Termin motywacja jest terminem wieloznacznym, książka porządkuje definicje i wskazuje najważniejsze czynniki decydujące o tym, jak powinna być rozumiana, szczególnie w kontekście biznesowym. Najwięcej zagadnień poświęconych jest praktycznemu wykorzystaniu narzędzi motywacyjnych (finansowych i poza finansowych). Duży nacisk położony został na umiejętności menedżerów w zakresie wykorzystania potencjału pracowników: opisano najważniejsze kompetencje i umiejętności, które odpowiedzialne są za lepsze i pełniejsze wykorzystanie aktywności zawodowej pracownika. Temat ten wydaje się szczególnie atrakcyjny, zwłaszcza w kontekście potrzeby zwiększenia efektywności i wydajności pracowników. Mobilizacja personelu, jego chęci do podejmowania nowych i trudnych zadań wydaje się być jednym z ważniejszych czynników decydujących o przewadze biznesowej firmy.
prof. dr hab. Mieczysław Ciosek:
Interesująca i godna specjalnej uwagi książka dr. Zdzisława Nieckarza w istotny sposób uzupełnia stosunkowo ubogie polskie piśmiennictwo psychologiczne dotyczące problematyki motywowania uczestników organizacji. Nie trzeba przekonywać, że jest to zagadnienie o fundamentalnym znaczeniu nie tylko dla zrozumienia mechanizmów działań człowieka, ale i dla skutecznego rozporządzania zasobami ludzkimi instytucji – a więc ostatecznie stylu funkcjonowania organizacji. (…) pracę czyta się – mimo jej poważnego „ciężaru gatunkowego” – z łatwością i prawdziwą przyjemnością.
Spis treści:
Wstęp
Bibliografia
Rozdział 1. Wprowadzenie do teorii motywacji
1.1. Ewolucja teorii zarządzania
1.2. Pojęcie motywacji w kontekście psychologii organizacji i zarządzania
1.3. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Proces motywowania a rola czynników zewnątrz- i wewnątrzorganizacyjnych
2.1. Zewnętrzne otoczenie organizacji
2.2. Wewnętrzne czynniki organizacyjne
2.2.1. Strategia organizacji
2.2.2. Struktura firmy
2.2.3. Doskonalenie organizacji
2.3. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Finansowe narzędzia motywowania pracowników
3.1. Systemy wynagradzania jako podstawa procesu motywowania pracowników
3.2. Funkcje wynagradzania
3.3. Rodzaje systemów wynagradzania
3.4. Projektowanie systemu wynagradzania
3.5. Kształt systemu wynagrodzeń
3.6. Tabele płac jako czynnik motywacyjny
3.7. Podsumowanie rozdziału
Bibliografia
Rozdział 4. Systemowe narzędzia motywowania pracowników
4.1. Twarde narzędzia motywowania pracowników
4.1.1. System rekrutacji i selekcji
4.1.2. System kontroli i okresowych ocen pracowniczych
4.1.3. System rozwoju pracowników
4.1.4. System wartościowania stanowisk pracy
4.2. Miękkie narzędzia motywowania
4.2.1. Kultura organizacyjna
4.2.2. Klimat organizacyjny
4.2.3. System komunikacji
4.2.4. Zaangażowanie organizacyjne
4.3. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Indywidualne narzędzia motywowania pracowników
5.1. Umiejętności przywódcze
5.2. Partycypacja i delegowanie zadań
5.3. Zarządzanie stresem i rozwiązywanie konfliktów
5.4. Efektywne wyznaczanie celów i ocena ich realizacji
5.5. Eliminowanie rutynowego podejścia do pracy
5.6. Budowanie kontraktu psychologicznego
5.7. Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 6. Ocena organizacji poprzez pryzmat czynników motywacyjnych
Bibliografia
Podsumowanie. Dlaczego teorie nie działają w praktyce i jak sobie z tym radzić?Bibliografia