREŚCII.PODSTAWY PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA
1.KSZTAŁTOWANIE SIĘBNAUKOWEJ PSCYHOLOGII
2.NATURA ROZWOJU PSYCHICZNEGO
3.MECHANIZM ZMIANY ROZWOJOWEJ
4.TEORIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO
5.BADANIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO CZŁOWIEKA
II.ROZWÓJ PSYCHICZNY CZŁOWIEKA W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH ŻYCIA
6.OKRES PRENATALNY
7.WCZESNE DZIECIŃSTWO
8.ŚREDNIE DZIECIŃSTWO - WIEK PRZEDSZKOLNY
9.PÓŹNE DZIECIŃSTWO - MŁODSZY WIEK SZKOLNY
10.DORASTANIE
11.WCZESNA DOROSŁOŚĆ
12.ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ
13.PÓŹNA DOROSŁOŚĆ
III.STOSOWANA PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA: WYBRANE ZAGADNIENIA
14.PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU SFERY METAPOZNAWCZEJ W TEORII I PRAKTYCE NAUCZANIA
15.PRAKTYCZNE IMPLIKACJE WIEDZY O ROZOWJU SPOŁECZNO - MORALNYM
16.ZARZĄDZANIE EDUKACJĄ WSPIERAJĄCĄ ROZWÓJ INDYWIDUALNY UCZNIÓW
17.PRAKTYCZNA WIEDZA O ROZWOJU ŻYCIA RODZINNEGO
18.WSPIERANIE MŁODZIEŻY W ZAKRESIE SAMOPOZNANIA, PLANOWANIA WŁASNEGO ŻYCIA ORAZ PODEJMOWANIA DECYZJI DOTYCZĄCYCH WŁASNEJ PRZYSZŁOŚCI
19.WSPOMAGANIE FUNKCJONOWANIA LUDZI STARZEJĄCYCH SIĘ
20.WSPOMAGANIE ROZWOJU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ
21.WSPOMAGANIE OSÓB Z ZABURZENIAMI NALEŻĄCYMI DO AUTYSTYCZNEGO SPEKTRUM W PERSPEKTYWIE PSYCHOPATOLOGII ROZWOJOWEJ