|
PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA DZIECI I MŁODZIEŻY Pod red. M. Żebrowskiej
PWN 1969, str. 516, stan db (podniszczona lekko okładka)
ISBN
Przedmowa ' ' Cześć pierwsza — Zagadnienia ogólne Rozdział I. Przedmiot i początki psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży — Opracowała Maria Żebrowska 1. Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej 2. Początki psychologii rozwojowej 3. Źródła psychologii rozwojowej 4. Pierwsze koncepcje rozwoju Bibliografia Rozdział II. Zarys historii psychologii rozwojowej w XX wieku — Opracowała Maria Żebrowska 1. Psychologia rozwojowa w Europie Zachodniej 2. Psychologia rozwojowa w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej (opr. Z. Babska i M. Żebrowska) 3. Psychologia rozwojowa w Związku Radzieckim 4. Psychologia rozwojowa w Polsce Bibliografia Rozdział III, Teorie rozwoju psychicznego — Opracowała Maria Żebrowska 1. Nowsze ujęcie problemu „dziedziczność czy środowisko" 2. Procesy dojrzewania i uczenia się 3. Istota i czynniki rozwoju 4. Dialektyczna teoria rozwoju psychicznego 5. Okresy i fazy rozwoju psychicznego Bibliografia Rozdział IV. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwojowej — Opracowała Zofia Babska A. Uwagi wstępne B. Wybór problemu badań C. Program badań 1. Program badań nad zależnością właściwości dzieci od ich wieku 2. Program badań nad wpływem czynników zewnętrznych na właściwości i rozwój dzieci 3. Badania podłużne 4. Badania poprzeczne D. Zbieranie danych empirycznych 1. Techniki obserwacyjne a. Prowadzenie dzienników obserwacji b. Obserwacja fotograficzna c. Próbki czasowe d. Próbki zdarzeń e. Ocena cech f. Analiza jednostek pola 2. Techniki eksperymentalne a. Eksperyment laboratoryjny. Urządzenie laboratorium psychologii dziecka b. Eksperyment naturalny c. Eksperymenty o cechach mieszanych E. Określanie indywidualnych właściwości jednostek i grup. Testy stosowane w psycho- logii dziecka 1. Postępowanie prowadzące do diagnozy 2. Testy stosowane w psychologii dziecka Bibliografia Rozdział V. Rozwój wyższych czynności układu nerwowego dziecka — Opracował Ziemowit Włodarski 1. Orientacyjne dane dotyczące budowy i rozwoju układu nerwowego 2. Reakcje wrodzone 3. Reakcje nabyte na bodźce bezpośrednie 4. Reakcje nabyte na bodźce słowne 5. Specyficzne cechy wyższych czynności nerwowych dziecka 6. Typy układu nerwowego Bibliografia Część druga — Okresy rozwoju Rozdział VI. Wiek niemowlęcy— Opracowała Halina Spionek B. Rozwój fizyczny niemowlęcia C. Rozwój ruchowy niemowlęcia oraz rozwój podstawowych form jego działalności 1. Zmiany postawy ciała i rozwój lokomocji 2. Rozwój manipulacji 3. Rozwój zabawy D. Rozwój procesów poznawczych . 1. Rozwój wrażeń i spostrzeżeń 2. Rozwój mowy i myślenia E. Rozwój uczuć, kontaktów społecznych i woli 1. Rozwój uczuć i kontaktów społecznych 2. Rozwój woli F. Warunki niezbędne dla prawidłowego rozwoju niemowlęcia Rozdział VII. Wiek poniemowlecy. — Opracowała Halina Spionek A. Rozwój fizyczny dziecka B. Rozwój ruchowy dziecka oraz rozwój jego sprawności w życiu codziennym 1. Rozwój lokomocji 2. Rozwój ruchów rak 3. Rozwój sprawności w życiu codziennym C. Rozwój zabawy jako podstawowej formy działalności dziecka w wieku poniemowlęcym 1. Zabawy tematyczne 2. Zabawy konstrukcyjne 3. Zabawy dydaktyczne 4. Zabawy ruchowe D. Początki twórczości artystycznej 1. Rysunki 2. Ulepianki 3. Wycinanki E. Rozwój procesów poznawczych 1. Rozwój spostrzeżeń dziecka i jego wiedzy o świecie 2. Rozwój mowy. 3. Rozwój myślenia 4. Rozwój uwagi, pamięci i wyobraźni V. Rozwój uczuć, kontaktów społecznych, woli i osobowości 1. Życie nietylkodlamoli uczuciowe 2. Kontakty społeczne 3. Wola 4. Początki osobowości G. Przemiany rozwojowe zachodzące w pierwszych trzech latach życia. Podsumowanie H. Instytucje opiekuńczo-wychowawcze zajmujące się dzieckiem w pierwszych trzech latach życia 1. Żłobki 2. Państwowe Domy Małego Dziecka I. Ogólne wskazania pedagogiczne dotyczące pierwszych trzech lat życia dziecka Bibliografia Rozdział VIII. Wiek przedszkolny — Opracowała Kazimiera Tyborowska A. Uwagi wstępne B. Rozwój działalności i kontaktów społecznych 1. Rozwój zabawy a. Teorie zabawy — zarys historyczny b. Współczesne poglądy na rolę zabawy w rozwoju dziecka 2. Twórczość dziecka 3. Praca i nauka C. Rozwój fizyczny 1. Rozwój muskulatury i kośćca 2. Rozwój układu nerwowego i wyższej czynności nerwowej a. Rozwój układu nerwowego b. Rozwój wyższej czynności nerwowej 3. Rozwój ruchowy D. Rozwój psychiczny 1. Rozwój umysłowy a. Wrażenia i spostrzeżenia b. Wyobrażenia c. Pamięć i uwaga . d. Mowa i myślenie 2. Rozwój uczuć i woli , 3. Kształtowanie się osobowości E. Wskazania pedagogiczne F. Trudności wychowawcze G. Dojrzałość szkolna Bibliografia Rozdział IX. Młodszy wiek szkolny— Opracowała Lidia Wołoszynowa A. Wstępna analiza właściwości i czynników rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym. 1. Rozwój fizyczny 2. Główne formy działalności dzieci i ich znaczenie dla rozwoju osobowości a. Nauka b. Zabawa i praca B. Charakterystyka psychicznych właściwości 1. Rozwój umysłowy a. Wrażenia b. Spostrzeganie i umiejętność obserwacji c. Spostrzeganie i obserwacja a zjawisko uwagi d. Pamięć i jej właściwości e. Rozwój mowy f. Myślenie 2. Rozwój sfery społecznej i uczuciowo-wolicjonalnej a. Problemy rozwoju społecznego b. Rola rodziny w procesie nietylkodlamoli uspołeczniania dzieci c. Rola szkolnego kolektywu w procesie kształtowania osobowości dziecka d. Poznawanie klasy i uczniów warunkiem pomyślnego kierowania ich rozwojem Bibliografia Rozdział X. Wiek dorastania — Opracowały Regina Łapińska i Makia Żebrowska A. Uwagi wstępne 1. Periodyzacja i terminologia 2. Rozwój psychologii wieku dorastania 3. Metody badań B. Rozwój fizyczny C. Rozwój umysłowy D. Rozwój emocjonalny E. Rozwój woli F. Rozwój działalności i kontaktów społecznych 1. Stosunki rodzinne 2. Stosunki społeczne poza domem a. Klasa szkolna b. Samorzutne zespoły młodzieżowe c. Organizacje młodzieżowe 3. Rozwój heteroseksualny a. Rozwój zainteresowań heteroseksualnych b. Zmiany we wzajemnych stosunkach dziewcząt i chłopców c. Rozwój kontaktów w stosunkach międzyjednostkowych młodzieży obojga płci d. Trudności dorastających związane z ich rozwojem heteroseksualnym G. Kształtowanie się osobowości 1. Rozwój świadomości 2. Rozwój zainteresowań 3. Tworzenie się światopoglądu H. Normy rozwojowe I. Trudności wychowawcze wieku dorastania Bibliografia Rozdział XI. Zaburzenia rozwoju — Opracowali Halina Spionek i Ziemowit Włodarski A. Uwagi wstępne B. Niektóre zaburzenia rozwoju ruchowego (opr. Halina Spionek) 1. Opóźnienie rozwoju ruchowego 2. Zaburzenia procesu lateralizacji C. Niektóre zaburzenia rozwoju mowy (opr. Halina Spionek) 1. Opóźnienie rozwoju słowno-pojęciowego 2. Jąkanie dziecięce D. Niedorozwój umysłowy {opr. Ziemowit Włodarski) E. Nerwowość dziecięca, zaburzenia nerwicowe (opr. Ziemowit Włodarski) Bibliografia Indeks nazwisk Indeks rzeczowy Spis ilustracji
Zapraszam na inne moje aukcje
|
|